Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 september 2012

Av Sofie - 14 september 2012 21:11


   


Den här veckan har jag lidit av ont i halsen lite från och till. Jag trodde jag var frisk nu, men nähä tydligen inte. Gjorde därför lite gott svalkande "snacks" att äta framför tv-serien Lost.  


Något som jag har skrivit tidigare om som är jättegott, mixa fryst banan, frysta bär och en skvätt kokosmjölk. Det blir som übergod glass/sorbet och är perfekt om man har ont i halsen. Idag så orkade jag inte hålla på att ta fram och diska mixern. Därför gjorde jag latmask version av det:


Jag la fryst skivad banan, frysta hallon, frysta blåbär och frysta granatäpplekärnor på en tallrik. Hällde en skvätt kokosmjölk över det hela, eftersom frukten/bären är iskalla så stelnar/fryser kokosmjölken fast på frukten/bären. Och sedan toppade jag det hela med kanel. Allt som allt tog det väl 1 min.


Gott, enkelt, snabbt och nyttigt :D

Av Sofie - 14 september 2012 13:30


  Dagens pytt med bladspenat, en klick turkisk yoghurt och ett fint basilikablad


Josefine aka AliceAugusta har i veckan bloggat några gånger om pytt i panna. Precis som Josefine är jag inget stort fan av den där pytt i pannan man köper färdig i frysdisken, den går att äta men den är verkligen ingeting smaklökarna går igång på. Däremot hemmagjord pytt i panna. Låter det jobbigt och komplicerat? Nej det är det inte.


Din egen hemmagjorda pytt i panna kan du variera och göra på en massa olika sätt. Bara fantasin sätter gränserna!


Idag till lunch gjorde jag en variant som blev såhär:


Jag skalade och skar 1 liten sötpotatis i ca 1 cm tjocka skivor. Skivorna förkokade jag i 5 min. Under tiden skar/hackade jag 2 schalottenlökar, ca 1 dm tjock bit squash, 1/2 röd paprika och 3-4 champinjoner i mindre bitar. Jag tinade även 1 portionsbit lax i micron och skar i mindre bitar. Sedan när sötpotatisen kokat färdigt skar jag även den i små bitar. Sedan fräste jag allt i en stekpanna på högvärme till laxen var genomgjord och grönsakerna fått färg. Till slut smaksatte jag pytten med timjan och salt.


Rotfrukt/grönsak/lök/svamp går att byta ut mot vilka andra rotfrukter/grönsaker/lökar/svampar som helst. Gul lök, vitlök, purjolök, kantareller, potatis, tomater, spenat, andra färger på paprika, avokado, aubergine, morötter, palsternacka, vattenkastanj, majs... Glöm bara inte att rotfrukterna helst bör förkokas för att de inte ska bli stenhårda. Istället för lax kan man ha kyckling, quorn, köttfärs eller fläsk/nötköttsbitar. Kryddan timjan kan bytas ut mot basilika, curry, spiskummin, rosmarin... Saft från citron/apelsin/lime. Ost som fetaost och mozzarella i tärningar, eller varför inte linser/kikärter/bönor i olika varianter? Som sagt, det är bara fantasin som sätter gränserna :D


    


Har ni gjort "egen" pytt i panna? :)

Av Sofie - 14 september 2012 13:07


 


Kokta ägg, äggröra, stekta ägg, omelett...


Ja allt det är gott till frukost. Men det tar tid och man måste ofta hålla ett öga på att det inte kokar över/de inte blir brända/röra så att det bli smuligt och inte bränner fast... Och ibland har man inte den tiden att hålla på med det helt enkelt. Då brukar jag istället göra microägg. Tar 1 min och du behöver inte "passa" någonting.


Microägg: Knäck ett ägg i en djup skål. Vispa lätt med en gaffel så att vitan och gulan blandar sig. In i micron på högsta effekt i 1 min. Klart! Sedan om man har yttligare 10 sek kan man röra i någon krydda, som t.ex idag då jag hade i basilika!


 


Dagens frukost:

x Microägg med basilika

x Naturell yoghurt, pauluns musli, hallon, banan och kiwi


Idag var det verkligen bara kasta ner första snabba bästa i en skål och trycka i sig fort som attan. Jag är till och med stolt och förvånad över att jag fick en bild på det hela, och att den blev ganska fin trots allt. Vi hade stor insparksfest igår kväll eller snarare i natt. Superkul, mindre superkul var det att man kom hem mitt i natten och fick några ynka timmars sömn. Sen upp tidigt som vanligt och ha idrottsdag med skolan. Vi säger såhär, vi bara älskar våra lärare som tvingade oss att gå 1 mil i regn och kyla redan slutkörda! Nu är jag iallafall hemma med fleecetröja och raggsockar, och invirad i en filt... Och det är HELG! :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards