Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 januari 2012

Av Sofie - 13 januari 2012 14:00


      

Mums ni måste testa. Lagades till middag i lördags! (har bara inte hunnit lägga upp det på bloggen förrän nu)


Kikärtsgryta med kycklingfärs (4 personer)


400 g kycklingfärs

2 pressade vitlöksklyftor

1 broccolihuvud

2 morötter

1 purjolök

500 g krossade tomater

1 tsk lantbuljong (eller 1 grönsaksbuljongtärning)

1 tsk salt

6 kokta potatisar

1 burk kikärter

1 dl turkisk yoghurt


1. Skala morötterna och skär i mindre bitar. Skär broccolin i mindre bitar. Grovstrimla purjolöken.

2. Stek färsen i rapsolja eller smör. Lägg i vitlöken och låt den fräsa med.

3. Lägg över färsen i en gryta eller stor kastrull. Tillsätt broccoli, morot, purjolök, krossade tomater, lantbuljong och salt. Låt puttra en stund.

4. Skär den redan kokta potatisen i bitar. Skölj kikärterna. Blanda i potatisen och kikärterna i grytan. Puttra i sådär 5 min.

5. Blanda i turkisk yoghurt!

 

Jag hade kokt potatis kvar från lunchen så jag blandade i det i grytan. Om man inte har det kan man koka potatis för sig och äta till. Eller så kokar man det och blandar i grytan i slutet! 


Av Sofie - 13 januari 2012 07:55


    


x Misslyckade äggcupcakes med mosad avokado

x (även sedan en skinkmacka och en kiwi) 


Jag vaknade upp idag och visste inte vad jag skulle göra till frukost. Jag tog fram frukostera kokboken och bläddrade snabbt igenom den. Hittar ett recept på äggcupcakes som jag bestämmer att jag ska göra, smeten tar 1 min att göra och medan cupcakes är i ugnen i 10 min hinner jag duscha tänker jag, sagt och gjort. Det enda är bara att när jag tittar på cupcakesen i ugnen efter nästan 10 min så ser jag att de nästan helt har runnit ut, mest paprika kvar i formarna. Hehe jag måste haft dåliga formar, fyllt dem för mycket eller haft för mycket paprika i. Hursomhelst tog jag ut de när de var klara, och åt som de nu var formade. Men de var minst lika goda för det. Men jag återkommer en annan dag med cupcakes som stannar helt i formen.


Nu skola som alla andra vardagar!


Mina fiiina äggcupcakes


Om någon vill testa att göra dessa och inte misslyckas gör såhär:

Vispa lätt med en gaffel 2 ägg, 1 msk mjölk, paprikatärningar (kom ihåg inte så många för då åker smeten ut), salt och lite valfria kryddor (jag körde basilika, paprikapulver och chilikrydda). Lägg i två formar (starka formar och fyll inte för mycket), och sätt in i ugnen på 200 g i 10 min (dock behövde jag 15 min när mina runnit ut)!

   

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards