Sofies Wellness

Alla inlägg den 7 september 2012

Av Sofie - 7 september 2012 14:00


 


Ben and Jerry´s cookie dough glass. Den känner väl alla till? Inte den nyttigaste men väldigt god. Och ingenting är för onyttigt för att man aldrig ska kunna äta det samtidigt som ingenting är så nyttigt att man kan äta hur mycket som helst av det. Ett uttryck som jag älskar! Så visst slinker det ner ben and jerry glass i min mage då och då också. Men mitt konstiga (?) beteende/intresse att vilja nyttighetsmodifiera recept gjorde att jag förra fredagen testade på att göra min egen Cookie Dough glass. Och resultatet blev väldigt bra. Visst smakade den inte precis som ben and jerry´s variant, men den hade liksom en god smak på ett annat sätt. Svårt att förklara men ni får väl testa själva!


Nyttigare "Cookie Dough" glass (1 portion)


50 g kokta och noga sköljda kikärter

1 msk jordnötssmör

1 msk kakaonibs/hackad mörk choklad

1 tsk kakao

1/2-1 msk honung/agave

ev. lite vatten


1-2 fryst skivad banan

1 msk kokosmjölk

1-3 tsk kakao

ev. 1/2-1 tsk mesquitepulver (inte nödvändigt)


1. Stavmixa/mosa ihop med en gaffel kikärter, jordnötssmör, kakaonibs/choklad, kakao och honung/agave. Späd ev. med lite vatten om det är smuligt.

2. Rulla till ca 12 st små bollar. Lägg in i frysen ca 20 min så att de stelnar något.

3. Låt bananen ligga framme några minuter innan du börjar mixa så att den inte är helt stenhård.

4. Mixa samman i stark mixer banan, kokosmjölk och kakao så att det blir glass.

5. Rör i nästan alla cookie dough bollarna och lägg upp på en tallrik. Toppa med de sista cookie dough bollarna och ev. något mer. Jag hade kokoschips och hallon!


Annars om man inte orkar hela "göra och rulla cookie dough bollar processen" så kan man göra jättegod glass på en enda sak: Fryst banan. Sedan kan man exprimentera med miljoner saker. En skvätt kokosmjölk eller kvarg eller skippa och köra på ren sorbet. Kakao och/eller hackad choklad. Annan fryst frukt/bär som hallon, persika, mango, blåbär... Olika kryddor. Och sedan en maffig topping på det, just kokoschips/kokosflingor passar jättebra! Och du har en supergod glass på bara bra saker att äta till frukost, mellanmål, kvällsmål eller efterätt.


   Utan toppingen! Ät fort innan det smälter, ett tips bara :)


       

Av Sofie - 7 september 2012 08:28


 


x Naturell yoghurt blandat med en klick kesella med en stor topping bestående av kanel, fiberhavregryn, quinoapuffar, kokosflingor, hampafrön, mandlar, gojibär, halvtinade tranbär, fryst banan och kiwi

x Ett kokt ägg

x Några små skivor bananbröd


Gotteligottgott :) Jag behöver plugga lite denna morgon innan skolan, så jag tänkte jag kör på något enkelt dvs yoghurt och sedan toppar jag det bara med lite saker som jag är sugen på. Sagt och gjort, problemet är bara att det finns så mycket gott och det tar lite tid att lägga på allt. Men som vanligtvis så brukar den där extra tiden vara värd att lägga ner. Frukost måste jag nog säga är den bästa måltiden på dagen :D


Vad äter ni denna morgon till frukost?


    


Nu en kort stunds plugg dvs stå och prata med mig själv framför spegeln haha innan skolan :) Ha en fin fredag och helg!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards