Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 december 2012

Av Sofie - 13 december 2012 16:00


De senaste månaderna har bloggen förvandlats mer och mer till en frukost och nyttighetsbakblogg. Inget fel med det! Men matlagningen som jag älskade!?! Det har inte blivit mycket av det i höst, särskilt inte de senaste två månaderna. Detta beror främst på att tiden inte riktigt har funnits där att exprimentera fram nya middagsrecept, skolan har tagit alldeles för mycket tid och kraft. Men nu börjar det lätta och jag är sugen på att börja laga mer mat igen. Det är bara det att min inspiration har försvunnit! Vad ska jag laga??


Jag skulle därför bli jätteglad om ni kan dela med er av era bästa middagsrecept och idéer så att jag får inspiration. Skriv en kommentar, länka till era bloggar med recept eller mejla recept/idéer till foodandhealthinmyway@yahoo.se Som vanligt om jag använder någons recept så länkar jag till dennes blogg!


Typisk Sofiemat är fisk av alla slag, avokado, nötter, sötpotatis, rödbetor, basilika, ingefära, soltorkade tomater, linser, timjan, rosmarin, soja, vitlök, kyckling, nötfärs, kokosmjölk, morötter, krossade tomater, bulgur, ägg, fetaost.. Så det får gärna innehålla något av dessa ingredienser, men jag är även öppen för helt andra saker :)


   Exempel på riktig Sofieig MAT!!!


Tipsa på nu :)

Av Sofie - 13 december 2012 08:17


 


Dagens luciafrukost:

x Ugnsbakad gröt med blåbär, apelsin och kryddor med vaniljkesokvarg, hemmagjord nutella och kokoschips


Ugnsbakad gröt med blåbär, apelsin och kryddor (1 portion)


1 dl vanliga havregryn

1 tsk bakpulver

1 ägg

2 msk kvarg/kesella/turkisk yoghurt

1/2-1 mosad banan

1 dl tinade blåbär

rivet skal från 1 apelsin

1 rejäl skvätt saft ur apelsin (ca 1-2 msk)

1 tsk kardemumma

1/2 tsk kanel


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser. Rör i resten.

3. Lägg i en ugnsäker form/skål. Sätt in i ugnen ca 15-20 min.

4. Toppa med någon sorts yoghurt/kvarg/keso blandning, gröten är ju väldigt varm så det är gott om den möter något kallt!


Gårdagens ugnsbakade gröt blev så god att jag var tvungen att göra en ny idag. Smaskens!


 


God lucia på er eller vad man nu säger :P Tyvärr får jag nog inte se något riktigt luciatåg idag, men jag har kollat på delar av luciatåget på tv nu på morgonen :D

Av Sofie - 13 december 2012 05:00


 


Mindre än 2 veckor kvar till julafton. Kanske har ni redan köpt alla era julklappar, men jag tror att de flesta har det kvar. Eller hur? Eller så vet ni inte vad ni själva önskar er?


Idag tänkte jag tipsa om hälsoklappar, antingen som ni kan ge bort eller önska er själva:


- Sällskap till morgonpromenader i januari


- Någon av dessa hälsosamma kokböcker


 


- En trerätters middag med god hemmagjord mat och bra sällskap


- En dag tillsammans på spa


- Eller om man inte vill lägga ner dyra pengar på spa. Ett presentkort på hemmaspa, där ni gör hemmagjorda masker och ger varandra massage


- Ett gym/gruppträningskort


- PT-timmar


- Hemmagjord müsli eller granola i en fin burk, se dessa recept: här, här och här!


- Ett fint skrivet kort där du beskriver varför den personen är så bra som den är


- En tidningsprenumeration av någon hälsotidning (Fitness Magazine är den bästa enligt mig)


- Träningskläder och tillbehör


- Presentkort på Bodystore eller någon annan hälsobutik


- Te


- Hembakt bröd eller knäckebröd


- Vatten, Myggnät, Vaccin, Vätskeersättning, Högenergimjölk, Näringspulver, Vattenpump och/eller Sagoböcker till någon som verkligen behöver det på UNICEFs Gåvoshop


Har ni några fler tips får ni gärna dela med er! Kom ihåg att det är tanken som räknas, inte priset på presenten :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards