Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Angående skolmaten jag äter

Av Sofie - 2 april 2012 12:00


Ni ser ju all mat jag lagar, men jag äter ju faktiskt serverad lunch 5 dagar i veckan som ni aldrig får se. En läsare bad mig för ett tag sedan berätta lite om skolmaten jag äter. Jag har därför nu "smygfotat" (med min iphone, därför betydligt sämre kvalite på bilderna än vanligt) ett antal skolluncher jag ätit de senaste veckorna:


 

Vegetarisk böngryta, bönsallad, rivna morötter, paprika, broccoli och keso


 

Thai kycklinggryta, ris, bön/kikärtssallad, rivna morötter, tomat o purjolökssallad, champinjoner, oliver


       

Till vänster: Smörstekt/panerad sill (tror jag), lite potatismos, keso, morötter, vegetarisk böngryta, rivna morötter, champinjoner och kikärtssallad

Till höger: Bulgursallad, matvetesallad, sparris, rivna morötter, bönsallad och tomater (tallriken säger "var är mitt protein?")


      

Till vänster: Skinksås, kokt pasta, vegetarisk pastasallad, keso, rivna morötter och kikärtssallad

Till höger: Korv stroganoff, ris, rivna morötter, keso, kikärt/bönsallad och tomatsallad


 

Morotsbiffar, klyftpotatis, champinjoner, tomater, rivna morötter, bönsallad och zucchinisallad


   

Till vänster:

Smörstekt sill igen, kokt potatis, spenatröra, keso, zucchinisallad, rivna morötter, linser (som jag höll på att spotta ut när jag smakade på dem)

Till höger: Kyckling, linssallad med kokosflingor, rivna morötter, kikärtsallad, potatis, paprika, matvetesallad


   

Gulaschsoppa med grönsakstallrik till, bestående av rivna morötter, zucchinisallad, apelsinklyftor, paprika


En del av denna maten har varit god, en del okej (ätit för äta liksom) och en del har jag rent av velat spotta ut (vem gör champinjonsallad och toppar med kanel? eller linser med en massa korinader som jag hatar?)! Vissa saker har jag inte ätit upp, vissa saker har jag gått och tagit mer av, ofta har det blivit en eller ett par knäckemackor till med bregott (eller keso de dagar som det har funnits) och även ett par glas vatten :)


Så det var det, när jag ser på bilderna tycker jag de ser så himla dystra ut (jämfört med mina vanliga bilder). Fast faktum är det att många frågar mig i skolmatsalen hur jag kan göra mina tallrikar så färgglada och få det att se lite gott ut iallafall. Som ni ser består stora delar av mina tallrikar av grönsaker och baljväxter. Vi har ett stort salladsbord med ganska mycket olika grönsaker och sallader. Och det finns alltid minst någon form av linser eller bönor, och ibland även keso (då blir det alltid någon knäckemacka med keso till, annars knäckemacka med bregott). Att det finns allt det gröna är väl det som gör att jag klarar mig på skolmaten. För själva huvudrätten är oftast inte särskilt god, oftast är den okej så att det går att äta men inte mer än det. Som ni ser blir det ofta vegetariskt då jag hellre skippar köttbullarna eller fiskpaneterna (ā la halvfabrikat) och tar den vegetariska rätten som oftast är okej (och nästan alltid lagad från grunden). Dock är jag en proteinmänniska och det finns det knapert av (det är ju det som är det dyra så det är ju inte så konstigt), men särskilt om man bara äter vegetariskt, då får man bara i sig lite från bönor/linser men klarar sig sålänge det bara är en måltid om dagen.  


Egentligen är det väldigt dumt det här med att det läggs ner så lite pengar på maten (hallå i fängelsena får de bättre mat). De vuxna vill ju att barn ska vara pigga på lektionerna och det är man ju inte om man inte får i sig bra mat. Eller någon mat alls, då sticker ju hela skolan till ICA och köper godis, läsk, energidrycker, kakor osv.


Dock något som man hör många säga om skolmaten är att man kan ta hur mycket som helst men man blir ändå aldrig mätt. Och det stämmer faktiskt ganska ofta. Jag undrar varför det egentligen är så... Såserna är ju dock ofta vatten eller mjölkbaserad (hej då energirika grädde), det kanske är en anledning.


Okej, nu vill jag höra här era tankar om skolmat. Många av er har säkert redan gått ut skolan, men ni har kanske några hemska minnen ni vill dela med er av (eller kanske goda)? Eller kanske barn i skolan?



 
 
Ingen bild

emma

2 april 2012 12:14

du verkar iallafall ha myyycket bättre skollunch än vad vi har! Vi har inget salladsbord, vi får oftats bara någon torr salladsbladning som är allmänt ofräsch. Bönor får vi högst en gång i månaden, keso har vi aldrig fått, vilket lyx!

Sofie

2 april 2012 16:27

Ja vår mat är väl bättre än en del andras, men den kan fortfarande förbättras, men som jag skrev så är det salladsbordet som gör att man får i sig tillräckligt :) kanske något att ta upp på elevrådet att ni borde ha ett salladsbord? Jag menar i skolan lär det ut att man ska äta mycket grönsaker, och så serverar de inte det til lunch, hur går det ihop? :P

 
Sally

Sally

2 april 2012 15:55

Jag äter då alltid den laktosfria maten i skolan. Tyvärr lagar de ofta alla allergifria grejer i samma så min mat vilket resulterar i att jag får laktosfri mat minus lök, tomat, paprika osv. Dvs Ganska tråkig mat! Men ibland lyckas dem bättre ;) vi har dock alltid ett bra salladsbord, som man kan plocka en hel del från! Det bästa med vår skola är dock vår frukostbuffe som är helt gratis! Som en okej hotellfrukost, det är lyxigt och smart av skolan tycker jag!

http://Www.skippanudlarna.com

Sofie

2 april 2012 16:29

Vad lyxigt med frukostbuffe, det vill jag också ha :)
Tråkigt att alltid behöva äta den allergifria maten, jag antar att det kanske inte blir så stor variation på den! :P

 
Josessans

Josessans

2 april 2012 17:30

I min skola så har man ett salladsbord men tyvärr så satsar de inte så mycket på det. Maten känns väldigt onyttig och inte lika fräsch som din verkar, men det går att äta...
Så din skolmat verkar helt enkelt "nyttigare"! :p

http://josessans.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

2 april 2012 21:29

Jag måste säga att jag tycker det ser ut som om det hänt mycket sedan jag gick i skolan. Det ser riktigt grönt ut med variation i grönsaksdisken. Sedan ser grytorna lite roliga ut faktiskt. Däremot håller jag med om att man gott kunde lägga ner lite mer medel på maten som eleverna äter, gärna med eko-tänk och bra råvaror.

http://engnuttasocker.blog.se

 
Victoria

Victoria

3 april 2012 10:23

Vilken bra skolmat ni har på eran skola!!

http://frukostera.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards