Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 november 2011

Av Sofie - 12 november 2011 13:15


   


Köttbullarna, bulgursalladen och ajvarkrämen är alla goda för sig, men tillsammans blir det något extra:


 


Kryddiga köttbullar (4 pers)


1 paket nötfärs (ca 400-500 g)

1 ägg

2 pressad vitlöksklyftor

1 tsk spiskummin

1 tsk koriander 

1 msk sambal oelek

1 tsk salt

 

1. Blanda allt i en bunke och forma sedan till köttbullar. Stek så att de får fin färg!


 


Matvete/bulgursallad (4 pers)


2 morötter

1 röd paprika

1/2 röd lök

2 dl gröna ärter

2 dl bulgur eller 2,5 dl matvete (valfritt, är gott med båda)

1 citron

salt o peppar

 

1. Koka matvetet eller bulgurn enligt paketet.

2. Skala och skär morötterna i mindre bitar. Skölj, kärna ur och skär även paprikan i mindre bitar. Finhacka löken.

3. Fräs morötterna, paprikan, löken och ärterna i olja i en panna i några minuter. Tillsätt bulgur/matvetet. Fräs så allt blir varmt.

4. Smaka av med citronjuice, salt och peppar.


 


För att göra ajvarkräm behövs bara blandas lika mycket ajvar relish som turkisk yoghurt, för 4 personer behövs sådär 1/2-1 dl av båda ingredienserna!


 

Detta är ett recept som vi har gjort flera gånger hemma och det har alltid smakat lika gott. Det kommer ursprungligen från en Lagalätt tidning tror jag :D

 

Av Sofie - 12 november 2011 10:02


     


x Två mackor med kokt ägg och pestokrydda

x Egen vaniljyoghurt (naturell yoghurt+vaniljpulver) med blåbär, tärnat päron, kiwi, plommon och solroskärnor


Gott, som vanligt :D


Ni som har nyligen hittat hit via SvD, välkomna hit! Om ni vill ha en massa frukostinspiration, titta här under min frukostkategori:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/kategori/113080-frukost-d/


 

Jag brukar alltid äta naturell yoghurt/fil som jag själv smaksätter med kryddor, idag gjorde jag egen vaniljyoghurt med vaniljpulver, läs mer om det på bloggen här:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/29/5636795-matprodukt-vaniljpulver/


Ha en fin lördag :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards