Sofies Wellness

Alla inlägg den 27 november 2011

Av Sofie - 27 november 2011 16:30

   

 

Efter och innan ugnen      

  
Jag skulle mer kalla det för saffransbröd än lussekatter (även fast det ser ut som det), för de är inte så söta som riktiga lussekatter ska vara, utan mer som någon sorts nyttigare variant av lussekatter, rent sagt som bröd med saffran. Men jag formade de som lussekatter för då ser de mycket godare ut. Jag använde mig som grund detta recept här: http://jenney.shapemeup.se/2011/11/10/premiar-for-lussekatter/#comment-154


Självklart ska jag även lite närmare jul baka den vanliga sötare varianten lussekatter precis som alla tidigare år med mammas bästa recept. Så det receptet kommer ni få om några veckor.


Här är iallafall varianten jag gjorde igår:


Saffransbröd (Nyttigare lussekatter) (16 st)


    

I olika former


50 g jäst

2,5 dl mjölk

1/2 burk kesella/kvarg (125 g)

1/2 dl honung

1 paket saffran (0,5 g)

1 msk psylliumfrön

1 liter fullkornsdinkelmjöl (+lite till utbakning)

russin

1 ägg till pensling

 

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm på spisen (37 g). Häll över jästen. Låt jästen lösa upp sig.

2. Blanda i kesella, honung, saffran och psylliumfrön.

3. Blanda i mjölen, lite i taget och knåda till en deg.

4. Lägg en bakduk över bunken och låt jäsa i sådär 1 timme.

5. Sätt ugnen på 225 g. Ta fram degen på ett mjölat bakbord. Skär degen först i 2 bitar, och sedan 2 bitar till. Av varje sådan bit ska det bli ca 4 lussebullar.

6. Forma bitarna som du vill ha dem, t.ex som klassiska lussekatter, som små frallor eller på något annat sätt.

7. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en bakduk över och låt jäsa ca 30 min.

8. Knäck ett ägg i en skål, och vispa lätt med en gaffel. Pensla alla bröden. Tryck i en massa russin.

9. Låt gräddas i ugnen ca 8-10 min så att börjar få färg!


 

Som frukostbröd med skinka, keso och russin!

Av Sofie - 27 november 2011 14:24


   


Godaste lunchen blev det idag.


Grön sallad, kokta morötter, kokt broccoli, omelett med västerbottenost och rester av pappas supergoda korvgryta från igår!


Eftersom pappa gjorde korvgrytan har jag inget recept på den, men den var sååååå god och jag frågade vad han hade i den. Det var chorizokorvar med endast nötkött och hög kötthalt, krossade tomater, cannelinibönor, tärnad paprika, paprikapulver, salt och peppar! Svårare än så är det inte att göra en underbar korvgryta :D

Av Sofie - 27 november 2011 10:11


     


x Scrambled eggs med skinka (blanda 2 ägg, en svätt mjölk, salt/peppar, strimlad skinka i en kastrull på medelvärme och rör hela tiden om)

x Hallonyoghurt (naturell yoghurt+mosade hallon) med pauluns müsli

x En kiwi

x En saffransfralla, ena delen med skinka, keso och russin

x Russin

 x Rött blåbärste


Jag kan inte fatta att det är först advent, var det inte igår som jag gick i en tunn sommarklänning första dagen till skolan? Det känns lite som det ibland.

Jag bakade saffransfrallor igår, alltså inte lussekatter utan frallor som hade saffran i sig men ändå var lite som lussekatter. Recept på dessa kommer iallafall upp senare idag.


Idag vet jag inte riktigt vad som händer, har en massa lösa planer men jag har inget bestämt för dagen. Vi får väl se vad som händer antar jag!


Ha en jättefin första advent nu! :)


 

Hehe mycket russin...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards