Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 december 2012

Av Sofie - 6 december 2012 08:23


 


x Saffransgröt med vaniljkesokvarg, apelsinbitar, russin och valnötter


Saffransgröt (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn, 2 1/2 dl vatten och en nypa salt. Rör i en gnutta saffran (smaka av, det behövs inte mycket). Jag rörde även i 1 äggvita efteråt, men det är inget måste!


Startade morgonen med grötfrukost och julkalendern på tv, mysigt men där bröt jag dagens lucka för första gången, jag lovar att jag ska bli bättre. Dagens utmaning är definitivt den svåraste hitills för mig. 


Gröten var iallafall jättegod :D


    


Dålig uppdatering här igår. Jag hade faktiskt studiedag och var hemma stora delar av dagen (medan det snöade hur mycket som helst, hur mysigt var inte det?). Men åt mest rester, haha inget roligt att blogga om :)


Ha en fin snöig torsdag!!!

Av Sofie - 6 december 2012 05:00


 


Idag vill jag att ni ska vara här och nu. Vadå, jag lever här och nu kanske ni tänker? Det jag menar är att vi är många som är dåliga på att befinna oss i just den stunden vi är i och uppleva den. Att känna vad som känns just nu, att se vad som händer just nu... Vi ligger ofta ett steg framför och planerar vad vi ska göra härnäst. Vad vi ska laga till middag ikväll, om vi ska ta och våga ringa det där samtalet, tänker ut nästa update på facebook, planerar vilka övningar vi ska genomföra i morgondagens gympass, funderar ut vilken buss vi ska ta oss någonstans med, vad vi ska ha på oss imorgon, tänker på alla läxor/jobbrelaterat vi måste göra när vi kommer hem. Det är inget fel att planera, det är inte det jag menar. Men ofta håller vi på med alla dessa tankar medan vi håller på med något annat. Och tankarna gör då ingen nytta, det bara distraherar oss från det vi egentligen gör och får oss i vissa fall att må dåligt (stress, särskilt på lång sikt).Och det är inte bara framtiden, vi ältar också det som har hänt. Vi skulle sagt på något annat sätt, gått lite tidigare så vi hade hunnit med bussen, pluggat mer inför provet, inte ätit den där bullen... Ofta är både framtid och bakåt tankar negativa och uppstressande.


Idag vill jag helt enkelt att ni ska känna det ni gör och vara i nuet. Helt enkelt vara medvetna i livet! När ni går upp ska ni känna att ni använder era ben. När ni äter ska ni verkligen smaka hur det smakar. När ni pratar med någon ska ni verkligen vara observanta och lyssna. När ni går på toa ska ni inte vara tidseffektiva och läsa mejlen samtidigt i mobilen. Ni ska inte heller hålla på och surfa medan ni går någonstans utan fokusera på att ni går och ser er omkring på er omgivning. När ni kollar på tv, jadå ska ni kolla på tv och inte planera inför kommande dag eller posta en instagrambild. Om ni ändå vill posta den där bilden, ja då får ni stänga av tvn eller pausa dvdn. Om ni tränar ska ni verkligen känna hur musklerna jobbar.


Själv är jag väldigt dålig på det här. Framför allt med framtiden. Jag gillar att planera och veta vad som ska hända. Jag har alltid älskat att multitaska. Jag vill göra det bästa och mesta ut av tiden. Men jag har märkt att det har gått lite väl långt och att jag snarare blir stressad av det och kan inte fokusera på en sak i taget, jag kan inte njuta av det som sker här och nu utan planerar vad som ska hända härnäst. Under hösten har jag försökt bli bättre på detta, visst har det gått framåt, men jag har mer kvar att jobba. Men jag tror verkligen inte jag är ensam om att ha det såhär, vi lever i en stressad värld där det är något positivt att göra så mycket som möjligt.


Jag hoppas att ni förstår, ni ska helt enkelt uppleva livet och tänka och reflektera på det som sker just nu. Som vanligt vill jag höra hur det går sedan! Lycka till :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards