Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2012

Misslyckade pannkakor fast de var goda ändå

Av Sofie - 16 augusti 2012 20:02


 


Ja tro inte att jag alltid lyckas i köket. Det gör jag inte! Ville bara säga det ;)


Middagstid, ingen i familj vet riktigt vad vi ska ha till middag och vad vi ska laga. Till slut bestämmer vi att alla får göra sitt eget. Jag letar upp ett pannkaksrecept som verkar grymt, ska precis börja när jag inser att vi inte har någon mjölk hemma. Typiskt! Letare vidare efter recept och hittar Linns grundrecept på kesoplättar. Allt finns hemma, jag modifierar receptet något och börjar steka. Det står noga i receptet att man måste steka på LÅG värme och det tar lång tid. Jag stekte på låg värme och väntade i evigheter på att de skulle vara tillräckligt stelna så att de inte smular ihop när man vänder dem. Men det gjorde ändå 2 av 3 pannkakor. Så de blev inte så fina, men goda var de iallafall. Receptet:


Kesopannkakor (1 person)


2 ägg

125 g keso

2 msk fiberhavregryn (eller mjöl)

1/2 tsk bakpulver

Smaksättning: Lite kanel, kardemumma, vaniljpulver (inte nödvändigt)

En nypa salt


1. Blanda ihop ägg och keso i en skål. Resten i en annan. Blanda ihop det blöta med det torra.

2. Stek på LÅG värme i olja/smör och var TÅLAMODIG och vänta länge med att vända på dem (passa på att fixa toppingen medan).


Dessa går att äta till frukost, lunch, mellis och middag. Man kan ta bort ett ägg (eller äggula) om man äter det till mellis eller om man har något mäktigt på. Receptet var ju inte perfekt då de delvis gick sönder, men det kanske bara var jag som inte var tillräckligt tålamodig.


Jag har testat många pannkaksrecept under det senaste året. Favoriten som ni vet är bananpannkakorna (2 ägg+1 banan). Dock skulle jag vilja ha något grundrecept på pannkakor, som bara inte är på ägg. Har ni något som ni kan tipsa mig om? :)


  På pannkakorna körde jag halvtinade bananbitar, persika och jordnötssmör (blev några fler klickar än på bilden hihi), och sedan ville jag ha något "riktigt" icke sött också (eftersom det var middag) och tog en riskaka med skinka, fetaost, basilika och tomatpure


 
 
Food According to Elsa

Food According to Elsa

16 augusti 2012 20:26

Äsch, det är ju bara roligt att du vågar exprimentera så mycket! Älskar din blogg :D

http://foodaccordingtoelsa.blogg.se

Sofie

16 augusti 2012 20:31

Tack :D Ja ibland måste man misslyckas för att lyckas! Fast egentligen blev ju inte dessa helt misslyckade, lite halvor och fjärdedelar av pannkakorna men god smak :P

 
Ingen bild

Sofia

16 augusti 2012 22:16

Jag brukar göra pannkakor på 1 ägg, 1 dl mjölk/sojamjölk, 0,5 msk fiberhusk + 0,5 msk maizena. Ibland blandar jag i blåbär också. De blir superfina!

Sofie

16 augusti 2012 22:18

Okej ska kanske testa det istället :)

 
Adele

Adele

17 augusti 2012 08:46

jäkla bra med keso, går att ha i nästan allt :)

http://www.adelebyberg.wordpress.com

 
Ingen bild

Frida

17 augusti 2012 21:36

Jag har två varianter på pannkakor, dels bananplättar och sedan en annan tunnare variant som jag gör på ett ägg, en deciliter mjölk och en halv deciliter grahamsmjöl. Åt faktiskt den sistnämnda nu ikväll med en tunnt lager jordnötssmör och rivet äpple på. Banan och blåbär ihop rört med lite kvarg är också jättegott till:) Skulle egentligen vilja ha lite mer protein i dock, alltid denna jakt på protein...:p

 
Ingen bild

sandra

18 augusti 2012 10:58

Ett tag var jag beroende av mina goda (tjocka) vaniljpancakes, de görs av 1 dl vaniljyoghurt (eller naturell...blir ju inte vaniljpannkakor då, men det funkar) ca 3/4 dl mjöl, 1 ägg och 1 tsk bakpulver. Vispa ihop och klicka ut som plättar i en medelvarm panna med smör. Tips! Det är supergott att pilla i blåbär, hallon eller små äppelbitar(med kanel) i plättarna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards