Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Vecka 32:s träningsinlägg

Av Sofie - 12 augusti 2012 21:08


Måndag - Uppvärmningsjogg ca 5 min, Löpning 5 km (test efter sjukdom) 29:44 min + 53 burpees, 5:18 min planka + ca 5 min nedvarvningsjogg


Tisdag - PW 30 min + 17 min ben och rumpa appen + 54 burpees, 5:24 min planka


Onsdag-Söndag - Vilodagar


Kommentar: Jag ska försöka hålla mig väldigt kort då jag är så trött att jag håller på att somna medan jag skriver... Det blir tyvärr ingen veckans "tanke" denna vecka, jag har inte tid för det. Jag var som sagt sjuk förra veckan, tog lite extra vilodagar förra helgen och gick en del lugna promenader istället för att gå från liggande till hård träning. Men på måndagen var tanken att jag skulle komma tillbaka sakta men säkert till den normala träningen. Sagt och gjort. Jag sprang 5 km, men jag hade lovat mig själv innan att jag skulle ta det lungt och inte springa mitt bästa och vid minsta känning (stavning?) gå. Så jag tog det långsamt och gick några gånger då det bara kändes annorlunda jobbigt i kroppen (känningar inuti) inte konditionsjobbigt eller mjölksyra i benen. Tävlingsmänniskan Sofie blev ganska sur när tiden inte alls var särskilt bra, men så blir det väl när man är sjuk. På tisdagen hade jag inte alls tänkt träna (börja varannan dag efter sjukdom) men kände för det, och det var inte träning av de lugna slaget. När jag tränade var det något som kändes lite fel, precis som på måndagen men tänkte inte mer på det. Det var senare på tisdagen när jag var ute på en lång men långsam promenad med en kompis som den där konstiga känslan kom tillbaka i kroppen, och det var i hjärtat/bröstet som ett obehagligt dunkade men inte så att det gjorde ont. Lite rädd blev jag och beslöt mig för att vila några dagar. Men även om jag vilade så försvann det inte. Till slut så gick jag till läkaren på fredagen för att kolla. Tog ett antal prover. Inget fel på mitt hjärta. Troligtvis är det som jag känner av övre delen av magen, tydligen om man har varit magsjuk (och spytt) kan magsaft kommit upp och in i andra delar av magen och typ irritera eller något, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var med alla konstiga ord. Men det är hursomhelst ingen farligt, och jag kan träna med det även fast att det känns obehagligt. Så från och med fredag kunde jag träna igen, men samtidigt så reste jag bort och har haft ett fullsmockat schema hela helgen. Fast att inte kunna träna är bara en ursäkt, träna kan man nästan alltid göra, antingen mer eller mindre (alla kan få in 10-15 min då och då med någon form av träning, att skylla på att man inte hinner är bara en ursäkt för att man är för lat och inte prioriterar sin hälsa), men nu valde jag att skippa att träna. Jag kunde hållt på med pluurping på hotellrummet eller sprunhit en kort runda i trakten men nej jag kände verkligen inte för det så det blev inget av det. På gott och ont. Funderade på att springa nu söndag kväll när vi kom hem. Det hade jag kunnat. Men jag insåg att det inte var en bra ide. Med bara 5 timmars sömn (sen lördag kväll och sedan upp igen tidigt på söndagen, jag är ganska sömnkänslig om jag sover för lite eller för mycket) och ingen riktigt bra energi i kroppen. Dessutom ska jag nu från att knappast tränat på 2 veckor träna ganska intensivt 5 dagar i rad (mer om det senare). Så det hade nog ändå bara blivit pannkaka av det. Satsar hellre på att sova ordentligt nu och vara utvilad för imorgon. Kanske en PW eller kort löptur innan frukost innan dagens "riktiga" träning.


Jo ska berätta nu vad jag ska göra i veckan, inte världens grej men det ska bli kul. Jag och min kompis Maxine ska gå på träningsskola för tonåringar på vår gymkedja, på 5 dagar ska vi hinna med 10 timmar träningspraktik (alltså träna) varvat med teori. Jag har ingen aning om hur det kommer bli, och exakt vad vi kommer att få göra. Fokus gym imorgon, löpning på tisdag och lite annat. Men förhoppingvis kommer det att bli jättekul och jag kommer få lära mig en massa nya saker (som jag då kanske kan låta er ta del av i nästa veckas träningsinlägg). Ja ni kommer få höra under veckan hur det är!


Så denna vecka blir det träningsfokus på det. Min löpsatsning inför tjejmilen går sådär nu (den som började så bra). Min kondition har nog försämrats avsevärt efter 2 veckors icke-löpning. Tråkigt då jag kände att den verkligen började bli bättre. Men jag kommer igen. Att springa varannan dag nu och gå på träningsskola blir för tufft, särskilt efter att jag har varit sjuk. Vila kommer jag att behöva på lördag, men på söndag minsann så ska jag fortsätta med min tjejmilplan att springa enligt ett löpschema jag har varannan dag, och så kör jag på det tills tjejmilen och då får det gå som det går. Den här pluurpingutmaningen som jag gick med i, ja det har ju gått som det har gått de här två veckorna. Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra. Kanske fortsätter jag bara imorgon från där jag var, och blir klar några veckor senare än alla andra, det vore okej.


Så nu har ni tagit del av min träningsdagbok och mina tankar. Hoppas att det kanske kan inspirera någon. För mig är det ett skönt att skriva av mig och planera och tänka efter hur min träning gick för att kunna göra ännu bättre i framtiden!


Och kom ihåg träna aldrig när du är sjuk. Och vid konstiga känningar, kontakta en doktor som får kolla :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards