Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 maj 2012

Av Sofie - 17 maj 2012 22:37


 


Färska jordgubbar+kall mjölk (testade den nya proteinrikare varianten)+vaniljpulver!!!


Färska jordgubbar såldes billigt utanför bion, hehe jag och mina kompisar köpte 6 st storpack. Förstås inte svenska, men faktiskt nästan lika söta och goda. Får mig bara att tänka sommar. Vad tycker ni smakar sommar?


Såhär ser det ut när jag fixar kvällsmål i mitt kök:

 

Av Sofie - 17 maj 2012 20:33


 


Mums bakade mitt egna "bröd" och blandade sedan ihop biffar på kycklingfärs med en massa god fyllning till middag:


Fyllda kycklingburgare med hembakat bröd (3-4 portioner)


Brödet:

3 ägg

250 g keso

1 dl sesamfrön

1/2 dl linfrön

1/2 dl solrosfrön

1 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk (finns på glutenavdelningen)

1/2 tsk salt


Kycklingburgarna:

400 g kycklingfärs (eller något mer)

8 små hackade tomater

ca 20 st hackade färska basilikablad

50 g tärnad fetaost

1 pressad vitlöksklyfta

salt o peppar


1. Blanda ihop alla ingredienserna till brödet i en bunke. Klicka ut smeten till ca 8-10 runda bitar på en bakplåt med bakplåtspapper.

2. Sätt in i ugnen ca 12-15 min på 225 grader.

3. Blanda ihop alla ingredienserna till burgarna i en annan bunke. Forma till ca 8 st biffar.

4. Stek i smör i en stekpanna.

5. Förbered ev. toppingar för burgarna. Jag mosade en avokado och tog fram färsk bladspenat.

6. Servera på detta sätt på tallriken: Brödskiva, bladspenat, burgare och sist mosad avokado!


Brödet har jag gjort tidigare för att äta som det är med pestokrydda, men det funkade som hamburgarebröd med! Jag hade färdig kycklingfärs, men det är ganska ovanligt, man kan ju annars bara mixa kycklingfiléer eller ta en annan sorts färs :)


 


          


Sådär nu har jag bevisat att hamburgare inte måste vara onyttig mat, det beror bara på vad man gör det på och vad man har till :P Brukar ni äta hamburgare?


Av Sofie - 17 maj 2012 13:44


 


Efter träning behövdes lunch snabbt och enkelt:


Jag gjorde världens enklaste quorn "wok", bara att bryna quornbitar med paprika i hackade bitar så att båda får färg, sänka värmen och i med en massa färsk riven ingefära och en avokado hackad i bitar!


Till detta serverades bulgur, broccoli, små tomater och en klick turkisk yoghurt! Yummy! :D


Jag har sagt det många gånger förut, men att klaga på att hälsosam mat är jobbig, tar lång tid och tråkig och smakar äckligt, det är sååå fel.


Sådär nu har jag lite bråttom, måste hoppa in i duschen innan jag ska möta kompisarna för skräckis på bio :P Vi hörs senare!

Av Sofie - 17 maj 2012 09:39


 


x Kokosdavosgröt med kiwi, solrosfrön, gojibär, torkade äpplebitar och några mandlar


Kokosdavosgröt (1 portion): Blanda 1/2 dl vanliga havregryn, 1/2 dl kokosflingor och ca 2-3 msk havrekli (eller mer havregryn) i en skål. Häll på 2-2 1/2 dl naturell yoghurt så att det blir lagom kladdigt. Ställ in i kylskåpet över natten, ta ut och toppa med vad du vill på morgonen!


Supergott, jag älskar kokos så detta var toppen.


Idag är det torsdag men inte vilken torsdag som helst, nästan alla är lediga :D Jag älskar långhelger. Denna helg ska jag bara vara hemma, jag har inte så mycket planerat, en picnic, ett biobesök, spela tennis med en kompis, gå en shoppingrunda på stan, plugga... Jag tänkte faktiskt starta helgen med att gå till gymmet, förhoppningvis är det inte så många där en dag som denna. Vad ska ni göra i helgen?


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards