Sofies Wellness

Alla inlägg den 18 maj 2013

Av Sofie - 18 maj 2013 20:06


 


Pappa hade köpt en fin vit fisk att ha till middag idag. Vi visste inte vad vi skulle servera till den, men jag fann ett spännande recept på Annies blogg. Så det blev att jag gjorde en sås efter det receptet, dock hade jag inte allt hemma så jag bytte ut lite saker från orginal receptet. Men det blev jättegott ändå. Mandelärtpeston passar grymt bra till fisk men jag skulle även tänka mig till kyckling och som kräm på t.ex knäckebröd:


Mandelärtpesto (1 skål, ca 4 personer)


3 dl frysta ärtor

1 dl mandlar (eller cashewnötter)

3 msk citronsaft

2 vitlöksklyftor

2 tsk torkad basilika (eller en näve färsk)

1 krm chiliflakes

salt o peppar


1. Kör bara allt i en mixer. Smaka av!


  Kvällens smarriga middag!


Vad händer i mitt liv då? Jag har haft en underbart härlig och ledig lördag. Jag degade först hemma på förmiddagen, gick en långpromenad i min favoritpark (så himla härligt när allt är grönt), gick på bio med en kompis (vi såg Den store Gatsby, grymt bra), gjorde en säkerhetskurs för jobbet på nätet, lagade middag med pappa och nu sitter jag här. Ikväll blir det Eurovisiontittande med familjen, och jag har gjort hemmagjord jordnötssmörchoklad som jag längtar efter att få smaka. Vad har ni hittat på idag? Ska ni se på Eurovision?


Önskar er en trevlig kväll :D

Av Sofie - 18 maj 2013 09:28


För några veckor sedan testade jag Paulúns granola kakao/hallon, den älskade jag och jag har skrivit om den HÄR, och HÄR finns några olika recept/tips på vad man kan göra med den. Nu har jag även testat Paulúns granola hasselnötter/dadlar. Här kommer några frukostar som jag har ätit veckan med den granolan. Självklart kan man i recepten nedan byta ut paulúns granola mot vilken granola eller müsli som helst!


   Lyxig frukostbägare med paulúns granola varvat med blåbärsyoghurt och choklad/apelsinkesokvarg


För en person: Blanda ihop 1 1/2 dl naturell yoghurt med 1 dl blåbär. I en annan skål blanda ihop 1/2 dl keso, 1/2 dl kvarg, 2 tsk kakao och 2 msk apelsinsaft. Varva i lager i ett stort glas; blåbärsyoghurt, chokladapelsinkesokvarg och paulúns granola.


   Naturell yoghurt blandat med keso och kvarg toppat med kanel, kiwi, paulúns granola och jordnötsbanankräm (1/2 mosad banan+1 msk jordnötssmör)


   Naturell yoghurt toppat med blåbär, paulúns granola och mandelsmör


 


Sedan ska jag såklart prata om själva granolan. Den är krispig och god. Men den med kakao/hallon är snäppet vassare smakmässigt än den här med hasselnöt/dadlar. Det är knappt några hasselnötter i, och dadlar finns det i kakao/hallon varianten med. Jag tycker hasselnöt/dadlar varianten smakar "neutralt", inte för att det är något negativt men när det finns en variant som smakar kakao och hallon så väljer jag hellre den.


Innehållsmässigt innehåller hasselnöt/dadel varianten bara bra saker som kakao/hallon varianten. Den innehåller havreflingor, oligofruktos (läs mer om det HÄR), solrosfrön, dadlar, vegetabilisk olja, äppelkoncentrat, linfrön, dinkelflingor, hasselnötter, nyponpulver och havssalt.


Har ni testat denna granola? Några bra tips på vad man kan göra med den?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards