Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 maj 2013

Av Sofie - 8 maj 2013 20:01


Något som jag gjort väldigt mycket de senaste veckorna är att lyssna på podcaster. En podcast kan man säga är som en ljudfil man lyssnar på där någon eller några stycken pratar om något. Ofta har podcasten någon form av tema, t.ex hälsa. Det varierar, men de flesta som "poddar" kommer ut med en podcast i veckan, och de jag har lyssnat på har varit på allt mellan 5 till 70 minuter. Hur lyssnar man på podcaster? Om man har iphone; ladda ner appen podcaster (gratis) i appstore, och väl inne i appen går du in på affär, och väljer och laddar sedan ner (gratis) de podcaster du vill lyssna på. Sedan är det bara att lyssna! Jag har lyssnat när jag åker till skolan/någonstans, går på en promenad, fixar mig på morgonen, när jag gör något i köket samt bara vilar i soffan (när jag har varit sjuk). Det bästa är att man bara med en liten knapptryckning kan pausa de som pratar mitt i en mening, och sen när man vill lyssna igen om några timmar/dagar/veckor trycker man på play och så fortsätter podcasten i precis den meningen den var i.


Jag har i flera år lyssnat på Jillian Michaels från och till, men det är först nu som jag har börjat lyssna mer regelbundet och på flera olika podcaster. Det har verkligen blivit en podcastboom den senaste tiden, det har kommit ut en massa nya i "podcastaffären" och det kommer nog bara fortsätta öka. Jag har lyssnat på allt från Alex&Sigges podcast till Paleo Talks, podcaster med meditation och nyheterna. Men här kommer iallafall mina favoriter som jag har fastnat för och kan rekommendera:


        


The Jillian Michaels Show

Kanske säger namnet Jillian Michaels er ingenting, men om jag säger den grymme PTn i amerikanska Biggest Loser som står och skriker som en galning på de medverkande? Då kanske ni vet vem det är? Själv kan jag säga att jag inte har fått så bra intryck från hennes medverkan i det programmet, men jag älskar hennes podcaster, i dem får man en betydligt bättre bild om vem och hur hon egentligen är. Temat på hennes podcaster skulle jag säga är hälsa och livsstil. Hon pratar en hel del träning och hälsosam mat men så mycket mer. Framförallt älskar jag hur hon tar upp hur viktig den psykiska hälsan är (självförtroende, självkänsla, hur ens uppväxt varit, hur saker man har varit med om påverkar än) i samband med kost och träning. Det blir även en hel del prat om kärlek/relationer och hennes egna vardagsproblem. Hon delar gärna med sig av egna historier och problem, vilket gör det hela väldigt personligt och att man lätt kan känna sig igen i vad hon säger. Något annat hon pratar mycket om är kemikalier i mat och dess påverkan på kroppen, väldigt intressant. I slutet svarar hon alltid på några telefonsamtal med frågor. Visst kan jag tycka att hon har en del dumma idéer med kaloritänk osv, men hon tar upp så mycket bra att det definitivt är värt att lyssna på (bara att koncentrera sig mer på något annat när hon pratar det som jag tycker är strunt). Podcasten är på engelska.


Inner Strentgh Podcast

En podcast av Petra Axlund Stegman, som bor i USA men kommer från Sverige och pratar på svenska i sin podcast. Petra är frilansjournalist, yoga instruktör och PT bla. Hon är dessutom vegan och verkar brinna för mindfulness och inner strentgh (precis som namnet på hennes podcast). Temat på hennes podcast är hälsa, träning, mindfulness, yoga, livsglädje, bra mat och meditation. I alla hennes podcaster intervjuar hon någon intressant människa som jobbar med något inom temana för podden. Jag har lärt mig en massa i hennes podcasts. Jag kan extra rekommendera en podcast där hon intervjuar någon om veganmat och en där hon pratar med Therese Alven om ätstörningar.


Träningsglädje Talks

Det är Sara bakom bloggen Träningsglädje som nyligen har börjat göra sina egna podcasts. Precis som podcasten ovan handlar hennes om hälsa, men om jag skulle sammanfatta hela hennes podcaster med ett ord är det LIVSGLÄDJE. Efter de podcaster jag har lyssnat av henne har jag känt mig glad och taggad på livet helt enkelt.


Isabel och Rebeccas Podcast

Om de andra podcasten är intressanta, inspirerande och fokuserade på hälsa är denna tvärtom. De är väldigt ytliga och tjejerna är även lite blåsta, men sålänge man har det i bakhuvudet är de ganska roliga att lyssna på. Isabel är en av kvinnorna som har varit med i tv-programmet Svenska Hollywood fruar och Rebecca tror jag är modell. De tar upp lite allt möjligt ur deras liv. På svenska.


   My Thought Coach

De kommer sällan ut med några nya podcaster, men de få de har är grymt bra. Alla podcasterna har som ett tema, som t.ex "I love, honor and respect myself" eller "Affirmations for a Stress-Free Life". Podcasterna är kring 5-10 min, där varje podcast är som ett pepptalk angående det tema podden har. Det är typ lite som meditation med lugn musik i bakgrunden med en röst som säger "I think ... I feel... I..." och meningen är att man själv ska känna som rösten säger. Och det fungerar verkligen. Jag har mått jättebra på insidan efter att ha lyssnat på dessa. Till skillnad från andra podcast lyssnar jag mer än gärna om och om på dessa podcaster. På engelska.


Nu undrar jag förstås om ni lyssnar på podcaster? Och i sådana fall, vilka lyssnar ni på? Några av de jag lyssnar på eller några andra som ni kan rekommendera?


Av Sofie - 8 maj 2013 07:43


 


Dagens frukost:

x Gröt med päron, morot och kryddor toppat med blåbär och mandelsmör


Gröt med päron/morot/kanel/ingefära (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl havregryn/fiberhavregryn och 2 dl vatten, men koka även med 1 grovrivet päron (drygt 1 dl), 1/2 dl finriven morot, 1/2 msk kanel och 1 krm torkad ingefära. Jag rörde även i ca 1/2 dl äggvita (1-2 st) i gröten efter kokning för mer protein och mättnad!!


Underbart god och len gröt. Att smaksätta gröt med päron, morot eller kanel+ingefära har jag gjort en massa gånger. Men aldrig dessa smaker tillsammans. Testa!


 


Igår var första dagen som jag inte kände av den onormala tröttheten och yrheten ALLS. Så det känns som en vinst! Jag klarade även att springa runt i 90 minuter och leta kontroller, det var inte ansträngande (eller jo det var det, men inte mer än vanligt). Det är tur att jag har fått denna vecka, bara en och en halv riktig dag i skolan så att jag får tid att vila. Att det är underbart vårväder ute gör det inte värre heller. Idag känns det som att det ska bli en riktigt bra dag (peppar peppar ta i trä). Nu måste jag bege mig till skolan, vi hörs :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards