Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 9 februari 2014

Perfekta och superhälsosamma Sofie!?!

Av Sofie - 9 februari 2014 21:01

 Hur man väljer att framstås var något som jag tänkte mycket på efter att jag slutat blogga. Hur framstås jag för någon som inte känner mig? I kommentarsfeeden har det då och då under åren som jag har bloggat trillat in oroliga kommentarer som frågar om jag inte är på gränsen till FÖR hälsosam och att jag äter FÖR lite. Och jag kan förstå det, nästan allt som jag lagt ut på bloggen är recept och bilder på näringsrik mat, tips på hur man kan äta nyttigare och tänka för att må bättre. Om man bara läser min blogg framstås det som om jag är den supernyttiga tjejen som aldrig äter onyttiga saker och typ dör om det är något e-medel i maten. Men det är inte sant.


För att vara en 17-åring äter jag säkert väldigt bra för jag är medveten om att jag mår mycket bättre av det, blir piggare, orkar mer och känner mig mer stark i samband med träning. Men jag äter choklad när jag är sugen på det. Det ni ser på mina middagsbilder är första portionen och oftast tar jag en till sedan som ni inte får se. Ibland bara måste jag ha Ben and Jerry en tisdag och då slevar jag i mig en massa på direkten (om vi har det hemma). Blir jag bortbjuden äter jag det som serveras. Mamma och pappas mat går också mer än gärna ner. I skolan äter jag också det som serveras, och om jag skulle vara rädd för e-medel skulle den nog knappast gå att äta. När något är riktigt gott äter jag tills jag är proppmätt och nästan mår illa. Jag är inte särskilt förtjust i godis, läsk eller chips men bakverk äter jag och njuter av men kanske inte varje dag. Jag ser mig själv som en tränande och aktiv människa, men i höst har jag haft världens träningsdipp. Jag kan skriva glada och positiva inlägg när jag är glad och positiv men de dagar då jag inte är det så nämner jag ingenting om hur jag känner.


Jag tror ni förstår var jag vill komma. En blogg är alltid bara en blogg och kan aldrig visa 100 % av en människas liv. Det måste alla som läser bloggar förstå. Man väljer vad man vill skriva om. Man fokuserar oftast på det positiva och vill framstå som så bra som möjligt.


Jag tycker att jag är en sund tjej och jag vill sprida ett sunt budskap i min blogg. Dock är balansgången himla svår, min blogg har sitt hälsofokus men samtidigt vill jag inte alls "lura" någon eller bidra till någon hälsohets (som det redan finns tillräckligt av i dagens samhälle). Jag vill vara ärlig och visa på det viktiga med att sträva efter att leva i balans på alla plan (även om det inte alltid är enkelt). Visst skulle jag kunna lägga ut en bild/ett inlägg varje gång jag äter något "onyttigare", skriva ett inlägg varje gång jag har en dålig dag eller varje gång jag äter så att jag mår illa för att jag är stressad över något. Men samtidigt blir det himla löjligt, hur kul är det att läsa någon som skriver "nu käkar jag ben and jerry" eller efter den här portionen tog jag en till portion eftersom jag inte var mätt/fortfarande sugen, vad får ni ut av det? Så jag väljer mina inlägg. Det här är främst en hälsoblogg och det är därför jag sprider hälsosamma recept men jag äter inte bara sådan mat som finns på bloggen. Jag skriver om t.e.x tillsatser och e-medel eller liknande saker för att jag tycker att det är intressant och för att "öppna ögonen" på folk som kanske aldrig har reflekterat över det, men det betyder inte att jag är supernoga med att inte få i mig tillsatser själv även om jag dock är medveten om det. Men jag är långt ifrån manisk.


Jag tror på balans. Både när det gäller hälsa och allt annat i livet. Man kan inte bli för extrem. När det gäller mat gillar jag 80/20-tänket som många förespråkar även om det inte direkt är något som jag tänker på i de termerna. Cirka 80 % hälsosamt och cirka 20 % vad man nu vill; en hälsosam grund som tillåter även annat. Jag har skrivit om balans och hur jag ser på hälsa innan. Något som jag dock inte har nämnt är att jag nog har varit lite väl hälsosam. Det var längesedan och en kort period men som med allt annat vi upplever i livet så har det påverkat mig, och jag har länge förnekat det för mig själv. Det är en annan historia som jag kanske ta någon annan gång men det jag vill säga är att jag vet hur det är att inte ha balans och att klanka ner på sin kropp och sig själv. Och det är nog tack vare den perioden som jag vet att jag inte vill leva så. Jag vill må bra i kropp och själ, känna mig stark, vara pigg och ha energi, känna mig glad och lycklig, vara och älska mig själv för den jag är, ha bra självkänsla och självförtroende och leva mitt liv som jag vill eftersom det är just mitt liv.


Jag vet inte riktigt hur jag generellt framstås på bloggen men jag vill sprida sunda värderingar. Jag tycker om att laga mat och jag vet vad JAG mår bra av, och jag vill sprida recept och mina tankar så att jag kanske kan hjälpa någon annan till att må bättre. Men mår man inte bra av att läsa min blogg tycker jag inte att man ska göra det.

Jag vet inte riktigt om jag lyckats få ner allt jag vill säga i detta inlägg och om jag förklarar det bra. Jag tror på en hälsosam livsstil som håller i längden. Jag vill verkligen förklara detta så att alla förstår och så att jag inte sprider fel bild.


Ett långt men viktigt inlägg!!!


Hälsningar från Sofie som har ätit en massa glass idag och spenderat 1 minut på crosstrainern (sen gick jag hem för det kändes inget bra i varken kropp eller själ så det fick bli en vilodag idag igen). Sen har jag fyllt på med bra mat med, haft välbehövlig ensamtid efter två sociala kvällar i rad och laddat inför kommande vecka med att bara dega runt här hemma. Balans heter det!


 


Hur ser du på mig och min blogg?

 
 
Ingen bild

Saga

9 februari 2014 22:34

Hej! Superbra och angeläget inlägg!

Jag skulle vilja säga att du har lyckats med att få åtminstone mig att se på dig som en sund och balanserad person. Ditt mat- och hälsointresse verkar vara genuint och jag som har det själv kan förstå att det inte är ett tvång. Risken att det blir fel är väl om människor inte läser tillräckligt "noga" att de tror att din blogg är en slags matdagbok. Det tycker jag att det är bra att den inte är. Jag tror att inte att det är så bra att skriva om mängd.

Jag som själv haft ätstörningsproblem har valt att sluta konsumera hetsande bloggar, instagramflöden och tidningar. Du tillhör inte dessa och är en förebild för mig. Du känns som en sund tjej! Jag känner ju bara till en liten del av dig men en sak är att ditt sociala liv inte verkar påverkas av att du äter specialkost. Din relation till mat och träning har i mina ögon verkat vara oproblematisk. Och det är starkt av dig och något jag beundrar när med tanke på dagens samhälle!

Så återigen: detta inlägg är så himla bra och viktigt för de som inte fått samma "helhetsbild" av dig som jag. (Lite synd egentligen, att man så snabbt bildar sig en uppfattning om någon men det är ju så) Hoppas jag formulerat mig någorlunda tydligt. Kram!

 
Sally

Sally

10 februari 2014 00:01

Jag har aldrig sett dig som "för" hälsosam utan du verkar som en härlig tjej som gillar hälsosam matlagning men ändå lever livet om du förstår mig. Du skriver ändå att dina föräldrar lagar mat, du har varierade livsmedel (ibland ser man många tjejer som ser ut att äta mycket men de egentligen bara äter samma "säkra" livsmedel) och du har varit väldigt öppen med hur du mår med tanke på bloggpausen du hade tidigare. Folk måste lära sig att blogg inte är 100 av verkligheten. Klart man tar om ibland, eller lägger på mer, för man vill ju ändå presentera en fin bild. Fortsätt som du gör, tycker du verkar ha koll på vad du håller på med 😘😘 kram på dig!

http://www.skippanudlarna.com

 
Ingen bild

Pet

10 februari 2014 09:27

Hmm... Jag kan inte säga att jag maniskt följer din blogg, men jag har dig i min bloglovin-feed och kikar in lite då och då. Jag måste säga att du är en av de få hälso-bloggarna jag vet som i alla fall utåt har en bra "lagom"-bild. Dina inlägg är lagom sunda, din mat är -riktig- mat och dina recept realistiskt hälsosamma både vad gäller innehåll och portionstorlek. Det känns tråkigt att vissa känner att de behöver ifrågasätta din livsstill, speciellt utifrån vad de läst på internet.

 
Ingen bild

Sara

10 februari 2014 18:52

Jag har läst din blogg sedan ett par år och faktum är att jag haft dig som förebild. Innan åt jag "vanligt" men sedan jag hittade din blogg äter jag hälsosamt och mår jättebra. Jag uppfattade ( och uppfattar :P) dig som en av få som varken haft ätstörning eller något annat komplex, en sund tjej som äter hälsosamt för att det är gott och bra för kroppen, som tränar för att man tycker om det och som njuter av livets goda när man känner för det. En sund tjej helt enkelt!

 
Sanna

Sanna

10 februari 2014 20:41

Hej hej! Diggar din blogg och att du visar djupet från andra sidan också :) Jag har hela mitt liv levt med olika ätstörningar och försöker återhämta mig även om processen är lång. Vi väljer att skriva om valda delar, för jag menar, det jag säger till mig själv i spegeln i slutet av dagen är kanske inte något jag pratar öppet om. Hur jag väljer att se dig är att jag faktiskt inte har någon aning om vem du egentligen är. Jag får däremot mycket inspiration från recept och ett sunt levnadssätt men såklart, de allra flesta orkar inte vara 100 % nyttiga hela tiden. Det är kul att läsa din blogg och jag hoppas verkligen att du fortsätter :) Den har ett annorlunda koncept som jag gillar ^_^

http://mooseplaza.blogg.se

 
Ingen bild

Josefin

11 februari 2014 18:17

Jag tycker du och din blogg är väldigt inspirerande, och som du säger så får en ha förståelse för att du har ett liv utanför bloggen med, som inte kommer med just här. Tycker din blogg är unik, gillar verkligen det!

Sofie

11 februari 2014 18:45

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards