Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 4 juni 2012

Recept: Morotsbröd med valnötter

Av Sofie - 4 juni 2012 11:30


    

Här är det uttaget för tidigt, den ska få en lite mörkare färg


Okej ni ska få brödreceptet som jag visat upp bilder på några gånger. Ihopgjort av mig, använde mig av tre olika recept+egna kunskaper sedan innan, och resultatet blev bra, bara det att jag trodde det skulle ha varit klart efter 45 min, men det tog 1 timme till. Så jag fick ta in och ta ut det hela tiden tills det inte var geggigt i mitten.


Morotsbröd med valnötter (1 limpa)


1 stor finriven morot

4 dl dinkelfullkornsmjöl

2 dl fiberhavregryn

1/2 dl hela linfrön

1/2 dl solrosfrön

1/2 dl pumpakärnor

1 dl grovhackade valnötter

1 1/2 tsk bikarbonat

7 st hackade katrinplommon

5 dl fil eller yoghurt


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda allt utom fil/yoghurt i en bunke. Häll i fil/yoghurt och blanda allt noga så att det inte blir mjölklumpar kvar.

3. Ta en brödform och lägg i ett bakplåtspapper. Häll i smeten.

4. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme och 45 min.

5. Ta ut och stjälp upp, skär i bitar och låt svalna!


 


     


Nästa gång blir det två limpor när jag väl är igång :D


 
 
Antonia

Antonia

4 juni 2012 15:12

Använder du varmluft eller vanlig ugn? :) Stor skillnad på tiden då!

http://fullfrulle.blogg.se

Sofie

4 juni 2012 17:23

Jag använde mig av vanlig ugn, men om jag ska göra det igen ska jag nog använda varmluft för att få ner tiden :)

 
The Daily Meals

The Daily Meals

4 juni 2012 16:34

Super!
Tror du att det funkar att byta ut dinkelmjölet mot något annat mjöl? :)

http://thedailymeals.blogspot.com

Sofie

4 juni 2012 17:22

Det går säkert utmärkt!

 
felicia

felicia

4 juni 2012 18:22

å gud så gott och turligt nog har jag detmesta hemma.. annars brukar de va så jobbigt när man läser något man vill göra och inte har nått hemma :)
Bakpulver ist för bikarbonat borde väl gå lika bra =D

http://tkhl.wordpress.com

Sofie

4 juni 2012 20:18

Det var ju bra, det går att byta ut bikarbonat mot bakpulver MEN då måste måtten ändras något, dock kommer jag inte ihåg om man ska ta mer eller mindre :P

 
Ingen bild

CA

4 juni 2012 22:02

ååhh filmjölksbröd= såå gott.. har gjort ett liknande men detta ska definitivt provas!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards