Sofies Wellness

Alla inlägg den 16 november 2011

Av Sofie - 16 november 2011 22:30


       


x Salladshinkfylld med kyckling, salladsblad, quinoa, gröna bönor, gurka, soltorkade tomater, körsbärstomater, rödlök och avokado


Dagens middag blev idag på waynes eftersom jag och ett gäng kompisar skulle på bio vid halv 7 tiden. Jag tyckte det var lite roligt att de hade hinkar med sallader i. Jag tog iallafall den med kyckling. När jag är äter ute tar jag förstås vad jag är sugen på, men jag försöker se till att den helst har nån proteinkälla i (som kyckling), och grönsaker och någon kolhydratskälla. För då vet jag att jag kommer må bra och inte får några jobbiga sötsug, inte för att det är hela världen om jag får det nån gång.


Förövrigt var Breaking Dawn part 1 den bästa film jag någonsin sett, punkt slut.


 

När jag lade ut salladen på en riktig tallrik


Nu ska jag ta mig en liten keso kvällsmacka och sedan titta igenom mina läxor till imorgon innan jag kryper ner i sängen för att njuta av några timmars skönhetssömn, God natt!

Av Sofie - 16 november 2011 16:00

Mina nyttigare mellanmålskakor med blåbär och kanel (http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/10/25/6486768-recept-mellanmalskakor/) jag gjorde för flera veckor sedan blev så himla lyckade att jag i måndags beslöt mig för att göra mer men med smaken hallon och vanilj. Och tro det eller ej, jag exprimenterade mig till en smaksättning som blev lika god som blåbär/kanel varianten:


   


Mellanmålskakor med hallon och vanilj 

(ca 24 st)


2,5 dl valfria naturella nötter, gryn och frön (jag gjorde på en blandning av hasselnötter, valnötter, råggryn, paranötter, cashewnötter, sötmandel och pumpafrön)

2 ägg

2 msk smält smör

1 tsk rent vaniljpulver

2 dl hallon

1/2 mosad banan

 

Topping: kokosflingor  


1. Mixa nötterna till fint mjöl.

2. Blanda nötmjöl, ägg, smör, hallon, vaniljpulver och banan.

 3. Klicka ut 3 längder smet på en plåt med bakplåtspapper (eller gör små runda klickar som jag gjorde förra gången med blåbär/kanel varianten). Toppa med kokosflingor.

4. In i ugnen på 175 g i 15 min. Skär direkt i lagom stora snittbitar (ca 24 st)!

5. Förvara helst i kylskåp. Men de klarar även att vara ute i vanlig luften men med risk att de bli smuliga och bryts sönder. De fungerar även att ha i frysen så blir de jättehårda och krispiga.


 

Lägg smeten i längder och skär i bitar direkt när de kommer ut ur ugnen


 

Perfekt mellanmål att ta med sig när man inte är hemma och inte har tillgång till kylskåp

Av Sofie - 16 november 2011 07:57

Nu har vi haft samma omröstning länge på bloggen, så nu byter jag till en ny fråga:


Fil eller yoghurt?

Var nu gärna med och rösta här till höger om inläggen. Kul att se vad ni tycker är godast.


Resultatet från förra omröstningen:

Vilken är din favoritfrukt?
Äpple     11.5 %
Päron     2.9 %
Banan     8.7 %
Kiwi     2.9 %
Mango     10.6 %
Apelsin     2.9 %
Clementin     3.8 %
Grapefrukt     1.9 %
Melon     11.5 %
Persika     1.9 %
Plommon     1.9 %
Ananas     4.8 %
Vindruvor     5.8 %
Passionsfrukt     1.9 %
Annan     1 %
Kan verkligen inte bestämma mig     21.2 %
Jag gillar/äter inte frukt     4.8 %
 

Som ni ser kunde de flesta inte bestämma sig, och det är inte så konstigt eftersom nästan all frukt är god. Annars var melon och äpple med mango väldigt tätt efter de stora favoriterna. Själv röstade jag på persika och det var någon annan som höll med mig, annars fick den väldigt få röster.


Dagens frukost:

     


x Naturell yoghurt med blåbär, gojibär och hemmagjord krispig müsli (recept finns lite längre ner i ett inlägg)

x Pizzamacka (brödskiva+skinka+keso blandat med krossade tomater+oregano)


Som ni vet var sjuk igår. Men det har helt släppt idag. Jätteskönt, jag blev matförgiftad förra påsklovet, och då låg jag däckad i sängen i 3 dagar och kände mig svag i kroppen i mer än 1 vecka. Så jag måste haft en lättare version denna gång. Eftersom jag kände mig bra i magen imorse kunde jag äta en normal frukost, så jag fick äntligen testa min hemmagjorda krispiga müsli. Den blev verkligen sjukt god, ni måste testa. Recept på hur man gör müslin finns skrivet i några dagars gammalt inlägg längre ner. Om man vill ha den lite sötare kan man även ha honung på.


Nu ska jag bege mig mot skolan. Kvällens planer är att gå och se den nya twilightfilmen med ett gäng kompisar. Som jag har längtat!


Förresten kommer receptet på mellanmålkakor med hallon/vanilj som jag gjorde i måndags upp senare idag :)

Glöm inte att rösta i den nya omröstningen nu 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards