Sofies Wellness

Alla inlägg under december 2012

Av Sofie - 1 december 2012 10:48


 


Dagens frukost:

x Två skivor bröd (från bageri) med blåbärsröra


Blåbärsröra: Blanda bara ihop blåbär, kardemumma och keso och/eller kvarg efter smak! Bre ett tjockt lager över brödskivor.


Vem säger att man måste ha "matiga/salta" saker som, ost, skinka, grönsaker, ägg på macka? Söta pålägg kan vara minst lika goda, dock är inte alla söta pålägg goda. Men den här kombinationen har jag gjort tidigare med söta blåbär och den är underbart god på macka. Kardemumman kan även bytas ut mot pepparkakskrydda eller kanel!


  Frukost framför julkalendern idag förstås :D Jag tycker att det är kul att de har försökt göra en fortsättning på en av mina favoritkalendrar Mysteriet på Greveholm. Kollade ni också? Vare sig hur gammal jag är, det hör liksom till december att kolla på det :)


Förresten kul att så många är med i hälsokalendern. Dagens tema är hur man ser på sig själv i spegeln, kika på inlägget nedan för mer information om det!!!!


Glad december på er :D Just det, höll på att glömma. Alla frukostälskare där ute kommer väl ihåg Frukosteras fina blogg? Den som sedan helt plötsligt bara försvann? Jag fick för ett tag sedan en hel del kommentar om det, jag hade ingen aning vad som hänt. Men jag kan nu meddela att hon istället matbloggar ifrån denna blogg, så kika in där istället!

Av Sofie - 1 december 2012 05:00


 

Spegel, spegel på väggen där...

Ja under första luckan ska vi prata utseende och komplex.


När jag var yngre hade jag en del komplex på hur jag såg ut, precis som vilken tonåring som helst. Nu är det faktiskt nästan helt borta. Och jag är stolt och glad att jag har det så. Visst finns det sämre dagar när man är lite missnöjd, jag ska inte ljuga om det. Men de dagarna kommer mer och mer sällan. Jag är stolt över min kropp, att den ser ut som den gör. Vi är alla olika och byggda på olika sätt. Självklart kan man forma sin kropp med träning och rätt kost, det tycker jag är coolt att man kan. Men samtidigt kan inte alla vara Victoria Secret modeller vilket så många strävar efter.


Jag är så glad att jag har kommit till insikt att jag inte kommer att bli lyckligare om jag ser ut på ett särskilt sätt. Det viktiga är inte hur jag ser ut, utan hur jag mår. Jag kommer inte att bli mer "populär" om jag ser ut på ett särskilt sätt, mitt liv kommer inte heller att bli perfekt och jag kommer inte få fler vänner. Många målar upp en bild i huvudet att hela världen kommer bli perfekt om de äter perfekt och tränar mycket. Det är inte sanningen. Dock om ni äter bra, tränar regelbundet och har en bra mental hälsa, jadå kommer ni att må bra, och på så sätt kanske bli lyckligare men det är inte just det att ni har snygga ben/blir smalare/får mer muskler/synliga magmuskler som gör er lyckliga. Visst finns det människor som bara bedömmer efter utseende, men är det verkligen sådana människor som du vill ha i din omgivning?


Idag vill jag helt enkelt att ni ser på er själva i spegeln med nya ögonen. Var stolta över vad ni ser! Du är fin precis som du är. Du kommer inte bli lyckligare för att du ser ut på ett annat sätt! Titta i spegeln och välj ut 3 kroppsdelar du är extra stolt över, och skriv sedan en kommentar här med vilka det är. Inget att skämmas över, var stolta. För vissa är det här en barnlek, för andra är detta jättesvårt att göra men en grym övning att få mer kroppsrespekt.


 

Hur ser ni er själva i den här?


Uppdatering dagen efter: Kul att många var med och kommenterade. Rörande att höra att så många av er har mycket komplex. Ni får lova att jobba på det, och kanske stå varje morgon framför spegeln och berömma er själva. Men bara att våga skriva tre saker som som man tycker extra mycket om på sig själv kan vara ett stort steg, så var stolta över det!!!

Självklart ska även jag säga mina tre favoritkroppsdelar: Mina ögon, jag vet inte varför men jag gillar dem men dem är fina. Mitt hår, jag tyckte verkligen inte om det när jag var mindre (även om jag alltid fått komplimanger för det), stort/tjockt och lockigt/trassligt till skillnad från alla andra som hade rakt och platt hår, men jag har sedan några år tillbaka ändrat den inställningen och älskar mitt unika hår med sina lockar nu. Sist men inte minst får jag säga mina händer, enligt mig har dem perfekt storlek och fingarna är sådär fina runda och har bra tjocklek.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards