Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 september 2012

Av Sofie - 4 september 2012 22:30


 


Om jag äter kvällsmål brukar jag oftast bara snabbt slänga ihop något enkelt i ett glas, och det blir aldrig sådär fint att jag skulle lägga upp det här. Men idag körde jag på en lyxigare variant. Kommer ni ihåg chokladfluffet jag la upp för ett tag sedan? Det tycker jag är jättegott och det har jag gjort flera gånger. Men jag tänkte, går det inte att smaksätta med något annat? Och lime och kanel fick det bli, smakade väldigt gott ihop!


Kvällsfluff med lime och kanel (1 person)


1-2 äggvitor

limesaft (ca 1/2-3/4 lime per äggvita)

kanel (ca 1/2-1 tsk)

valfri sötning (honung/agave/stevia t.ex.)


1. Vispa äggvitor med en elvisp till ett hårt skum.

2. Rör försiktigt i limesaft och kanel efter smak. Söta sedan också efter smak.

3. Toppa med vad du vill eller inget alls!


          

Lite fler bilder :)


Godnatt!

Av Sofie - 4 september 2012 15:00


 


Kommer ni ihåg omelettmuffinsarna jag gjorde för 100 år sedan eller ja det var några veckor sedan? De var ju goda men jag var lite osäker på om de skulle vara goda kalla och/eller rumstempererade? Jag bestämde mig för att pröva. Så jag gjorde en liten sats i söndags kväll samtidigt som jag bakade bananbrödet. Jag tänkte att om de smakade okej utan kylskåpskyla i några timmar så är de perfekt att ha med som mellanmål. Och det var de sålänge man fyller de med mycket fyllning som jag gjorde! Precis som kokta ägg så skulle jag nog bara förvara de max 1 dag utan kylskåp för att de inte ska bli dåliga. En annan postiv sak är att de inte luktar lika illa som kokta ägg, så de är lite mer "bussvänliga" haha ;) Söndagens recept:


Omelettmuffins med soltorkade tomater, sallad, fetaost och basilika (4 st)


4 ägg

1 msk mjölk

2 msk krossade tomater

1 dl hackade salladsblad

4 st finhackade soltorkade tomater

1/2 dl smulad fetaost

1 tsk torkad basilika


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Elvispa äggen i ca 1-2 min i en bunke. Rör försiktigt i resten.

3. Häll upp i 4 stora muffinsformar i en muffinsplåt (annars kommer de att rinna ut).

4. Grädda i ugnen tills de har stelnat ca 20-25 min!

5. Ta ut och ät, godast varma men även kalla!


Detta var fyllningen jag hade i igår. För mer tips om fyllningar och hur man gör omelettmuffins kika in detta inlägget jag skrev förra gången :)


  

Så här såg de ut innan ugnen och innan de "svällde" upp!

Av Sofie - 4 september 2012 08:46


   


Dagens frukost:

x Naturell yoghurt med pauluns müsli, färska blåbär och kanel

x Snabbt mandelmicrobröd med keso, kokt ägg och pestokrydda


Snabb mandelmicrobröd(1 st): Blanda ihop 1 msk mandelmjöl (alternativt annat mjöl), 1 msk havregryn, 1/2 msk linfrön, 1 krm fiberhusk och 2 msk mjölk. Platta ut geggan på en platt tallrik. Kör i micron ca 2 min tills den har stelnat. Låt svalna något och skär loss från tallriken med en kniv. Toppa med vad du vill!


Brödrecept från frukostera! Snabbt och enkelt. Kanske inte det saftigaste och mjukaste brödet jag ätit, mer som knäckebröd. Men med tanke på hur enkelt det var så hade jag inte så höga förväntningar heller :)


 


Nu skola då som vanligt...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards