Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 30 juni 2013

Recept: Het fisksås med tomat, kokos, saffran och dill (och tankar kring buljong)

Av Sofie - 30 juni 2013 20:37


 


Idag har jag lagat kvällens middag åt hela familjen. Det blev en sallad, quinoa, ugnsbakad lax med sesamfrön och en het fisksås på krossade tomater, kokosmjölk, saffran och dill. Supergott!! Här kommer receptet på såsen:


Het fisksås med tomat, kokos, saffran och dill (4 personer)


2 dl krossade tomater

1 dl kokosmjölk

1 msk fryst dill

1/2-1 krm saffran (ca 1/2-1 paket)

1 tsk sambal oelek

1/2 buljongtärning (helst en ekologisk variant med så lite tillsatser som möjligt)

salt o peppar


1. Bara att låta allt puttra ihop i en kastrull. Smaka av!

2. Servera till fisk (eller kanske kyckling).


Jag vet inte om ni har tänkt på att jag sällan har buljong i mina såser. Jag undviker oftast det och försöker smaksätta med mycker olika kryddor och grönsaker istället, men ibland blir det buljong om jag inte tycker att det smakar tillräckligt med de råvaror jag använder. Om ni kollar lite noggrannare på buljongtärningsförpackningens innehållsförteckning står det en massa konstiga ingredienser. Visst alla E-medel är inte dåliga och det är inte hela världen, men om jag kan välja använder jag hellre kryddor som smaksättning då det inte är kemiskt producerat eller innehåller socker. I Sverige finns det dåligt med bättre buljontärningar/pulver. Jag tror Kung Markatta har varianter med reducerad innehållsförteckning. Även Renée Voltaire har ett par olika varianter, vi har hennes lantbuljong hemma men det är något med smaken i den som jag inte tycker om och därför sällan använder. Nu när jag var i England köpte jag ekologisk grönsaksbuljong och tomatbuljong (den använde jag i receptet ovan) i en hälsokostaffärer i den lilla staden där jag bodde. I både Renée Voltaires buljong och den som jag köpte i England förstår jag allt som står på innehållsförteckningen (inga E-medel) men de innehåller alla olika varianter av socker. Hälsomässigt är det alltså bäst att skippa buljong helt och hållet!


Nu är jag intresserad av att höra era tankar kring detta. Använder ni buljong mycket? Vet ni någon buljong med bättre ingredienser?


 

 
 
Ingen bild

M

30 juni 2013 22:01

Den buljongen jag använder är från Bio Food, den är ekologisk och utan e-ämnen, jäst och socker! :) Rekommenderas!

 
Ingen bild

Christine

30 juni 2013 22:37

Lite socker förhöjer faktiskt smaken rätt mycket. Så lite socker som det är i en buljongtärning gör faktiskt inget att få i sig, delar man på 4 blir det ju ännu mindre mängder så det blir försumbart. Lantbuljongen och kung markattas grönsaksbuljong tycker jag dunkar fint:-)

 
Ingen bild

Lisa

1 juli 2013 07:38

Jag använder inte heller buljong i min matlagning. Max en gång per halvår typ... Synd att det inte finns bättre marknad för rena och nyttiga produkter i Sverige! I min hemstad har vi tre-fyra butiker som säljer mat så som Coop, Ica mm. Men inte en enda butik har pasta med 100% fullkorn... Det är så tråkigt :(

 
Ingen bild

Lisa

1 juli 2013 15:05

Om du går till hälsokost finns det säkerligen många fler varianter av buljong (det brukar det iaf göra på varje hälsokost jag besökt)! Då finns det utan socker och e-nummer :)

 
cicci

cicci

1 juli 2013 20:17

Har om jag ska vara ärlig aldrig ens tänkt på det. Jag använder buljong eller fonder ganska ofta då jag är dålig på att mixa kryddor. Men med tanke på hur små tärningarna är är det nog ganska lugnt :)

http://bingle.blogg.se

 
malin

malin

3 juli 2013 15:06

Visst stämmer det du skriver om buljong.
Min tanke när det kommer till buljong är att visst är det inte helt "nyttigt" men att buljong är något som används i så små mängder (i alla fall hemma hos mig, men tror även hos de flesta människor) att det faktiskt inte spelar någon större roll. Inte med tanke på just sockerinnehållet. Smakförstärkare, färgämnen etc. kan jag däremot känna att det är bra att hitta buljongsorter med lägre innehåll av.

http://www.enlitensmakbit.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards