Sofies Wellness

Senaste inläggen

Av Sofie - 31 maj 2014 17:03


De senaste månaderna har jag fått två nya favoritsnack som är supergoda som jag vill tipsa om:

   Dessa rotfruktchips är riktigt krispiga och rödbetschipsen är godast. Finns bla att köpa hos Coop. Perfekt till fredagsmyset med familjen eller innan middagen som snacks på kompismiddagen.


   Poppa egna popcorn är hur enkelt som helst att göra. Instruktioner: Låt 1 dryg msk rapsolja smälta och bli varm i en stor kastrull, häll i 1 dl "popcornmajskorn", stäng locket och låt stå på plattan i ca 5-10 min tills alla popcornmajskorn har poppat till popcorn. Glöm inte att skaka kastrullen då och då. Krydda med salt!


Vad äter ni som snacks?

ANNONS
Av Sofie - 30 maj 2014 21:25


Jag fick en fråga nyligen om jag inte kunde blogga mer om min träning vilket har fått mig att reflektera en del om min träning de senaste dagarna. Ärligt talat har träning det här läsåret inte alls tagit mycket plats i mitt liv. Det har blivit mindre träning än vad jag vet att jag behöver för att må bra. Jag har varit skadad vilket förklarar en hel del men samtidigt har jag kunnat rehabträna, träna spinning och styrketränat mer än jag har gjort. Det har snarare handlat mycket om att jag valt bort träningen för att mycket annat har hänt och att jag bara har varit lat och känt att jag inte orkat eller haft någon lust. Bortprioriteringar helt enkelt men samtidigt aktiva val. Och det är helt okej. En av mina största lärdomar det senaste året är att man inte kan göra allt och man kan definitivt inte göra allt fullt ut och till 100 %. Och det är helt okej när man inser det. Vi måste bortprioritera saker då och då, vi är inte mindre värda för det. Jag tror många människor har skuldkänslor för att de inte tränar eller inte äter hälsosamt men det mesta är faktiskt aktiva val. Alla har tid att träna om de väljer att prioritera träningen. Men samtidigt om de väljer att prioritera träningen måste de bortprioritera något annat i sitt liv och det är där ursäkten "jag hinner inte träna" dyker upp vilket snarare betyder "mitt liv är fullt med andra saker som jag anser är viktigare än att träna därför får det inte plats i mitt schema". Och inget är ju rätt eller fel men man ska komma ihåg att det är ett aktivt val. Jag har själv valt att fokusera på plugg, det sociala och däremellan slappat för att sedan kanske snitta på ett träningspass i veckan senaste 9 månaderna. Sedan kan det vara andra människor inblandade i ens beslut vilket komplicerar det hela men är det ju samtidigt en själv som bestämmer över ens liv och vad en ska göra. 


Jag har iallafall nu så smått börjat komma igång mer med träningen de senaste veckorna och funderar över min träningssommar. Jag kommer ju snart få betydligt mer ledig tid i och med sommarlovet och jag tänker att jag ska lägga ner mer krut och tid på träningen då. Jag kommer vara mycket på resande fot men det är inget problem för man kan ju träna var man än är. Drömmen vore att kunna springa Midnattsloppet i augusti, men vi får se hur det går för mina knän och fötter kräver fortfarande att jag går väldigt långsamt framåt med löpningen efter min skada.

Jag har iallafall funderat på att ha någon form av träningsutmaning för mig själv men jag kom på idag att jag skulle kunna göra det som en grej på bloggen; att vi har en träningsutmaning tillsammans under juni-augusti. Vad säger ni om det? Någon som vill haka på?

Frågan är bara vad utmaningen ska vara. Göra ett visst antal pass under sommarmånaderna? Plankutmaning? Gå morgonpromenad x antal gånger i veckan? Alla har sitt egna personliga mål och sen kan alla meddela hur det går för dem? Löputmaning? Någon annan idé? Vi skulle även kunna ha olika fokus i juni, juli och augusti eller kanske till och med för varje vecka!


Jag har funnit en rolig träningsapp som heter Training Goal. Där kan man logga all sin träning och sätta upp utmaningar där man ska ha genomfört ett visst antal pass under en bestämd tidsperiod. Man kan även ha privata grupper där man peppar varandra och ser varandras träning. Om en gemensam sommarutmaning blir av skulle vi kunna göra en egen grupp där.


Vad säger ni? Några som är på? Annars ska jag nog komma på något finurligt som jag startar med på söndag då det (redan!!!) är första juni!


  Springa och träna längs stranden hoppas jag på att kunna göra i sommar!


ANNONS
Av Sofie - 29 maj 2014 11:20


Jag är som ni vet ett stort fan av nötsmör. Oftast gör jag det själv i mixern till ett krämigt och underbart nötsmör av några nävar nötter (ibland rostar jag dem, ibland inte), någon msk olja och någon nypa salt. Nötsmöret blir då alldeles lent vilket jag tycker är gott, men jag gillar också variation. Häromdagen gjorde jag ett mandelsmör men i crunchigare variant.


Crunchigt mandelsmör


300 g mandlar

4 msk kokosolja

2 krm salt


1. Lägg undan en näve mandlar till senare. 

2. Mixa resten av mandlarna till ett grovkornigt mjöl i en matberedare. Mixa sedan med kokosolja och salt tills det blir ett krämigt nötsmör.

3. Mixa med resten av mandlarna. Men mixa bara i sådär 20-30 sek så att mandlarna inte hinner mixas helt sönder. Tar lite olika lång tid beroende på hur stark mixer man har. 

4. Häll upp i burk. Kan förvaras i både kylskåp och rumstemperatur men personligen tycker jag det sistnämnda är bäst för att det är som mest krämigt då. 


Självklart kan man göra på liknande sätt med vilka nötter och frön som helst!


Passar underbart som t.ex topping på gröt:

  Havregrynsgröt med kanel toppat med kesokvarg, äpple och mandelsmör


  Havregrynsgröt med hallon, jordgubbar, kokosflingor och kardemumma toppat med kesokvarg och mandelsmör


Gröterna ovan är vad jag ätit till frukost de två senaste dagarna, annars har det nästan varje dag blivit denna underbara frukost de senaste veckorna. Anledningen till att jag så sällan frukostbloggar nuförtiden är att jag gör och äter samma sak i stort sett varje dag och jag tycker det är lite tråkigt att blogga om. 

Av Sofie - 25 maj 2014 21:25


   

Helgen har spenderats med ett gäng kompisar på en kompis landställe som bokstavligt talat låg på stranden ute i Stockholms skärgård. Vi har njutit av det fina vädret, bastat, badat, grillat, fikat, solat, absolut inte pluggat, suttit på klipporna efter att solen gått ner, snackat, spelat kort, frukostbrunchat, gått på promenader i en fantastisk natur och lyssnat på naturens läten dvs fågelkvitter, havets kluckande och blåst i träden... Vi kom dit som sönderstressade efter "de tre helvetesveckorna" i pluggväg och behövde verkligen bara koppla av allt som heter skola. Det har vi gjort samtidigt som vi har haft det himla kul. Min bloggs fokus är hälsa men hälsa är så mycket mer än bra mat och träning. Sådana här helger är hälsa, att koppla av är hälsa, att vara i naturen är hälsa. Just naturen har spelat stor roll i mitt liv den senaste tiden för mitt välmående. Hela förra veckan kände jag ett enormt sug av att komma ut i naturen och lyssna på fåglarna, se grönska, gå i skogen och ta in alla "naturdofter"... Nästan varenda dag gick jag en sväng till någon park, ibland gick jag bara i tystnad och ibland satte jag mig vid vattnet och andades djupt och bara njöt av naturen. Det kan ha varit vädret som bidrog till mitt sug ut till naturen men dess avstressande egenskaper är en annan faktor till att jag gärna i stressande perioder behöver lämna stadsmiljön för en stunds avkoppling. Känner ni likadant med naturen?


Batterierna är nu laddade och det är dags att ta itu med det sista innan det är dags för mitt sista sommarlov någonsin. Sorgligt men sant! Vi hörs som vanligt när jag har något att dela med mig av :) Kram!

Av Sofie - 17 maj 2014 19:23


     

Hej allihopa! Jag hoppas att ni njuter av det underbara vädret. Själv har jag det senaste dygnet haft ett riktigt "ta allt som det kommer"-dygn. Inga planer, ingen att träffa, inget att plugg. Så välbehövligt i en period i högt tempo! Balansen och återhämtningen är så viktig när det kommer till allt i livet. Imorgon kör vi igen :) Idag har det blivit att jag har sovit ut, lyssnat på podcast, läst, kollat på tv-serier, hängt på balkongen och gått en promenad ute i det fina vädret med mina föräldrar. På balkongen "mellanmålade" jag på en spännande ny smoothie toppad med mandlar och ett kokt löskokt ägg. Mums! Smoothien var en fin kombo på äpple, mango och kanel. Den smakar lite som äpplekaka. Recept kommer här:


Äpple/mango/kanelsmoothie (1 person): Skär 1 äpple i mindre bitar (kasta äpplekärnorna). Mixa ihop äpplebitar, 2 dl fryst mango, 1 tsk kanel, 1 msk kokosflingor, 1 stor näve färsk bladspenat, 2 dl valfri mjölk eller vatten och ev. 1/2 tsk vetegräs (kan uteslutas)!


 

Av Sofie - 17 maj 2014 11:28


Jag älskar min visionboard som jag har hemma på mitt rum. Egentligen är det bara en stor gammal kartongskiva med en massa tidningsutklipp och gamla bilder som jag har ställt på en fåtölj mot väggen. Men det är något magiskt med den här kartongskivan. Allt som sitter på den är ord eller bilder som jag blir glad, positiv och inspirerad av. Jag har en massa citat som peppar mig och citaten har meddelanden som påminner mig om saker som jag behöver påminna mig själv om. Jag har bilder på ställen som jag vill besöka och saker som jag vill uppnå. Men jag har även bilder på saker som jag redan har varit med om. De gamla bilderna har jag inte med för att jag vill vara med om exakt det igen för det kommer aldrig kunna hända. Men jag har dem på min visionboard för de påminner mig om händelser och saker som ger mig positiva känslor i kroppen så fort jag tänker på dem.


            

Min visionboard som jag gjorde förra hösten la jag ner himla mycket arbete på. Men det är ju inte bara peppande att ha en på väggen, utan en viktig del i "visionboard projektet" är att hitta tidningsutklipp med citat och bilder som man vill ha på sin visionboard och sedan klippa, klistra och fixa. Det är lite som terapi.

Vad man har på sin visionboard säger ganska mycket om en själv, vem man är och vart man vill. Min visionboard är ganska stor och ganska spretig med många budskap, vill man något specifikt kan det nog vara smartare och enklare att ha en mindre visionboard med bara några få bilder och något enstaka citat. Då tror jag verkligen man kan uppnå det specifika man vill, ni vet "the Law of Attraction". För genom att ha en visionboard hemma som man kollar på x antal gånger om dagen blir hjärnan matad med ett visst budskap och ständigt påminnd av det. Tänker man något tillräckligt många gånger och övertygar sig själv att det stämmer så blir det till slut sanningen. T.ex. tänker man ofta att man är misslyckad, ja då blir det till slut ens sanning om en själv. Det är därför det är bra att försöka tänka så positivt så mycket. En visionboard kan hjälpa en enormt mycket eftersom den ständigt och omedvetet påminner en om de positiva tankar man vill ha och dit man vill nå.


Har ni en visionboard hemma?

Av Sofie - 15 maj 2014 21:58


 

Hallå alla läsare! Jag vill bara kika in här igen eftersom det har gått en tid. Sedan sist jag skrev har jag haft en fransk utbytesstudent hos mig en vecka vilket har varit spännande. Hon och hennes klasskompisar var här för att öva sin engelska samtidigt som vi svenskar ville lära dem den svenska kulturen. De turistade på dagarna medan vi gick i skolan, men hon och jag gick en riktig shoppingrunda på stan och vi var en sväng vid Drottningholms slott. Sedan har jag och min familj tyckt det har varit kul att låta henne testa "svensk" mat som köttbullar, kanelbullar, havregrynsgröt, fil, tacomys, lax, marängsviss och räkmackor med ägg och majonäs. Hon tyckte faktiskt om allt eller hon sa det iallafall. Hur som helst, nu är hon hemma i Paris igen och här hemma är allt som vanligt. Anledningen till att jag inte bloggar är tidsbrist och att jag inte gör något särskilt spännande i köket att visa upp eftersom jag inte har någon inspiration eller tid till att laga mat. Jag låter mina föräldrar laga middagarna och till frukost blir det något enkelt som jag gjort massor gånger innan. Men jag har en andra massa idéer och tänker på saker och ämnen som jag vill ta upp och skriva om på bloggen men sen blir bara inte av att jag skriver om dem, vi får se hur det blir med det i framtiden!


Annars är det slutspurten i skolan nu, och det har varit plugg plugg plugg senaste veckorna och kommer fortsätta i några veckor framöver. Nästan varje dag är det någon stor uppgift som kan checkas av och det känns så skönt. Varje dag är en dag närmare sommarlovet. Konstigt nog är jag till skillnad från förra året knappt stressad eller orolig även om vi har minst lika mycket. Jag ser det som ett bevis på min personliga utveckling under det senaste året. Jag har blivit mycket bättre på att hantera stress och inte ta saker på för stort allvar. Jag är även mer positiv och tycker inte längre synd om mig själv när jag har mycket i skolan (för det hjälper inte ett dugg utan då lägger jag bara ner onödig energi på det). Sedan har jag lärt mig att man inte kan fokusera fullhjärtat på för mycket saker samtidigt, då stressar man sönder. Till skillnad från förra året så extrajobbar jag inget alls och jag tränar i samma utsträckning för det hinns inte med. Jag har lagt allt krut på plugg och den sociala biten samtidigt som jag försöker se till att få till tid att bara slappa och inte ha något inbokat. 

Något annat som jag har börjat göra och som är ett stort hjälpmedel för min inre hälsa är meditation. Jag mediterar nästan varje kväll och morgon. I början körde jag bara 3 min vilket jag tyckte var enormt jobbigt men med tiden har det blivit en vana och något som jag uppskattar. Nu kör jag gärna 10-15 minuter. Att börja och avsluta varje dag med att hitta ett lugn och rensa tankarna är faktiskt superbra, testa! Jag ska skriva något längre enskilt inlägg om meditation senare tror jag.


Okej nu blev det en massa pladder från mig, nu ska jag blogga om dagens frukost. Det blev en riskaka med microägg/keso/tomatpure/grön pesto, en riskaka med microägg/örtsalt/smält ost samt mango och hallon. MUMS!


 

Av Sofie - 6 maj 2014 18:07


 

Idag blev det ett andra experiment med min blender. Blev en god och krämig hallon/mangosmoothie! Jag fick någon fråga om blendern, det är en Wilfa BL-1200 och jag är hitills jättenöjd. Den klarade att mixa fryst mango och mandlar galant, och de små hallonkärnorna som annars brukar vara kvar hela i smoothien blev söndermixade.


Hallon/mangosmoothie (1 person): Mixa ihop 1 1/2 dl frysta hallon, 1 1/2 dl fryst mango, 1/2 avokado,

1 näve färska bladgrönsaker2 1/2 dl valfri mjölk, 8 mandlar (kan uteslutas) och 1/2 tsk vetegräs (kan uteslutas). Smaka av, drick och njut!


  Perfekt frukost tillsammans med ett microägg


Vill även meddela att uppdateringen på bloggen kommer bli ganska oregelbunden framöver. Det är slutspurten i skolan och det sker mycket annat också. Imorgon kommer den fransyska jag bodde hos när jag var i Paris hit och hon ska bo här en vecka. Det ska bli superkul men väldigt intensivt! Så ni får ha det superbra och jag skriver som vanligt när jag känner för det och har tid <3

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014
>>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se