Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 augusti 2012

Av Sofie - 15 augusti 2012 18:52


   


Kantarellpremiär för i år (eller vänta vi åt kantarellmackor en gång i somras, så andra gången då)! Tyvärr kan jag inte säga att jag har plockat dem själv eller att någon jag känner har gjort det. De kommer från gubbarna på Hötorget som skriker damen damen åt alla tjejer/kvinnor vare sig de är 7, 43 eller 86 år. Jag var ute på en shoppingrunda igår och lyckades pricka in och råka gå förbi just den tiden då de börjar plocka ihop och sälja allt för halva priset. Ett Stockholmstips till alla, kom på seneftermiddagen till Hötorget och du har frukt/grönsaker/blommor för ungefär halva priset. Inte mer om det, här kommer dagens middag:


Lax med kantareller och squash (4 personer)


4 laxfiléer

salt o peppar

300 g kantareller

1/2 squash

1 liten gullök

1/2 dl grädde


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Lägg laxen i en ugnsäker form, salta och peppra. Sätt in i ugnen ca 15-20 min (längre tid om den är fryst eller halvtinad).

3. Skölj och ev. hacka kantarellerna om de är stora (annars är det gott med stora kantarellbitar i såsen). Skölj och hacka squash i stora kuber. Skala och finhacka löken.

4. Fräs samman kantareller, squash och lök i smör i en stekpanna. Eftersom kantarellerna till en början blir väldigt vattniga så lät jag de steka för sig i en egen stekpanna (på hög värme så att vattnet kokade bort). Och squash och lök frästes i en annan stekpanna så att det blev mjukt och fick lite färg.

5. Låt kantareller, squash, lök och grädde puttra ihop i några minuter. Salta och peppra!

6. Ta ut fisken och lägg över kantarellröran.


Enkelt men gott! 


Har ni förresten några bra kantarelltips? Hela min familj är kära i den svampen :P


NU: En promenad i kvällssolen med en kompis. Vad gör ni denna kväll?

Av Sofie - 15 augusti 2012 11:50


 


Under sommaren har vi ätit middag så sent att klockan har varit så mycket att det inte har blivit något riktigt kvällsmål. Men den här veckan är vi tillbaka till mer normala middagstider. Precis som i måndags (kolaglassen) lyxade jag igår till det med ett kvällsmål lite mer avancerat än vanligt. Jag gjorde en chiapudding med choklad/kaffesmak, jag älskar den kombinationen. Gillar man inte kaffe kan man ju skippa det. Och antingen äta med bara chokladsmak eller smaksätta med något annat som t.ex apelsinsaft/skal, bara fantasin sätter gränserna!


Choklad chiapudding med kaffesmak (1-2 portioner)


1 msk chiafrön (går troligtvis med linfrön eller psylliumfrön som också sväller i vätska)

1 dl vatten

2 msk kakao

1/2 mosad banan

1 dl kesella/kvarg

1 msk agave/honung (eller mer om man vill ha de riktigt sött)

1 tsk kaffepulver (om man vill ha kaffesmak annars kan man skippa eller smaksätta med något annat, men jag älskar kombinationen choklad och kaffe)


1. Vispa ihop chiafrön och vatten så att chiafröna sväller.

2. Rör i resten. Vispa lite till.

3. Låt stå någon timme i kylskåpet och gegga ihop sig.

4. Ät antingen direkt som det är eller gör som jag och blanda ihop kesella+jordnötssmör (eller något liknande), och kör lager på lagervarianten med chiapudding, kesellaröra, chiapudding och toppa med kesellaröra och hallon.


Vad är chiafrön och var köper man det? Nyligen har märket Risenta börjat sälja det i vanliga mataffärer (finns väl inte överallt än men håll utkik). Linfrön och psylliumfrön sväller också i vätska, så det borde också fungera bra istället!


Jag skulle likaväl kunna kalla det för efterrätt som kvällsmål :P Gott!


Update: Fick en kommentar som sa att det bara blir slajmigt och äckligt med linfrön så gör inte på det utan på chiafrön :)


   

Av Sofie - 15 augusti 2012 09:54


 


x Nygräddad varm bananbar med blåbär (recept kommer)

x Hemmagjord persikayoghurt med kokosflakes, gojibär och en rejäl klick mandelsmör (tyvärr har den nästan helt sjunkit bort på bilden)

x Ett kokt ägg


Hemmagjord persikayoghurt: Mixa ihop 1 persika och 2 1/2 dl naturell yoghurt(eller fil om man gillar det mer)! Så naturligt det kan bli ;)


Hejsan hoppsan! Jag har inte så mycket att skriva. Supersmarrig frukost (fast det skriver jag alltid så det blir lite tråkigt haha). Vad åt ni till frukost idag? Något gott som ni kan tipsa mig om?


Dagens planer är väl lite fix och ev. ett ärende på stan, jag ska passa på att slappa lite hemma (snart börjar ju skolan...), sedan som vanligt 2-timmars rolig träningsskola (idag ska vi lära oss mer om löpning, ska bli intressant) och sedan blir det troligtvis ännu mer träning (vi har i "läxa" att gå och träna några pass i veckan också förutom de 2-timmarna vi är där varje dag).


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards