Sofies Wellness

Alla inlägg under juni 2013

Av Sofie - 13 juni 2013 11:39


 


Mini chokladkakor har jag gjort i massor av varianter. Alla dessa varianter och allt annat chokladigt jag har gjort finner ni under kategorin Chokladigt HÄR!! Idag till frukost gjorde jag en variant med ingefära, blev supergott, recept kommer här:


Mini chokladkaka med ingefärasmak (1 kaka)


3 msk havregryn

3/4 mosad banan

1 krm bakpulver

1-3 krm torkad ingefära (beroende på hur stark smak man vill ha)

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)

1 msk kakao

3/4 dl äggvita eller 1 ägg


1. Blanda ihop alla ingredienser. Smaka av!

2. Lägg i en microsäker skål.

3. Micra på högsta effekt i ca 2 min eller tills kakan stelnat.

4. Servera med vad du vill, jag gjorde en röra på resten av bananen, en skvätt naturell yoghurt, en liten näve hallon och en pyttenypa vetegräs, samt några fullkornshavreringar och lite mandelsmör på toppen!!


 


Idag är det andra dagen på sommarlovet för mig :D Jag lyckades sova nästan till kl. 10 vilket är superlänge för mig, jag brukar vara glad om jag lyckas till kl. 8. Just nu är jag taggad på att gå ut och springa en runda, så när frukosten har smält i magen ska jag nog ut och springa. Annars är dagen fylld med packning inför min Englandresa (två dagar kvar nu!!!), träffa en kompis jag inte sett på månader och återbesök hos tandregleraren för att se hur tänderna ser ut efter min tandställning! Vad ni än gör, ha en fin dag!

Av Sofie - 11 juni 2013 16:56


 


Efter att jag blev utmattad för snart 2 månader sedan har det knappt blivit någon träning alls. Första veckan låg jag bara i sängen, sedan satt yrheten kvar i någon vecka till och den onormala tröttheten ännu längre tid. Sedan har jag fokuserat på skolan. Att träna som vanligt som jag tycker om att göra och mår så bra av har det inte funnits någon energi till även om jag många gånger känt lust för det. Några långsamma och korta joggingpass och ett par yogapass har det blivit, men det var inte förrän ett par veckor sedan jag fick den där "wow-känslan" tillbaka (endorfinrus) som är så härlig med träning och som jag saknat. Sedan åkte jag på en förkylning, och det blev flera veckors vila igen. Men nu när jag är frisk och energin börjar komma tillbaka, kommer suget efter träning igen. Som ni vet är min träningsfilosofi att träning ska vara rolig, och nu känner jag att det skulle vara roligt att börja träna igen.


Idag kom jag till skott och fick helt plötsligt för mig att jag skulle gå till gymmet. Jag gick dit med målet att "Bara känna lite på vikterna igen, kanske göra några övningar om jag känner för det och bara känna hur kroppen och hjärnan reagerar". Helt enkelt inga som helst krav! Jag vet att det dummaste jag kan göra är att gå ut för hårt i början. Men det blev faktiskt ett väldigt bra besök på gymmet. Jag började med några övningar och sedan några till som jag kände för när jag väl var där. Jag körde bara två set av alla övningarna för att jag inte skulle tröttna. Och sen körde jag med ganska lätta vikter så att det inte blev så jobbigt men ändå lite jobbigt och så att jag fick upp pulsen. Dessutom tog jag lååång vila mellan seten. Så härligt att komma igång igen!


Övningarna jag körde blev flera av mina favoriter:

5 min på Crosstrainer (uppvärmning), Frontsquats, Latsdrag, Bänkpress med hantlar, Marklyft, Skivstångsrodd, Axeldrag med kettebell, Assisterande Chins och Assisterande Dips


Nu ska jag försöka komma igång med träningen igen, sakta men säkert! Jag ska absolut inte planera in att den dagen ska jag träna det och den dagen det, utan känner jag för att träna något just för stunden då gör jag det, annars tränar jag inte alls. Det viktiga är inte hur många pass det blir, utan att de pass jag väl kör blir roliga och känns energigivande. 


Vi får se, kanske kommer jag skriva mer om min träning under sommaren, kanske inte, jag kommer helt enkelt göra det om jag känner för det. Att "Göra vad jag känner för i stunden och inte strukturera upp så mycket i förväg" är lite av min nya filosofi kring allting nu för tiden.


När jag kom hem efter träningen fixade jag en återhämtningssmoothie som blev jättegod och som jag vill dela med mig av:

 

Citron/banan/kryddsmoothie (1 person): Mixa ihop 1 banan, 1 1/2 dl kvarg, 2 msk citronsaft, 2 krm kanel och 2 krm kardemumma. Toppa ev. med några gojibär om du har det hemma!!


Syrlig med citron, men ändå söt tack vare bananen. Bananen ger snabba kolhydrater och kvargen ger proteiner, precis det som behövs fyllas på direkt efter träning. Citron, kanel och kardemumma bidrar främst med god smak men även en del nyttigheter. Smoothien passar även perfekt som en del av en frukost. Testa!!


Av Sofie - 10 juni 2013 21:29


  Biffarna med rivna morötter, kokta ärtor och lite stekt lax


De senaste veckorna har jag sett andra matbloggare göra sötpotatisfalafel lite här och var. Det har låtit så gott så idag var jag jättesugen på att testa på det till middag. Jag tog inspiration från flera recept, men mitt resultat blev något helt annat. Grunden i biffarna var sötpotatis, rödbeta och kikärtor. Smaksättningen blev tahini, ingefära, balsamvinäger, lök och citron. Det låter udda och konstigt men det passade superbra ihop!!


Vegetariska biffar med sötpotatis, rödbeta och kikärtor... (20 st biffar)


250 g sötpotatis

200 g rödbeta

1/2 gul lök

230 g kokta och sköljda kikärtor (avrunnen vikt)

1 ägg

3 msk tahini (sesampasta)

2 tsk torkad ingefära

1/2 msk balsamvinäger

saften ur 1 citron

2 msk kokosmjöl (eller annat mjöl, men ta dubbelt så mycket då kokosmjöl suger vätska mycket bättre än andra mjöl)

salt

sesamfrön


1. Skala sötpotatis, rödbeta och gul lök. Hacka i grova bitar.

2. Mixa samman sötpotatis, rödbeta, gul lök och kikärtor.

3. Mixa med ägg, tahini, ingefära, balsamvinäger, citronsaft och kokosmjöl. Smaka av med smaksättningen och salt.

4. Låt stå en kort stund i kylskåpet. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Forma smeten (kladdigt) till ca 20 st biffar och lägg i en/två ugnssäkra formar. Strö över sesamfrön.

 6. Sätt in i ugnen i ca 30 min.

7. Ta ut och servera med en matig sallad, och ev. lite stekt lax eller kanske en klick keso?!


En sats blir 20 st mindre biffar. För hur många personer är det lagom då? Det beror lite på om man äter något matigare till eller har det här som huvudrätt. Vi stekte 2 st laxbitar till (till 4 personer) och då åt jag 3 st biffar med lite lax och sallad. Och sen beror det på hur hungrig man är också. Jag skulle säga att en sats är lagom för ca 4-6 personer. Men gör en hel sats även om du/ni är färre som ska ha, perfekt mat att ha nästa dag som lunchlåda eller frysa in och ta fram en dag då man inte hinner laga något.


UPPDATERING: Som ni många har kommenterat är biffarna inte veganska pga ägget. Jag måste ha varit väldigt trött när jag skrev det här inlägget igår, jag vet att ägg inte är veganskt. Men tack för att ni kommenterade det! Vegetariska är biffarna dock.


 


     


Jag sitter och kollar på Biggest Loser just nu. Så himla coolt att se vilken förändring deltagarna har gjort! Kollar ni också på det? Idag har jag hur som helst varit en kort sväng i skolan och sen hade jag en kompis hemma hos mig. Sen har jag ägnat tid åt att baka en liten mini paj (recept kommer), degat i soffan och läst tidningar och lagat denna middag!! Imorgon är det skolavslutning, så snart får jag sommarlov på riktigt :D

Av Sofie - 9 juni 2013 11:33


 


Bilderna gör inte riktigt rättvisa för hur gott det var. Men tänk er en varm gröt med smak av blåbär som möter en kall mjölk med smak av choklad...


Blåbärsgröt med kall chokladmjölk (1 person)


1 dl fiberhavregryn/havregryn

2 dl vatten

1 dl frysta blåbär

en gnutta salt

ev. 1 äggvita


1 dl kylskåpskall mjölk (komjölk/mandelmjölk/rismjölk...)

1 msk kakao

lite sötning efter smak (agave/stevia/honung/strösocker/kokossocker etc)


Några msk frysta blåbär


1. Koka gröt som vanligt på gryn och vatten. Men koka även med blåbär. Smaka av med lite salt.

2. Under tiden gröten kokar vispar du ihop mjölk och kakao med en gaffel. Smaka av med sötning.

3. Rör ev. i en äggvita i gröten när den kokat klart för mer mättnad. Lägg upp gröten i en skål.

4. Häll över chokladmjölken. Toppa med lite fler frysta blåbär.

5. Ät fort som attan så att gröten är varm och mjölken kall. Men den är god när allt är ljummet också (som matbloggerska var jag ju tvungen att fota, så min var ljummen)!! 


 


Denna söndag är planerna att göra några ärenden på stan med en kompis. Trevligt!!


Av Sofie - 9 juni 2013 11:12


 


Bananpannkakor (2 ägg+1 banan) har länge varit en favorit då pannkakorna är supergoda, nyttiga och enkla/snabba att göra. Till lunch igår använde jag mitt gamla favoritrecept men tillsatte kokosmjöl i smeten för kokossmak. Blev supergott det med! Till det gjorde jag en ny variant sås som topping på blåbär, limesaft och kvarg. Även den blev gudomligt god, och den fungerar ju till alla sorters pannkakor.


Kokosbananpannakor med blåbär/limesås (1 person)


1 stor mogen mosad banan

2 ägg

1 msk kokosmjöl


En näve blåbär

En rejäl klick kvarg (eller yoghurt)

Saften ur 1/2 lime


1. Blanda/vispa ihop med en gaffel banan, ägg och kokosmjöl till en jämn smet.

2. Stek till 3 mindre pannkakor i en stekpanna/pannkakslagg.

3. Rör i ihop blåbär, kvarg och limesaft. Smaka av.

4. Toppa pannkakorna med blåbär/limesåsen. Jag toppade mina även mina med frusen mango och jordnötssmör!!


Passar lika bra som lunch som till frukost som till middag. Även mellanmål, men då kanske en halv sats, men det beror förstås på hur aktiv man är :D


   


Av Sofie - 7 juni 2013 22:22


... då måste du testa att göra detta:


 


Ta en skiva knäckebröd/vanligt bröd (jag tog sportknäcke) toppa med en röra som du blandar ihop på dijonsenap och keso, och sedan slutligen köttbullar överst!!! Supergott.


Jag åt det som ett större kvällsmål när jag kom från jobbet idag (resten av familjen hade ätit köttbullar till middag nämligen). Passar även grymt bra som vanligt mellanmål och som en del av en "fusk"middag/lunch. Eller varför inte till frukost om man gillar matigare smaker tidigt på dagen?


Har ni några andra bra idéer på vad man kan göra med överblivna köttbullar?

Av Sofie - 6 juni 2013 21:35


 


En enkel men väldigt god rätt fixade jag ihop åt mig och resten av familjen till middag idag:


Vit fisk med fetaost/tomat/basilikatäcke (ca 6-7 personer)


800 g färsk torsk eller annan vit fisk

1 1/2 dl keso

100 g fetaost

1 dl färsk basilika

1 vitlöksklyfta

18 cocktailtomater (eller några vanliga tomater/krossade tomater)

salt och peppar


1. Lägg fisken i ugnssäker form.

2. Mixa ihop keso, fetaost, basilika, vitlök och cocktailtomater till en krämig sås. Smaka av med salt och peppar.

3. Bre den röda såsen över fisken.

4. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 20 min eller tills fisken är genomgjord.

5. Servera med vad du vill!!


Såsen kan man ju även äta kall som den är tillsammans med vad som helst :D


   Nationaldagsmiiiddag!


Idag har jag haft en supertrevlig nationaldag. Först tog jag en härlig promenad i skogen med mig själv. Sedan träffade jag en kompis och hennes kompisar, och sen har vi varit runt lite över allt i stan. Vi kollade på någon konsert, köpte mat och satte oss i en park och spatserade runt i Gamla stan med alla turister. Senare mötte jag upp pappa och vi tog båten till Djurgården och gick runt där en sväng med. Som jag har gått idag, har riktigt ont i fötterna (dåliga skor)... Men nu börjar allt kännas riktigt bra igen, som innan jag blev sådär trött och allt bara blev för mycket. Det är skönt, och den här sommaren kommer bli grym, jag har så mycket roligt att se framemot.


Jag vet inte om ni har tänkt på det, men ibland skriver jag mer personliga saker efter matrecepten om vad som händer i mitt liv (som stycket ovan) och ibland inte. Om jag gör det eller inte beror mest på om jag känner för det just i stunden. Men jag borde kanske bestämma mig för om att jag alltid eller aldrig ska gör det för att få bättre helhet på bloggen. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag själv vill. Vad tycker ni? Jag har även pratat om att skriva mer om hälsa i allmänhet, vilket jag nog tänker börja göra. Mina tankar är nu att jag ska dra igång en liten morgonpromenadsutmaning och skriva om en del "inre hälsa tankar" jag har. Jag har även länge tänkt och velat sätta mig in i skönhetsproduktsvärlden med fokus på hälsa och miljö samt nörda in mig på socker, sockerberoende och sötningsmedel, och äntligen har jag tiden för det i sommar!!

Av Sofie - 6 juni 2013 09:40


 


Dagens frukost:

x Banana split med choklad/kokossås, jordnötssmörsås och gojibär


Banana split med choklad/kokossås, jordnötssmörsås och gojibär (1 person): Skala en banan och dela den på längden i hälften. Blanda ihop 2 dl keso/kvarg/yoghurt (antingen allt av något, eller en blandning av allt), 1 msk kakao och 1 msk kokosflingor. I en annan skål blanda ihop 1 msk jordnötssmör och 1/2 dl naturell yoghurt. Lägg upp bananhalvorna på ett fat. Toppa med choklad/kokossåsen, jordnötssmörssåsen och toppa slutligen med gojibär eller några andra bär/hackad frukt. Ät och njuuut av varje tugga!


Banana split är något som jag helt glömt bort, men det är sååå gott. Och det passar lika bra som frukost som till mellanmål och efterrätt. Idag blev det en variant med choklad/kokossås och jordnötssmörssås, ni måste testa. Mer inspiration till Banana Split finner ni HÄÄÄR!!


 


Idag är det som ni vet Sveriges nationaldag. Ska ni hitta på något särskilt? Jag och mamma pratade om att vi inte har några traditioner som man har på jul och midsommar, den här röda dagen är ju relativt ny i kalendern. Har ni några 6 juni traditioner? Jag tänkte iallafall strax bege mig ut på en promenad eftersom det är så fint väder ute, men det får nog bli en lugn en eftersom min förkylning inte helt har släppt än. Och sen ska jag med en kompis på någon konsert i eftermiddag, vi får se vad det blir. Trevlig ledig dag :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards