Sofies Wellness

Alla inlägg under mars 2013

Av Sofie - 20 mars 2013 05:00


 


Dagens onsdagsutmaning lyder...


Gör 100 burpees denna onsdag. Med eller utan armhävning, alla på en och samma gång eller utsprida under dagen, i ett träningspass på gymmet eller hemma på vardagsrumsgolvet i vanliga kläder. Ni väljer själva, bara ni gör dem.


Vad väntar ni på? KÖÖÖÖR, de blir inte färre för att ni väntar med att göra dem ;)

Av Sofie - 19 mars 2013 20:54


  Broccoli, morötter, kyckling, dijonsenapsås och bulgur!


Mamma lagade kvällens middag men jag erbjöd mig att göra en sås till. Supergod samtidigt som den verkligen var superenkel att göra. Jag älskar dijonsenap, en ny favoritingrediens.


Kall dijonsenapsås (tillbehör för 4 personer)


2 dl matlagningsyoghurt

2 msk dijonsenap


1. Rör ihop yoghurt och senap och servera med vad du vill!


 

Av Sofie - 19 mars 2013 10:00



Jag bakade som jag redan har visat flera varianter mellanmålsmuffins häromveckan. Goda, nyttiga och perfekta att ha med i väskan och äta när man behöver fylla på med energi.


Mellanmålsmuffins med päron, hasselnötter och vanilj (8 st)


1 dl havregryn eller fiberhavregryn

1 tsk bakpulver

1 dl finriven morot

1 grovrivet päron (ca 2 dl)

1 1/2 mosad banan

1 dl grovhackade hasselnötter (helst rostade, men naturella går det med)

2 tsk vaniljpulver

1 ägg

1 1/2 dl äggvita på dunk (eller 4-5 äggvitor)


1. Blanda ihop allt till en smet.

2. Fördela i ca 8 st muffinsformar.

3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

4. Låt svalna, lägg i påsar och frys ner. Perfekta mellanmål som sagt att ha med on the go.


Se tidigare varianter av dessa mellanmålsmuffins här: Äpple/kanel, Hallon/vanilj, Kola/kanel/äpple/morot, Hallon/kardemumma/kokos och Kakao/kaffe/blåbär!


Och använd helst silikonformar så att inte muffinsarna fastnar i pappersmuffinsformarna. Finns att köpas på t.ex Clas Ohlsson, dyrare än pappersformar, men dessa kan man ju använda om och om och om igen så i längden tjänar man på det!!



Av Sofie - 18 mars 2013 08:34


 


Dagens frukost:

x Naturell yoghurt med pepparkakskrydda, pauluns müsli, päron och några blåbär

x Knäckebröd med skinka, keso och pesto

x Knäckebröd med skinka, löskokt ägg, keso och örtsalt

x En rejäl sked med jordnötssmör till efterrätt


För en gångs skull var jag inte sugen på gröt till frukost, så det fick bli knäckemackor med en massa olika pålägg och yoghurt med topping. Vårkänslor kanske? Underbart gott iallafall! Och nu har jag börjat gilla löskokta ägg också. Tänk smaksinnet utvecklas verkligen. När jag startade den här bloggen kunde jag inte äta ägg alls utan att må illa. Sedan blev kokt äggvita okej, senare omelett med tillbehör i och efter ett tag sa smaksinnet att hårdkokta ägg gick bra. Men löskokta ägg har jag aldrig ätit tills nu när jag plötsligt känner mig sugen på det haha :P


 

Av Sofie - 17 mars 2013 20:21


 


Jag exprimenterade lite idag till mellis. Blev en smarrig kesokaka med kaffesmak, jag sötade den med banan så även banansmak.


Mjuk kesokaka med kaffe och banan (1 person)


1/2 dl keso

2 msk kokat starkt kaffe

1/2-1 mosad banan

1 ägg

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas men gott med lite vaniljsmak)


1. Blanda ihop allt.

2. Lägg i en microsäker skål. Micra på högsta effekt tills den stelnar, ca 3-4 min!!

3. Toppa med bär eller frukt.


Micra i en mindre skål som du kan äta direkt ur, den är nämligen ganska kladdig (mjuk som i receptnamnet pga flytande kaffe i den). Att micra i en skål, och sedan få ut den och lägga på ett serveringsfat är en svår match om man vill ha en hel kaka, det var nämligen vad jag gjorde och det ser man på bilderna att det inte blev helt lyckat ;)


 


Jag måste fråga, använder ni Yelp? Jag har nämligen blivit helt beroende av den appen och hemsidan. Superkul att läsa tips/recensioner om olika caféer, restauranger, servärdigheter, affärer och liknande både i Stockholm och andra platser över hela världen (till exempel Barcelona och England som jag ska åka till inom snar framtid). Sedan har jag skrivit en del själv också om ställen jag har varit på. Yelp har inte blivit så stort i Sverige än, men det kommer nog. Och om ni går med så blir vi lite fler. Jag ska skriva mer om Yelp i eget inlägg, jag hinner inte det nu, men jag tycker ni ska gå in och gå med, och sedan ladda ner appen :D


Av Sofie - 17 mars 2013 14:00


 


Ni får leva med lite sämre bilder i detta inlägg, smarta jag fotade först med mobilen för att lägga upp på instagram och sedan glömde jag att fota med kameran. Aja!!


Igår kväll hade jag iallafall över en kompis här och jag lagade en kycklingrätt som jag döper till kyckling med sås x-tra allt eftersom såsen innehöll en massa saker. Och just på grund av att den innehöll mycket saker blev den himla smakrik och god. Både jag och min kompis tyckte starkt om den. Receptet är taget från Fanny, jag har bara ändrat mängden av vissa av ingredienserna.


Kyckling med sås x-tra allt (3 personer)


2 kycklingfiléer (ca 350-400 g)

2/3 hackad röd lök

3 pressade vitlöksklyftor


Såsen:

1/3 hackad röd lök

4-6 msk vatten

2 msk riven ingefära

1 pressad vitlöksklyfta

4 msk jordnötssmör

1 msk honung

1 tsk sambal oelek

saften ur 1/2-1 apelsin

1/2-1 dl hackad färsk basilika


1. Skär kycklingen i mindre bitar och bryn i en stekpanna. I slutet fräs även med 2/3 hackad rödlök och 3 pressade vitlöksklyftor.

2. Mixa samman 1/3 röd lök, vatten, riven ingefära, 1 vitlöksklyfta, jordnötssmör, honung, sambal oelek och apelsinsaft med en stavmixer till en sås. Mixa i slutet med basilikan. Smaka av. Här kan det ju vara väldigt individuellt vilka smaker man föredrar och vill ha mer av.

3. Häll ner såsen med kycklingen. Låt allt puttra ihop sig. Späd ev. med mer vatten om du vill ha såsen rinnigare.

4. Servera med vad du vill. Vi hade quinoa och morot/squashsallad till!!


 


Och så fick jag komma med på en bild också för en gångs skull :P 


       

Av Sofie - 17 mars 2013 11:08


 


Dagens frukost:

x Päron/apelsingröt med hasselnötsmörskvarg och gojibär


Päron/apelsingröt (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl havregryn och 2 dl vatten, men låt även saften ur 1/2 apelsin och 2/3 rivet päron puttra med i några minuter så att det blir till en alldeles len och underbar gröt.


Hasselnötsmörskvarg (1 person): Blanda 1 dl kvarg (eller turkisk yoghurt) med 2-3 tsk hasselnötssmör (eller annat nötsmör). Heaven! 


Som jag alltid säger, gröt går verkligen att variera på miljoner olika sätt. Dagens blev helt underbart god. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det var liksom len i smaken. En ny favorit! Och den passade perfekt med hasselnötssmörskvarg och gojibär. Mer grötinspiration finner ni HÄR!!!


 


Trevlig söndag på er (eller vad man nu säger...) Kram :D 

Av Sofie - 16 mars 2013 10:39


 


Dagens frukost:

x Våfflor med jordgubbssylt (mosade varma jordgubbar), kokosflingor och kakaonibs


Idag gjorde jag våfflor till frukost, vilket uppskattades av lillebror som också fick. De blev verkligen goda, och fraaasiga. Gör dock inte misstaget och lägg varma färdiggräddade våfflor på varandra för då blir de mjuka. Eftersom det inte är något fett i smeten får man ta ganska rikligt med smör i våffeljärnet så att de blir frasiga och inte fastnar i våffeljärnet.


Supergoda och frasiga våfflor med morot och kanel (3-4 st, 2 personer)


2 dl fiberhavregryn

1 dl finriven morot

1 tsk bakpulver

1 tsk kanel

en gnutta salt

2 ägg

1 dl kvarg eller turkisk yoghurt

3/4 dl mjölk


1. Blanda ihop alla torra ingredienser först. Rör sedan i ägg, kvarg och mjölk.

2. Mixa samman allt till en smet med en stavmixer.

3. Sätt på våffeljärnet. Smöra med ganska rikligt med smör (eller smakfri olja).

4. Grädda 3-4 våfflor beroende på hur stort våffeljärn du har. Vi har ett ganska stort så vi fick 3 st våfflor+1 mini.

5. Ät direkt och servera med vad du vill. Men ett tips är nyttigare sylt: värm bär och mosa med en gaffel!!


 


Idag är det lördag och solen skiner utanför mitt fönster. Härligt! Sov ut till åtta idag, och lagade och åt sedan frukost i segt tempo. Jag har även hunnit med lite plugg. Helgen är inte superplanerad vilket är skönt då jag kommer vara bortrest de tre kommande helgerna. Jag tänkte strax bege mig till gymmet, och senare i eftermiddag kommer en kompis hit och jag tror vi ska hyr film och laga/äta middag ihop, trevligt. Och imorgon har jag en lunchträff på stan, och sen är det plugg som vanligt och emellan allt vill jag bara ta det lugnt och bara göra vad jag känner för just för stunden. Har ni några roliga planer för helgen? Kram :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards