Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 augusti 2012

Av Sofie - 14 augusti 2012 20:31


Så kul att jag har fått så många frågor. Jag delar upp det i flera delar (efter när ni skrev dem, alltså första kommentarerna svarar jag på först) för annars blir det för långt. Har ni missat frågestunden? Ni kan fortsätta ställa frågor till fredag, då har ni alla haft en vecka på er. Gör det här! :D


Jag vet om vad du tycker om lösgodis som innehåller färgämnen och alla möjliga tillsatser som man inte ens kan utala.. Men jag har aldrig hört vad du anser om naturgodis som "Exotic snacks" eller "Parrots"? Själv äter jag främst dessa varianter ibland eftersom att jag tycker det är godare och för att jag tycker det borde vara hälsosammare än vanligt lösgodis. Vad är din syn på naturgodis?
Och sen undrar jag av ren nyfikenhet vilket gymnasium du har valt? =)


Svar: Lösgodis är inte bra för kroppen, punkt slut. Men jag tycker ändå att det är helt okej att äta det ibland UTAN DÅLIGT SAMVETE sålänge man äter bra vanlig mat i grunden, om man nu tycker om godis. Det kallas balans, och det är väldigt viktigt! Jag tycker inte om godis därför äter jag inte det helt enkelt (utom choklad, det slinker ner då och då). Jag åt godis när jag var mindre och tyckte väl att det smakade gott. Nu när jag vet så mycket annat gott som man kan äta med riktiga smaker så frestas jag bara helt enkelt inte av godis (jag vet, vilken lyx tycker säkert många av er godisråttor som har svårt att låta bli att frestas). Dessutom när jag tänker tillbaka på den period då jag åt mycket godis och sött i allmänhet så inser jag att jag måste ha varit sockerberoende. Jag kommer ihåg hur jag ofta jag var sötsugen, och när jag väl börjat äta eller bara smaka en bit av något sött (typ godis eller en bit kaka) så kunde jag inte sluta, kroppen ville bara ha socker socker socker och det spelade ingen roll om det jag åt var gott, bara det innehöll socker. Nu när jag äter mycket bättre normalt i grunden så blir jag helt enkelt i sötsugen längre, godiset frestas jag inte alls av och jag kan stillsamt njuta av en bit riktig kladdkaka eller muffins utan att känna att jag måste ha mer. Jag kan berätta mer om mitt tidigare sockerberoende någon annan gång som jag nu på senare tid har insett att jag måste ha haft (om ni vill?).


Okej naturgodis då. Jag älskar naturella nötter, det är mitt "godis". Men mer kan jag inte uttala mig om naturgodis av den enkla anledning att jag typ aldrig ätit det (förutom naturell nötter då men de köper jag oftast i plastpåsar och inte i naturgodispåse). Mina föräldrar köpte aldrig hem det när jag var mindre. Och sedan i äldre dagar när kompisar har köpt det på rasterna (och då kanske jag har smakat någon gång, jag kommer inte riktigt ihåg) men jag avskräcks redan av den hemska lukten som kommer när man öppnar locket till de olika naturgodisarna. Det luktar förfärligt om ni frågar mig (och jag tror att det smakar detsamma), därför har jag aldrig känt att jag har velat pröva det. Eftersom jag inte äter det så har jag inte heller haft något intresse av att ta reda på vad det egentligen är för något. Mycket naturgodis har nötter i sig, så då är min gissning att det näringsmässigt är bättre än godis, men lika energirikt (kalorier alltså). Så om jag var er och stod och valde mellan om jag skulle köpa vanligt godis eller naturgodis så skulle jag gå på det jag var sugen på.


Exakt vilket gymnasium jag ska gå på kommer jag inte att skriva här. Men jag ska gå sam-sam på ett av Stockholms stora gymnasium, jag är så taggad inför det (bara 6 dagar kvar nu) :D


Om du någongång ätit för mycket till middag tex, och vet att det är för mycket, tänker du då att du måste äta mindre nästa dag eller du går bara efter hungerkänslor?

Hur äter/tränar din familj i jämförelse med dig?


Ibland blir det väl för mycket mat än vad som egentligen är nödvändigt. Men det är faktiskt inte hela världen. Lite extra energi ibland skadar inte, försöker se det som en extra energiboost för morgondagen (särskilt om jag ska träna så kan det ju vara bra). Äter normalt dagen efter men om jag känner att jag blir mätt mycket tidigare än vad jag normalt blir mitt i en normal portion så kanske jag inte äter upp allt, eller så gör jag det för att det är gott. Men det är inte hela världen!


Jag tränar ganska mycket mer än resten av familjen. Lillebror spelar fotboll flera gånger i veckan. Mamma och pappa har båda friskiskort och går där och grupptränar ibland, men jag ska försöka peppa dem att göra det ännu mer i höst, för deras eget bästa! Lunch och middag äter vi alla samma, eller oftast. Frukosten ser dock helt olika ut, de äter betydligt mindre och samma sak i stort sett varje dag. Mellis och kvällsmål är väl inget direkt de äter, eller lillebror gör det ibland efter skolan tror jag (?), och i våras började jag göra "mellislåda" till pappa som bestod av en frukt och nötter/frön/torkad frukt.


 Tänker du på näringsinnehåll när du väljer mat? Som att du undviker vit pasta/ris/bröd och mat med tillsatt socker?
Hur många mål äter du om dagen? =)


Jo jag tänker på vad jag äter (men inte så att det går överstyr så att jag får ångesttankar, ätstörningsproblem eller att det tar upp hela min värld som det tyvärr gör för många unga tjejer). Jag äter vad jag har lärt mig att jag mår bra av. Vit pasta/ris/bröd äter jag, men föredrar fullkornsvarianter för det mår jag bättre av om jag får välja men det går ju inte alltid (mer mättnadskänsla och inget snabbt socker som får blodsockerkurvan att gå upp och ner). Dock kan jag inte äta för mycket fullkorn/fiberprodukter, det klarar inte min mage av. Man har ju hört att man ska äta så mycket fibrer, så under en period åt jag väldigt mycket sådannt, vilket jag sedan insåg inte var bra för min mage (ska inte gå in på detaljer...). Det blev för mycket av de goda. Nu vet jag ungefär hur mycket fullkorn/fibrer jag kan äta så att jag mår bra (och vissa produkter som anses väldigt hälsosamma ska jag undvika helt). Men jag tror att det är väldigt indivduellt, man måste lära känna sin kropp och hur mycket den klarar av (inte hur mycket någon ny diet i aftonbladet säger att du ska äta).


Nu på sommaren har det blivit som det har blivit med att äta regelbundet. Men de senaste dagarna har jag kommit tillbaka till de gamla vanorna igen (skönt, mår bättre av det). Just nu är det 5 mål om dagen: frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmål. Jag sover ju längre än på terminerna så ett mellis mellan frukost och lunch hinns inte med, men jag får se om jag börjar med det igen när skolan börjar.


Hej!
Jag blev fick nyligen en diagnos om att jag är laktosintollerant, jag har alltså ätit kvarg/yoghurt/keso innan men nu kan jag inte äta det längre, så min fråga är om det finns kvarg och turkiskyoghurt som är laktosfri? Vart kan man köpa det isåfall? :)
Kram


Hej! Tråkigt att bli diagoniserad laktosintollerant, det är säkert en jobbig omställning. Men du har tur som får det nu och inte för 20 år sedan då det inte alls fanns laktosfria varianter på mejeriprodukter. Keso och yoghurt vet jag direkt finns laktosfri. Googlade och såg att det även finns laktosfri turkisk yoghurt. Köpes i vanlig mataffär! Och kvarg finns också från märket Valio, den heter då mat&bakkvarg, dock kan jag misstänka att den inte är lika vanlig som de övriga laktosfria produkterna, antagligen finns den främst i större och mer välsorterade mataffärer. Men du kan ju alltid fråga om de kan beställa in det (om du brukar handla i en mindre affär). Kram!


Så svar på fler frågor kommer...


  Jag tycker inte om vanligt lösgodis, men den här chokladen tycker jag är jättegod! Super att ha med sig på bio när alla andra äter popcorn :P

Av Sofie - 14 augusti 2012 12:30


  Med matkorn och sallad på gröna blad, rivna morötter, små tomater och solroskärnor


Jag gjorde en snabb och enkel lunch med min smarriga tacokrydda:


Kyckling i tacosås (2 personer)


ca 300 g kycklingfile

1 stor pressad vitlöksklyfta

1/2 msk hemmagjord tacokrydda

1 dl krossade tomater


1. Skär kycklingen i mindre bitar och bryn i en stekpanna.

2. Fräs med vitlök och tacokrydda sista minuten.

3. Häll på krossade tomater, låt allt puttra samman i ca 5 min!


Jag skulle sortera lite kryddor idag och beslöt mig för att blanda ihop min egen tacokrydda när jag väl höll på (den var slut). Jag gjorde även en ny kryddblandning med indiska smaker. Mer om den senare. Nu måste jag verkligen rusa! :D


Av Sofie - 14 augusti 2012 08:58


   


Dagens frukost:

x Muffinsarna ovan

x Riskaka med jordnötssmör


Älskade frukostmuffins/cupcakes recept, idag med en ny smaksättning: hallon, och sedan en underbar citron/kokostopping på. Ni måste testa!


Frukost hallonmuffins/cupcakes med citron/kokostopping (1 person)


3/4 dl fiberhavregryn

1 ägg

1 äggvita

1 skvätt mjölk

1/2-1 mosad banan

1 krm vaniljpulver

3/4 dl mosade hallon

3/4 dl hela hallon


1 dl kesella/turkisk yoghurt

saften ur 1/2 citron

pumpakärnor

mycket kokosflingor (måttade ej, men gissar på ca 2-3 msk)


1. Blanda ihop gryn, ägg, äggvita, mjölk, banan, vaniljpulver och hallon.

2. Fördela i muffinsformar (i papper). Denna gång tog jag 3 större, tidigare har jag använt 5 mindre. Det spelar ingen roll (bara microtiden blir olika), fyll dem 2/3 i den storleken du har.

3. Micra i micron tills de stelnar, ca 2-5 min (beroende på storlek) på full effekt.

4. Blanda kesella/turkisk yoghurt med citronsaft.

5. Bre kesellablandningen över de färdiga muffinsen och toppa med pumpakärnor och rejält med kokosflingor (ska verkligen smaka kokos)! Ät och njut :D


De är flera som har frågat hur många av dessa muffins man "ska" äta. Jag har ju testat med lite olika mängd gryner och ägg/äggvitor för att få en bra balans som är perfekt till frukost. Jag kan ju ingenting om näringsberäkning och liknande, så mitt tips är ät så många som du känner är lagom. Men en läsare (Carina) som läser till kostrådgivare har närningsberäknat dessa på eget intiativ. Enligt henne (eller Sveriges rekomendationer som hon kan) har äpplevarianten på 3/4 dl gryn och 1 ägg (och mycket mer såklart i) perfekt balans mellan kolhydrater, proteiner och fetter men är för energimässigt inte tillräckligt (för en ung aktiv tjej) till frukost. Choklad/kaffevarianten på 3/4 dl gryn och 1 ägg+1 äggvita innehåller lagom energi, men är lite för snål på kolhydrater. Detta kan man ju balansera upp med att äta en frukt eller dricka ett glas mjölk/juice till. Så då vet ni det, men det är ju självklart personligt hur man vill äta! Idag gjorde jag iallafall muffinsen på 3/4 dl gryn, 1 ägg och 1 äggvita för att uppnå bra energimängd. Och sedan hade jag i mycket hallon (som den där extra frukten) och åt dessutom en riskaka (rena goda kolhydrater) och jordnötssmör på det. MUMS!!!


 


Nu är jag redo för en ny dag :) Är ni? Också satsat på en bra stabil frukost?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards