Sofies Wellness

Alla inlägg den 30 maj 2011

Av Sofie - 30 maj 2011 20:56

Som sagt frukost ger en bra start på dagen. Oftast äter jag någon sorts form av gröt då. Och eftersom jag älskar det så tänkte jag att det kanske finns några där ute som inte vet hur man gör. Därför tänker jag lägga upp det enkla receptet här.


  

(jag vet gröten/bilden ser väldigt tråkig och äcklig ut, men med en massa tillbehör blir den mycket färggrannare och godare)

 

Vanlig gröt (1 port)

 

1 dl gryn (jag brukar antingen ha havregryn, råggryn, fiber havregryn eller någon grynblanding)

2 dl vatten

1 krm salt


Blanda ihop allt och låt koka ihop i några minuter, färdigt! Ät med mjölk/yoghurt/kesella/keso och skivad frukt/bär!


Jag brukar även ofta blanda i lite linfrön , solrosfrön, vetekli, valnötter för att få en lite mer energirik gröt. Det kan även vara gott att låta lite kanel eller kardemumma koka med i gröten och ge smak!


Men som sagt, jag äter ofta gröt så räkna med många frukostbilder bestående av gröt i olika kombinationer.


Av Sofie - 30 maj 2011 19:34

 

x Renskavsröra

x Fullkornstunnbröd

x Sallad på brödet


På sportlovet var jag i Norrland och förälskade mig i renkött och framför allt renskavs tunnbrödrullar som de sålde där. Jag har länge tänkt att jag ska försöka göra mina egna liknande rullar, så idag gjorde jag det. Jag får erkänna att de inte blev riktigt lika goda som de i fjällens skidbackar men goda blev de. Väldigt sällan jag äter tunnbrödsrullar med fyllning normalt, men det är kul med lite variation, men denna röra hade passat minst lika bra till ris eller bulgur eller liknande.

Av Sofie - 30 maj 2011 15:30

 

x Kesella med blåbär, musli, valnötsbitar och kokosflingor


Mums! Många har svårt för det här med att äta kesella. Första gången jag smakade det tyckte jag att det smakade blä, men jag testade en gång till och då var det godare. Men självklart måste man ha någonting till att äta det, bara kesella är inte gott. Så om du inte testat kesella, kanske ett mellanmål att testa någon dag i veckan?

Av Sofie - 30 maj 2011 12:45

 

Kycklingfärssås för ca 4 personer

 

1/2 gul lök

1/2 purjolök

1-2 vitlöksklyftor

400 g kycklingfärs

1,5 tsk paprikapulver

1,5 tsk oregano

500 g krossade tomater

1/2 köttbuljongtärning med 1 dl vatten

1-2 tsk sambal oelek

färsk oregano


1.Finhacka alla tre sorters lökarna. Fräs de så att de blir mjuka i olja i en stekpanna.

2.Tillsätt färsen och paprikapulvret och oreganon. Bryn färsen så att den blir smulig.

3.Häll i buljongtärningen+vatten och krossade tomaterna och låt puttra samman i några minuter.

4.Smaka av med med sambal oeleken och färska oreganon.


Servera med t.ex pasta och en sallad. Ett lätt och lyckat recept!

Av Sofie - 30 maj 2011 07:48

 

x Havregrynsgröt med linfrön, en klick naturell yoghurt, hallon och mango

x En kiwi

Av Sofie - 30 maj 2011 06:00


Vikt är bara en siffra


Många hetsar upp sig kring sin vikt, särskilt tjejer. Men det är faktiskt bara en siffra, och inget man ska behöva påverkas av (om man inte är väldigt underviktig eller överviktig). Jag håller inte koll på min vikt och hoppas du som läser detta inte heller gör det. Och om man tränar och har byggt upp muskler så väger faktiskt muskler mer än sådannt fett man har på kroppen.


Så låt inte en siffra förstöra ditt liv!

Tidigare månad - Senare månad

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards