Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 september 2012

Av Sofie - 21 september 2012 21:57


Bara jag och lillebror hemma ikväll. Och vad är lillebrors favoriter i matväg? Lax, svamp och pasta, så jag letade upp mitt hemmagjorda pastarecept och gjorde en sås med lax och svamp till detta:


 


För er som tidigare har missat pasta receptet får ni det här igen:


Hemmagjord pasta (ca 3 personer men beror lite på vad man har till)


Pastan:

4 ägg

125 g philadelphia ost

1/2 dl fiberhusk


1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Mixa ihop ägg och philadelphia så att philadelphian inte klumpar sig (och äggen vispas luftigare). Rör i fiberhusk och häll ut på en bakplåtspapperklädd bakplåt innan det hinner svälla. Bre ut så tunt som möjligt.

3. Grädda i ugnen i ca 10 min. Ta ut och skär i långa strimlor (lättast med en pizzaskärare annars vanlig kniv).


 


  Laxsåsen gjordes på stekta laxbitar, frästa champinjoner, squash, gul lök, pressad vitlök, röd paprika, tomatpure och grön pesto! När pastan var färdigstrimlad rördes den ner i en kastrull tillsammans med laxsåsen :D


Av Sofie - 21 september 2012 14:00


 


I skolan kan det vara svårt att få tag på vatten att dricka, iallafall på lektionerna. Därför har jag den senaste tiden packat ner en vattenflaska i väskan som jag fyller på varje morgon hemma. Sedan under dagen kan jag ta fram den när som helst och ta mig en klunk. Och när dagen är slut har jag nästan druckit upp hela.


Jag använder mig av en "gammal" ramlösa/loka flaska. Efter några veckor byter jag ut den, det sägs ju att efter några veckors användning av sådana flaskor så börjar de släppa ut giftiga ämnen från plasten, om det stämmer eller inte vet jag inte, men det känns ändå säkert att byta då och då. Och det känns lite lyxigt när man köper en ny och får bubbel och ev. någon smak! :D


Att dricka mycket vatten är bra, men man ska samtidigt komma ihåg att det inte är bra att dricka för mycket. Hur mycket är lite/mycket vatten då? Jag brukar tänka att jag ska dricka när jag är törstig och regelbundet. Det fungerar bra för mig.


Hur förhåller ni er till vatten? Har ni också med vattenflaskor i väskan?

Av Sofie - 21 september 2012 08:30


 


Dagens frukost:

x Morotskakapannkakor med lite choklad/jordnötskräm, hallon och granola


Jag fick en idé här om dagen att göra pannkakor som smakar morotskaka. Om det går med gröt och bollar så borde det väl gå med pannkaka? Så jag testade det denna morgon och använde mig som grund bananpannkaka. Det blev inte helt perfekt men betydligt bättre än godkänt. En av pannkakorna ville inte hålla ihop till 100 % och delades i två, kanske i med lite bakpulver eller fiberhusk nästa gång? Smaken blev dock bra, och det är väl det viktiga? Jag ska finslipa lite på receptet, men om ni lider av morotskaka cravings så duger det här receptet betydligt mer än väl för att stilla era behov haha ;) Och även om ni inte har det så tycker jag att ni ska pröva :D


Morotskakapannkakor (1 person): Blanda ihop 2 ägg, 1 stor mogen mosad banan, 1 1/2 dl finrivna morötter, 1 1/2 msk kanel, 1 tsk vaniljpulver och 1 tsk torkad ingefära. Stek till 3 pannkakor i en stekpanna!


 


   


Vad äter ni denna morgon?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards