Sofies Wellness

Alla inlägg under november 2011

Av Sofie - 24 november 2011 07:56


   


x Kokt ägg

x Hallon/blåbärsgröt (på 50% dinkelflingor, 50% fiberhavregryn, hallon, blåbär och psylliumfrön) med banankesella (mosad banan+kesella) och pumpakärnor


Mitt intresse för att testa och fixa nya frukostkombinationer har svalnat känner jag. Nuförtiden blir det mest mina frukostfavoriter som jag gör om och om igen. Detta är en av dem (som jag verkligen kan rekomendera att testa). Det är så mörkt på morgonen nu när jag ska upp och göra frukost, det är skönare att stanna i sängen, och bilderna jag ska ta blir suddiga eftersom det är så dåligt med ljus. Men jag ska inte klaga.


Nu ska jag och min kompis som har sovit här strax bege oss till skolan. Planerna för dagen är att gå i skolan och sen gå hem och vara barnvakt åt min lillebror som är sjuk idag!


 

Av Sofie - 23 november 2011 18:44


 


Eftersom jag fortfarande går i skolan 5 dagar i veckan så blir det alltid lunch i skolmatsalen på vardagarna. Det är inte direkt det godaste om man jämför med maten man lagar hemma. Dock tycker jag många klagar lite mycket i onödan. Vi har minst 1 vanlig rätt, 1 vegetarisk, ett stort salladsbord med massor olika fräscha grönsaker och lite bönor/linser varje dag. Jag vräker varje dag på min tallrik en massa från grönsaksbordet, tar bönor och smakar lite av alla rätterna. Och oftast är det hyfsatt gott så att jag klarar mig tills jag är hemma och kan ta mig ett mellanmål.


Men inte idag, det var någon fiskrätt som var helt oätlig, det enda jag fick i mig var en potatis och lite grönsaker. Lösningen: gå till affären och köpa en färdig kycklingklubba och en röd paprika. Mums! Gott protein och en färgglad paprika att äta som äpple (har ni inte gjort det? testa!).


 

Äta med papper förstås ;)


Förövrigt har dagen flytit på bra. Åtta timmar i skolan varav 6 timmars stillasittande lektioner, det blir ganska segt att sitta stilla så länge och mest bara lyssna på lärare. Så det gjorde mig jättetaggad till att gå och träna och verkligen få röra på mig, så efter skolan gick jag på ett intensiv pass och tog verkligen ut mig, underbar känsla, både under passet (fast jobbig samtidigt) och  framförallt nu efteråt. Träning gör en glad, helt enkelt! Nu är en kompis över här som ska sova här till imorgon, vi ska strax äta middag som mamma lagat och sen kolla på film och kanske plugga lite!


Ni får ha en trevlig kväll :D

Av Sofie - 23 november 2011 09:00


   


Till middagen igår hade vi aubergine/zucchini/tomatgratäng! Blev supergott, receptet hittade jag här:

     http://www.recepten.se/recept/auberginegrataeng.html (en jättefin sida med en massa recept)


Jag gjorde nästan helt enligt receptet, jag använde mig av västerbottenost (där det står riven ost) men jag skulle rekomendera 2 dl riven västerbottenost och inte 1 dl som det står i receptet. Och sen får man ha gratängen inne i ca 20-25 min enligt mig och inte 15 min som det står i receptet. Annars gjorde jag det helt identiskt som det står på hemsidan och det blev jättegott!


    

Tillsammans med stekt fläskkotlett (med en massa starka kryddor), spenatblad och bulgur!


   

Innan ugnen och en liten närbild från tallriken


Av Sofie - 22 november 2011 15:00

Tidigare har jag gjort mellanmålskakor med blåbär/kanel (http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/10/25/6486768-recept-mellanmalskakor/) och hallon/vanilj  http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/16/6667971-recept-mellanmalkakor-med-hallon-och-vanilj/), men jag har även gjort med en annan smaksättning som jag inte lagt upp på bloggen tidigare, nämligen med apelsin och kakao, enjoy:


   


Mellanmålskakor med apelsin och kakao 

(ca 24 st)


2,5 dl valfria naturella nötter, gryn och frön (jag gjorde på en blandning av hasselnötter, valnötter, råggryn, paranötter, cashewnötter, sötmandel och pumpafrön)

2 ägg

2 msk smält smör

1 1/2 msk kakao

saft från 1 apelsin (ca 3/4 dl)

1/2 mosad banan

 

Topping: mandelspån 


1. Mixa nötterna till fint mjöl.

2. Blanda nötmjöl, ägg, smör, kakor, apelsinsaft och banan.

 3. Klicka ut 3 längder smet på en plåt med bakplåtspapper.Toppa med mandelspån.

4. In i ugnen på 175 g i 15 min. Skär direkt i lagom stora snittbitar (ca 24 st)!


   


Jag vet inte varför, men jag får julkänsla av dessa kakor, tänk snart är det dags för julbak :D


Av Sofie - 22 november 2011 08:03


   


Frukosten idag:

x Pepparkaksgröt (med linfrön som är bra för magen) med blåbär, banan och mjölk

x Kokt ägg

x Rött te med blåbärsmak


Nu såhär när det lider mot jultider är det jättegott att variera ut den vanlig gröten mot pepparkaksgröt eller chaigröt som en del kallar det. Det enda man gör är att blanda i kanel (en massa), malen kardemumma, malen ingefära och malen nejlika (den sistnämnda får man var sparsam med eftersom det ger så stark smak) i gröten. Jätteenkelt! Köpte även rött te med blåbärssmak igår, åh vad gott det var.


       


Närbild på gröten, och en bild på mig i träningskläder taggad att gå till skolan för att första timmen ha dans på idrotten, kul att för en gångs skull inte köra bollsporter! :D


Ha en fin dag!


Förövrigt kommer receptet med choklad/apelsin mellanmålskakorna upp idag på eftermiddagen!


Av Sofie - 21 november 2011 18:30


 


Såhär på hösten är det mysigt att värma sig med en god gryta/matig soppa. Gulaschen är en klassiker som alltid fungerar, här med köttfärs. Den åt vi hemma hos oss igår kväll, jag har lagt upp receptet tidigare i höstas, men på sistone har jag fått många nya läsare så det skadar inte att lägga upp receptet igen. Det är verkligen superlätt att göra, dock tar det en liten stund att skära upp allt men det är det värt:


Köttfärsgulasch med potatis (6 portioner)


1 gul lök

2-4 morötter (beroende på storlek)

600 g potatis

2 röda paprikor

500 g nötfärs

5 dl vatten

1 köttbuljongtärning

500 g krossade tomater

1 msk kummin

1 msk paprikapulver

salt o peppar

 

1. Hacka löken. Skala morötterna och skär i bitar. Skär potatisarna och parikorna i tärningar.

2. Fräs alla grönsaker och köttfärsen i olja i en gryta.

3. Tillsätt vatten+buljong, krossade tomater och kryddor. Låt koka till potatisen och morötterna är mjuka. Smaksätt med salt och peppar.

4. Servera med keso/gräddfil.


   

Min familj tycker ibland att det är konstigt att jag vill ha keso till nästan allt, men det är ju så gott...


Av Sofie - 21 november 2011 16:18


   

 


x Kesellablandning (på kesella, lite fil, grovrivet päron och kardemumma) med mer rivet päron och lite krispig müsli

x En skiva bananbröd till


Dagen har flytit på bra. Fyra lektioner i skolan, tandläkaren, en stunds plugg hemma (tillsammans med detta goda mellanmål).  Nu blir det lite latinamerikansk dans, och sen slapp hemma! Låter bra.


Förövrigt testa det mellanmål, gott! Om man inte som jag har hemmagjort bananbröd och müsli hemma kan man äta kesellablandningen bara som den är förstås :D

Recept på bananbröd här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/19/6697651-kvallsbak-efter-en-mysig-lordag-recept-bananbrod-med-kanel/

Krispig müsli här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/14/6663941-krispig-granola-musli-och-skivstangspass/


 

Av Sofie - 21 november 2011 07:56


     


Dagens frukost:

x Frukost "äppelkaka"

x Kokt ägg


Måndag, ny vecka, nya utmaningar, nya upplevelser, nya bekantskaper, nya möjligheter... Även om måndagen kan kännas tuff får man tänka positivt!


Idag gjorde jag världens godaste frukost. Jag skar ett äpple i mindre bitar, stek det och en massa kanel i lite rapsolja i en stekpanna. När äpplebitarna var stekta så lade jag det åt sidan. Sedan la jag i 1 dl vanliga havregryn och några msk pumpakärnor i samma stekpanna och torrstekte det några minuter. Sedan hällde jag på 2 små droppar honung, blandade runt och la tillbaka äpplebitarna. Jag tog fram en skål och hällde i naturell yoghurt och sedan äpple/havregrynsblandningen på. Supergott, ni måste testa!


Nu ska jag som vanligt strax bege mig mot skolan


 



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards