Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Sofie - 9 maj 2012 22:06


 


Sista stunden innan jag lägger mig denna kväll spenderas i pyjamas i sängen med att prata franska med mig själv (har man nationella i pratdelen imorgon så har man), läsa om andra världskriget, lyssna på Florence and the Machine och äta chokladglass med kokosflingor och gojibär! Mysigt, franska och historia tillhör inte de hemskaste ämnena om ni frågar mig. Och glassen var över förväntan, supergod och superenkel att göra. Ni måste pröva.


Hemmagjord chokladglass


2 äggvitor

1/2 mosad banan

1 msk kakao


1. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum.

2. Vispa snabbt i banan och kakao så allt blandar sig.

3. Lägg i en burk och sätt in i frysen i ett par timmar (jag vet, tålamod... men då stelnar den och blir krämig)

4. Ta ut och njut!


Om man inte orkar vänta på att det ska bli glass, kan man äta det på direkten i form av chokladmousse. Förresten tack Emma för receptet.


 


   


Och nu ska jag sova, godnatt! :D


Av Sofie - 9 maj 2012 11:45


 


Åh jag bara måste visa vad mamma och jag åt till middag igår. Det blev sååå gott. Måste även tillägga att jag är så stolt att jag kommer på så mycket olika saker helt själv nu helt utan recept (som detta), tänk för ett och ett halv år sedan kunde jag knappast koka pasta själv!!! Haha skrattar åt mig själv... Just det receptet var det ja:


Parmalindad pestokyckling med fetaostspenat och paprika (2 portioner)


2 kycklingfiléer (ca 300 g)

salt, peppar, torkad basilika

2 msk röd pesto (eller grön)

2 skivor parmaskinka

ca 200 g fryst spenat (12 st klumpar)

50 g smulad fetaost

1 röd tärnad paprika


1. Banka ut filéerna lite först. Bryn i en stekpanna. Medan du bryner så krydda på fri hand med salt, peppar och basilika.

2. När det fått en del färg, lägg en klick pesto på varje. Och rulla en skiva parmaskinka runt båda. Lägg i en ugnsform, sätt in i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

3. Fräs spenaten så att den blir varm, smula i fetaosten och låt den smälta lite. Rör i paprikan. Smaka av med salt och peppar.

4. Servera kycklingen med spenatröran!


 

Av Sofie - 9 maj 2012 07:52


 


x Finn crisp med kokt ägg och basilika

x Banana split (en bit banan, keso, varma blåbär och kokosflingor)

x Vaniljbulgurfrutti (kokt bulgur+naturell yoghurt+vaniljpulver) med gojibär


Sådär, lite smått och gott denna morgon. Yummy, jättelängesedan jag åt bulgurfrutti! :) Vad äter ni denna morgon?


Idag är det långdag i skolan, inklusive ett kemiprov som har stor påverkan på betyget, så jag hoppas det går bra.


 


Nu kör vi onsdag, är ni med?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards