Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2012

Recept: Lax med kantareller och squash

Av Sofie - 15 augusti 2012 18:52


   


Kantarellpremiär för i år (eller vänta vi åt kantarellmackor en gång i somras, så andra gången då)! Tyvärr kan jag inte säga att jag har plockat dem själv eller att någon jag känner har gjort det. De kommer från gubbarna på Hötorget som skriker damen damen åt alla tjejer/kvinnor vare sig de är 7, 43 eller 86 år. Jag var ute på en shoppingrunda igår och lyckades pricka in och råka gå förbi just den tiden då de börjar plocka ihop och sälja allt för halva priset. Ett Stockholmstips till alla, kom på seneftermiddagen till Hötorget och du har frukt/grönsaker/blommor för ungefär halva priset. Inte mer om det, här kommer dagens middag:


Lax med kantareller och squash (4 personer)


4 laxfiléer

salt o peppar

300 g kantareller

1/2 squash

1 liten gullök

1/2 dl grädde


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Lägg laxen i en ugnsäker form, salta och peppra. Sätt in i ugnen ca 15-20 min (längre tid om den är fryst eller halvtinad).

3. Skölj och ev. hacka kantarellerna om de är stora (annars är det gott med stora kantarellbitar i såsen). Skölj och hacka squash i stora kuber. Skala och finhacka löken.

4. Fräs samman kantareller, squash och lök i smör i en stekpanna. Eftersom kantarellerna till en början blir väldigt vattniga så lät jag de steka för sig i en egen stekpanna (på hög värme så att vattnet kokade bort). Och squash och lök frästes i en annan stekpanna så att det blev mjukt och fick lite färg.

5. Låt kantareller, squash, lök och grädde puttra ihop i några minuter. Salta och peppra!

6. Ta ut fisken och lägg över kantarellröran.


Enkelt men gott! 


Har ni förresten några bra kantarelltips? Hela min familj är kära i den svampen :P


NU: En promenad i kvällssolen med en kompis. Vad gör ni denna kväll?

 
 
Emma

Emma

15 augusti 2012 20:01

Jag är 23 :) född 89 då!

http://Emmabarremyr.blogg.se

Sofie

15 augusti 2012 21:20

Okej då är du 7 år äldre än mig då!

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

15 augusti 2012 20:36

Lax och kantareller är båda något jag tycker mycket bra om! Så synd att jag lyckats göra svampmackor av nästan alla kantareller jag plockat... fast det var också riktigt gott :)

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
Ingen bild

Louise

15 augusti 2012 20:47

Köttgrytor kommer upp till en helt ny nivå med någon sorts svamp i (kantareller är goda). Spelar ingen roll vilken gryta, ren, annat vilt eller vanlig kalops.

Just vilt kött och kantareller passar galet bra ihop (båda kommer ju från skogen, haha).

 
Ingen bild

fanny

15 augusti 2012 21:41

Hej! din blogg är verkligen jättebra och har följt den slaviskt ett bra tag nu ;) dina recept är super men tycker att du har lite mycket paranteser i dina inlägg, det stoppar upp läsningen lite. ett litet tips bara :P annars är din blogg perfekt. :D

Sofie

16 augusti 2012 12:11

Tack för din fina kommentar :) Ska tänka på det där med paranteser!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards