Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 1 december 2012

Hälsokalendern: Lucka 1

Av Sofie - 1 december 2012 05:00


 

Spegel, spegel på väggen där...

Ja under första luckan ska vi prata utseende och komplex.


När jag var yngre hade jag en del komplex på hur jag såg ut, precis som vilken tonåring som helst. Nu är det faktiskt nästan helt borta. Och jag är stolt och glad att jag har det så. Visst finns det sämre dagar när man är lite missnöjd, jag ska inte ljuga om det. Men de dagarna kommer mer och mer sällan. Jag är stolt över min kropp, att den ser ut som den gör. Vi är alla olika och byggda på olika sätt. Självklart kan man forma sin kropp med träning och rätt kost, det tycker jag är coolt att man kan. Men samtidigt kan inte alla vara Victoria Secret modeller vilket så många strävar efter.


Jag är så glad att jag har kommit till insikt att jag inte kommer att bli lyckligare om jag ser ut på ett särskilt sätt. Det viktiga är inte hur jag ser ut, utan hur jag mår. Jag kommer inte att bli mer "populär" om jag ser ut på ett särskilt sätt, mitt liv kommer inte heller att bli perfekt och jag kommer inte få fler vänner. Många målar upp en bild i huvudet att hela världen kommer bli perfekt om de äter perfekt och tränar mycket. Det är inte sanningen. Dock om ni äter bra, tränar regelbundet och har en bra mental hälsa, jadå kommer ni att må bra, och på så sätt kanske bli lyckligare men det är inte just det att ni har snygga ben/blir smalare/får mer muskler/synliga magmuskler som gör er lyckliga. Visst finns det människor som bara bedömmer efter utseende, men är det verkligen sådana människor som du vill ha i din omgivning?


Idag vill jag helt enkelt att ni ser på er själva i spegeln med nya ögonen. Var stolta över vad ni ser! Du är fin precis som du är. Du kommer inte bli lyckligare för att du ser ut på ett annat sätt! Titta i spegeln och välj ut 3 kroppsdelar du är extra stolt över, och skriv sedan en kommentar här med vilka det är. Inget att skämmas över, var stolta. För vissa är det här en barnlek, för andra är detta jättesvårt att göra men en grym övning att få mer kroppsrespekt.


 

Hur ser ni er själva i den här?


Uppdatering dagen efter: Kul att många var med och kommenterade. Rörande att höra att så många av er har mycket komplex. Ni får lova att jobba på det, och kanske stå varje morgon framför spegeln och berömma er själva. Men bara att våga skriva tre saker som som man tycker extra mycket om på sig själv kan vara ett stort steg, så var stolta över det!!!

Självklart ska även jag säga mina tre favoritkroppsdelar: Mina ögon, jag vet inte varför men jag gillar dem men dem är fina. Mitt hår, jag tyckte verkligen inte om det när jag var mindre (även om jag alltid fått komplimanger för det), stort/tjockt och lockigt/trassligt till skillnad från alla andra som hade rakt och platt hår, men jag har sedan några år tillbaka ändrat den inställningen och älskar mitt unika hår med sina lockar nu. Sist men inte minst får jag säga mina händer, enligt mig har dem perfekt storlek och fingarna är sådär fina runda och har bra tjocklek.

 
 
Ingen bild

Mirja

1 december 2012 07:16

Jag är extra stolt över mina armar, mitt leende och min rygg! Varför vet jag egentligen inte, men det behöver man ju inte alltid göra :)

 
SallY

SallY

1 december 2012 08:35

Du har så rätt, oftast tittar man sig i spegeln och ser det "negativa". Gjorde som du sa, ställde mig framför spegeln och tänkte först: ja inte mina ben i alla fall. Men sen ändrade jag mig. Jo mina ben. Mina långa vackra ben som jag faktiskt brukar få beröm för. Det är bara jag själv som ser alla gamla skrapsår från fotbollen, mitt operations ärr och alla blåmärken. Det är ju faktiskt bara ett bevis på att jag har levt, eller hur! Inga sårfria dockben utan ett par långa starka ben som mött lite motstånd men tagit mig dit där jag är idag. 
Nr 2 får bli mina ögon. Visst de hade kunnat se utan Linser och annat dyrt skit men jag gillar dem ändå :)
Nr 3 blir mina kindben, som ger mitt ansikte en form som gör mig till mig :)

Ha en bra första december allihopa! :) 

http://Www.skippanudlarna.com

 
Ingen bild

linnmoller@telia.com

1 december 2012 08:49

min hy, håret & mina nyckelben!

 
Ingen bild

Fanny

1 december 2012 09:09

Jag har enorma komplex över mitt utseende och min kropp (tyvärr) men när jag tittade jag mig i spegeln så kunde jag faktiskt välja ut 3 saker!
1. Mina ögonfransar! (kanske inte en kroppsdel men jaja) De är långa, mörka och har naturlig böjning, passar mina ögon så himla bra :)
2. Mina öron. (haha) De är inte förstora eller för små, dem sitter perfekt på mig haha :D
3. Mina vader, de är smala men väldigt starka och spänner jag ser de faktiskt muskulösa ut :)

 
Ingen bild

Emma

1 december 2012 09:15

Jag har otrooliga komplex över min kropp.. Det styr mitt liv! Kan inte åka tåg, shoppa, festa eller något längre för att jag hatar min kropp så mycket :/ men! Jag är nöjd med mina bröst, mina ögon och min rumpa! :)

 
Ingen bild

mathilda

1 december 2012 09:40

Åh vilken bra första lucka =)
Jag är nog mest stolt över mina läppar, mina lår och händerna!

 
Ingen bild

Celin

1 december 2012 09:57

Men fy 17 vilken marig början!!
Min hy i ansiktet, mitt hår och mina händer

 
Ingen bild

J

1 december 2012 09:58

Mina öron, min mun och mitt hår. :)

 
Matilda

Matilda

1 december 2012 10:14

Hmm, svårt! Mina fötter trivs jag med, mitt hår (om det räknas som kroppsdel? :P) och armarna, resten är historia.. Kram

http://www.healthychoices.blogg.se

 
Ingen bild

Sara

1 december 2012 10:30

Mina ögon, mitt hår och min rumpa!

 
Ingen bild

evelina

1 december 2012 10:59

Jag tycker om mina ögon, min midja och mina armar!

 
Ingen bild

Linnea

1 december 2012 12:53

Mina ögon, mina läppar och min mage (till och från tyvärr, utan anledning till varför jag gillar den ibland och ibland inte)

 
Ingen bild

E

1 december 2012 13:02

Fötterna, armarna och från halsen ner till midjan.

 
Ingen bild

Kristina

1 december 2012 14:49

Vilken bra lucka! Idag när jag ser mig själv i spegeln ser jag tyvärr en sliten(sliten från gårdagens pass) och sjuk tjej. Men! De tre sakerna jag är stolt över är mina stora läppar, mina fint formade axlar och min rumpa!

 
Ingen bild

Katten

1 december 2012 15:35

Jag gillar mest mitt ansikte, mina axlar/nyckelben och mina händer. Jättebra att tvinga sig till att försöka uppskatta sin kropp, jag har själv anorexia och många komplex, vissa dagar är det fruktansvärt svårt att se något snyggt i spegeln över huvud taget. Kan man inte hitta något fint på utsidan så är mitt tips att leta lite på insidan, personligen tycker jag att det man kan hitta där är mer intressant. Hjärnan är ändå det vackraste vi har :)<3

 
Ingen bild

Louise

1 december 2012 19:00

Vilken bra, och viktig, lucka!

Jag säger mina vader, mina ögon och min näsa, av de kroppsdelar jag kan se (självklart älskar jag alla mina inre organ) :)

 
Ingen bild

Linnéa

1 december 2012 21:45

För ett år sedan såg jag ett monster när jag tittade på min reflektion i spegeln.
Jag kunde gå upp på morgonen, kasta en snabb blick i spegeln, konstatera att jag var för fet och ful för att få leva och gå och lägga mig igen.
Jag stannade hemma från skolan för att jag kände mig så värdelös.
För ett år sedan levde jag på luft och lightläsk.
För ett år sedan var jag som sjukast i anorexia och hatade mig själv.

Nu har jag börjat äta. Min hjärna fungerar igen!
Jag plågas inte av att se mig själv i spegeln.
Jag älskar kanske inte mig själv ännu. Men jag accepterar mig själv.
Jag kan uppskatta mina bra sidor, och jag kan leva med de dåliga sålänge jag iallafall försöker göra mitt bästa.

Att acceptera sin utsida börjar vid att acceptera sin insida.
Mitt utseende är inte felfritt. Långt ifrån perfekt.
Men det duger fanimig utmärkt!

Jag är fortfarande sjuk. Mitt BMI är under 16.
Men jag vill gå upp i vikt. Jag vill inte vara smal längre.
Jag vill vara stark och frisk!

När det gäller kroppsdelar jag är lite xtra nöjd med så är det först och främst min näsa. Jag hade enorma komplex för den förut och ville göra en skönhetsoperation om jag kunde. Nu tycker jag att de tankarna var patetiska. Jag har tagit mig en ordentlig titt på min näsa och den är inte ful, den är ett karaktärsdrag. Den ger mitt utseende något extra. Nu är jag stolt över den istället för att skämmas!


Den andra kroppsdelen skulle jag nog säga är mina bröst. De är små och snygga och det passar mig perfekt. Det är väldigt fint med stora bröst på vissa personer. Men små passar mitt utseende bäst!

Och till sist mina ögon.De är stora, grå och ljusa. Jag har alltid fått komplimanger om mina ögon och mina långa ögonfransar. Det är nog det på min kropp jag tycker mest om!

Kram.

 
jenny

jenny

1 december 2012 21:46

Jag har också levt, och tyvärr emellanåt än idag, efter idén att idealkroppen till godo skulle bana vägen i livet. Att ben, mage och armar efter vissa mått dels i sig skulle via sin bara existens dosera med tillräckligt endorfin för permanent lycka och dels att drömkroppen mirakulöst skulle leda till popularitet, framgång, möjligheter etc. Dock börjar jag nu mer och mer förstå att precis som du skriver så ger kroppsredigering ingen äkta lycka i livet. Stundtals håller det fortfarande tillbaka mig i många sammanhang som jag fått för mig att "smala människor hanterar bättre" (wtf angående mina tankebanor ibland alltså). Men det har börjat ljusna, och fokus ligger mer på ett hälsosamt mående. Mest nöjd är jag med 1. Min rygg. Må älska den av stördsamhällsideal-anledningar men det är ju iaf positivt att jag älskar den! Lite benig, typ smalpersons-rygg. Har liksom fortfarande kvar inom mig att smalt>benigt=fint till enviss grad. 2. Mina bröööst. Dem e ba fina lix. 3. Mitt ansikte. Jag är snyggsötfin erkänner jag åtminstone eför mig själv emellanåt. Gryyyym f lycka! Kram på alla. Heh skrivver från mobilen FYI

http://mylittlej.blogg.se

 
Sam

Sam

2 december 2012 03:25

Mina bröst, mitt hår och mina ögon :)

http://fitnessfoodlife.blogg.se

 
Ingen bild

Fröken M

2 december 2012 09:51

Mina kindben, min muskulösa rygg och mitt sexpack. Måste även tillägga att din blogg är så bra och inspirerande och du som person likaså! :)

 
Ingen bild

Sanna

2 december 2012 15:50

De kroppsdelar jag gillar mest är mina armar, mina ögon och mitt hår :) Önskar att jag var stolt över min mage, till och från är jag det men inte alltid.

 
Sanna

Sanna

3 december 2012 20:28

Finner bara två kroppsdelar jag kan säga att jag är stolt över.och detta kanske låter lite konstigt.... men jag tycker faktiskt att mina bröst är precis perfekta (för mig) och jag tycker också om mina ögon!

http://dinsannaa.devote.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards