Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 augusti 2012

Av Sofie - 25 augusti 2012 14:00


  Banana Split på halverad banan, keso, varma blåbär och kardemumma


  Banana Split på halverad banan, keso, frysta hallon och kanel


Ni som följt min blogg kanske kommer ihåg banana spliten? Det var ett tag sedan sist, men jag har fått sug efter det i veckan och ätit det till mellanmål ett par gånger (se bilder ovan). Väldigt gott, väldigt enkelt och går dessutom att varieras i mängder.


Hur gör man då? Halvera en banan eller en bit av en banan. Det är väl grunden och sedan kan ha vad som helst på. Jag har alltid keso på, och sedan bär som helst är värmda i micron.


Några tidigare Banana Splits:

  Banana Split på halverad banan, keso, varma mosade hallon och kakaonibs


  Banana Split på halverad banan, keso, blåbär, kanel, kakaonibs, kokosflingor och pekannötter


Fungerar som frukost, mellanmål och kvällsmål :D Har ni gjort Banana Split någon gång?

Av Sofie - 25 augusti 2012 09:56


Jag verkligen ÄLSKAR fisk, så nu är min fråga vilka dina favoritfiskrecept är?


Svar: Kul med någon som älskar fisk, det finns så många som hatar fisk. Fisk är en favorit hemma hos oss. Och alltid när vi inte vet vad vi ska göra eller ingen har någon lust att laga något så tar vi fram laxfiléer i frysen, på med skagenkrydda och så in i ugnen, och till detta serveras bulgur eller potatis och sedan sallad och kanske några fler grönsaker. Fungerar i alla lägen, och är alltid lika gott. Men om vi ska prata mer recept så är mina favoriter Hemmagjord pasta med lax- och spenatsås, Asiatisk lax med avokadosås, Medelhavsfisk, Curryfisksoppa med bulgur, Thai lax- och räkgryta, Vit fisk med rött täcke, Heta tonfisk/kikärts/potatisbiffar med tomatsås, Tonfiskbiffar med fetaost/citron i


Vad är kakaonibs eller vad det heter? Vilken är din favoritfrukost? "Kan" du äta onyttig mat? Till exempel om du är förbjuden. Ger det ångest? Är du allergisk mot något?


Svar: Det är kakaobönor i småbitar.

Den här frågan med favoritfrukost är svår, i tidigare svar skrev jag morotskakagröten och det är en favorit, men jag har verkligen massor.

Du menar om jag är bjuden va? Inte förbjuden? ;) Nej jag får ingen ångest sålänge det är något jag tycker är gott. Mat är till för att njutas, det försöker jag få fram här på bloggen, tyvärr verkar det som om många tror att om man äter nyttigt så typ plågar man sig själv eller något. Jag lovar, jag gör inte det! Ingen mat är för nyttig för att äta obegränsat av samtidigt som ingen mat är så onyttig för att man aldrig ska kunna äta det. Det uttrycket älskar jag.

Nej jag är inte allergisk mot något. Kanske något mot hasselnötter, brukar klia lite i halsen. Tidigare kunde jag inte äta stenfrukter, äpplen och avokado utan att det kliade i halsen, men det har försvunnit med åren.


1. Vilken är din favoritfrukt, -bär, -nöt & -grönsak? 2. Vilket är ditt favoritutländska kök? 3. Har du varit utomlands någon gång och i så fall var? Vart skulle du vilja åka?


Svar: 1. Favoritfrukt som jag nämde i en annan del av svaren har länge varit persika men jag har tröttnat på den nu. Just nu är bananen favoriten. Favoritbäret kommer alltid att vara hallon. Även fast blåbär och gojibär ligger nära. Nötter går verkligen i perioder. Men jag tror det måste vara pekannöten, den är alltid god, och cashewnötter kommer tvåa. Favoritgrönsaken är också svår, men jag får nog säga avokado.

2. Hjälp jag vet inte. Försöker tänka, min sorts matlagning vad är det för "sorts" kök? Inget lands direkt. Får nog svara thailändska för jag kommer inte på något annat, jag brukar inte laga det så ofta men när jag gör det så är det gott och take-away thai är inte heller fel.

3. Få se jag har varit i Danmark, Norge, Frankrike, Italien, Storbrittanien, Polen, USA och några fler ställen. Jag älskar att resa. Mina framtida pengar kommer att läggas på resor och mat haha. Det finns miljoner ställen jag vill besöka. Jag har alltid velat uppleva Grekland och dess fina öar, Spanien har jag aldrig varit i men hört mycket om, tillbaka till New York och London och Paris vill jag på shoppingsemester, se hela västkusten av USA, åka skidor eller vandra i Alperna, mamma och jag har länge sagt att vi borde besöka Amsterdam på våren, Australien verkar häftigt, åka till Sydamerika och besöka det gamla Inkariket, safari i Afrika, se städer i öst Europa som t.ex Budapest... Listan kan göras hur lång som helst, jag åker gärna i stort sett med varsomhelst bara någon betalar åt mig och jag får åka med trevligt sällskap :D


Kan du visa alla dina träningskläder, eller i alla fall dina favoriter :)


Svar: Mina två favoritlinnen och sport-bh:

 Vänstra linnet är Nike från en outlet i USA, sport-bhn från Stadiums höstkollektion (ny, jag älskar den, annars har jag bara SOCs enfärgade sport-bhar) och vänstra linnet är från HMs träningskollektion för några år sedan! Angående träningskläder kommer nästan alla mina träningskläder från Stadium, mest deras egna SOC och en del Nike. I nederdel väg har jag några långa svarta tights, några tre kvarts tights och ett par shorts, inga märkvärdiga alls men sköna och klassiskt snygga. Bara jag som tycker träningskläder är så dyra? Det är så snyggt och det finns en massa fina märkesträningkläder (jag är förälskad i röhnischs kläder) som man ständigt ser på olikas träningsbloggar, men jag vill inte ruinera mina föräldrar. Förut kunde jag träna i samma kläder flera gånger, men nu går det inte längre, jag svettas för mycket och alla kläder jag haft på mig under ett pass måste tvättas varje gång. Kanske har något med att desto vältränad man är desto mer svettas man? ;) Hursomhelst var jag tvungen att köpa nya träningskläder för några veckor sedan då vi inte hann tvätta de jag hade innan jag behövde dem igen. Då använde jag mig av Smaljeansens tips. Att om man har XS/S eller 34 i storlek så är det samma storlek som de största storlekarna på barnavdelningen. Perfekt för plånboken! Jag kom hem med rent av identiska träningstights som de jag köpt på vuxenavdelningen men för nästan HALVA priset på barnavdelningen. Bara ett tips om ni är ganska korta!


Hej sofie! Jag vet inte hur ofta du äter bröd eller så, men när du gör det, är det oftast hembakat eller mest köpt? Vilket är ditt favorithembakade bröd respektive köpebröd?


Svar: Hembakat är så mycket godare men visst blir det köpebröd ibland då det inte hinns med att baka eget bröd. Favorit köpebrödet är nog frökusar. Hembakat har jag tre favoriter: Grundbrödlimpor, Blåbärsbröd med kardemumma/kanel, 5-min bröd


Jag har börjat införa allt mer vegetariska rätter i min kost och nu undrar jag om du skulle kunna ge några tips på goda och näringsrika recept på sådanna. Jätteinspirerande blogg du har!:)


Svar: Tack! Jag har också försökt äta mer vegetariskt, det har gått sådär. Har någon några bra tips på vegetariska recept får ni gärna tipsa mig. Fundera på att införa en "meatfree" dag i veckan i höst, jag skulle kunna göra en grej av det i bloggen när vi tipsar och peppar varandra. Skulle ni tycka att det var bra?

Men som svar på din fråga här är några bra vegetariska recept som jag har lagat: Rödbetssallad med fetaostkräm och annat gott, Underbara linsbiffar, Linsgryta med kokos, Quorn i tomatsås, Linssoppa med timjan och fetaostkräm, Linspaj


Har ni missat någon del av svaren kan ni läsa de här: del 1, del 2del 3 och del 4! Nu har jag svarat på alla frågor, om jag råkat missa någon så ställ frågan igen i detta inlägg. Annars får ni gärna ställa frågor när som helst, jag svarar under inlägget där du skrivit frågan eller ev. på din blogg om du har någon. Annars kan ni alltid kontakta mig på foodandhealthinmyway@yahoo.se!


Ps. Jag tar en liten bloggpaus nu över helgen, jag ska inte blogga och inte läsa andra bloggar. Känner att jag behöver det. Men jag ska fixa några tidsinställda inlägg nu som kommer upp under helgen så att det inte står tomt här :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards