Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Recept: Saffransbröd (någon sorts variant nyttigare lussekatter)

Av Sofie - 27 november 2011 16:30

   

 

Efter och innan ugnen      

  
Jag skulle mer kalla det för saffransbröd än lussekatter (även fast det ser ut som det), för de är inte så söta som riktiga lussekatter ska vara, utan mer som någon sorts nyttigare variant av lussekatter, rent sagt som bröd med saffran. Men jag formade de som lussekatter för då ser de mycket godare ut. Jag använde mig som grund detta recept här: http://jenney.shapemeup.se/2011/11/10/premiar-for-lussekatter/#comment-154


Självklart ska jag även lite närmare jul baka den vanliga sötare varianten lussekatter precis som alla tidigare år med mammas bästa recept. Så det receptet kommer ni få om några veckor.


Här är iallafall varianten jag gjorde igår:


Saffransbröd (Nyttigare lussekatter) (16 st)


    

I olika former


50 g jäst

2,5 dl mjölk

1/2 burk kesella/kvarg (125 g)

1/2 dl honung

1 paket saffran (0,5 g)

1 msk psylliumfrön

1 liter fullkornsdinkelmjöl (+lite till utbakning)

russin

1 ägg till pensling

 

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm på spisen (37 g). Häll över jästen. Låt jästen lösa upp sig.

2. Blanda i kesella, honung, saffran och psylliumfrön.

3. Blanda i mjölen, lite i taget och knåda till en deg.

4. Lägg en bakduk över bunken och låt jäsa i sådär 1 timme.

5. Sätt ugnen på 225 g. Ta fram degen på ett mjölat bakbord. Skär degen först i 2 bitar, och sedan 2 bitar till. Av varje sådan bit ska det bli ca 4 lussebullar.

6. Forma bitarna som du vill ha dem, t.ex som klassiska lussekatter, som små frallor eller på något annat sätt.

7. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en bakduk över och låt jäsa ca 30 min.

8. Knäck ett ägg i en skål, och vispa lätt med en gaffel. Pensla alla bröden. Tryck i en massa russin.

9. Låt gräddas i ugnen ca 8-10 min så att börjar få färg!


 

Som frukostbröd med skinka, keso och russin!

 
 
Tess

Tess

27 november 2011 17:52

Mm, nam nam! Så bra inspiration du ger!

http://Theresiast.blogg.se

 
jenney

jenney

27 november 2011 18:15

himla fint recept det där! (;

blev dina inte söta? jag tycker att mina smakade nästintill likadant som vanliga! :) men jag snor nog idén från dig &ändrar lite i receptet och gör saffransscones imorgon istället! nom nom

http://jenney.shapemeup.se

 
Victoria

Victoria

27 november 2011 21:08

Smart med grova lussekatter! Får prova det någon gång :)

http://frukostera.blogg.se

 
Julia

Julia

27 november 2011 21:55

Heej ;)
Din blogg är verkligen jätte rolig att följa.
Förlåt om jag frågar men blir det inte lite jobbigt att alltid göra en nyttigar variant av allt?
Jag menar du är ung och det är ju nu du kan äta vad du vill...
Vrför tänker du så mycket på att allt ska vara nyttigt? du tränar ju, och visst nyttigt är oftast godast men du äter verkligen aldrig något onyttigt ;)
Kram

http://juliiaewerbring.blogg.se

Sofie

28 november 2011 18:00

Hej :)
Jag äter vad jag tycker om, och mina smaklökar faller ofta just för sådant som anses "nyttigt", och då äter jag det. Jag tycker att bär/frukt är så mycket godare än godis (men några sorters choklad tycker jag är god). Det vore ju lite konstigt om jag tryckte i mig sådant som jag inte tyckte om bara för att andra tycker det är jättegott och det anses normalt att äta det då och då. Sedan lägger jag ju inte upp varenda sak som jag äter, så egentligen kan ingen av mina läsare veta mina exakta matvanor. Jag kan äta några bitar choklad en vanlig onsdag kväll om jag känner för det, men sedan kanske jag inte skriver om det.
Och jag tänker inte så mycket på att det ska vara nyttigt, jag blir ju sugen på det och äter det då, och sedan efteråt kan jag ibland när jag bloggar om det skriva att det är nyttigt för att tipsa/inspirera andra som vill äta bättre men inte vet riktigt hur de ska göra, men för mig är det en självklarthet att äta det.
Och visst jag är ung och tränar så om jag började äta en massa pommes frites och sådant så skulle jag väl inte direkt bli fet, men för mig handlar det inte om utsidan, jag vet att jag mår mycket bättre på insidan om jag äter som jag gör nu, jag blir gladare och piggare, och nästan hoppar upp ur sängen varje morgon ;) .
Jag hoppas du fick svar på dina frågor, och förstår lite mer hur jag tänker!
Kram :D

ps. Åh nej det är inte jobbigt att ibland försöka göra en nyttigare variant av allt, jag älskar att exprimentera i köket, och jag tycker det är kul att få fram nya recept som inte har sockret som gör hela receptet, det finns så många andra goda kryddor att smaksätta med!

Oj, det här blev långt, jag hoppas du orkar läsa allt :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards