Sofies Wellness

Inlägg publicerade under kategorin Recept: Frukost

Av Sofie - 28 augusti 2012 14:00

Dessa är inte söta muffins man fikar på. Men de är riktigt goda ändå. Passar perfekt att ha med i väskan och äta som mellanmål i skolan/på jobbet. De har alldeles perfekt konsistens och jag tror hemligheten heter kokos, grunden kommer från Annie. Jag har nu testat att göra 3 varianter av dessa muffins med samma grund och olika smaksättningar. Alla är så goda!

Mellanmålsmuffins kokosstyle med hallon/blåbär/kardemumma (9 st)

2 ägg

1 mosad banan

1 dl havregryn eller andra gryn

1 dl kokosmjölk

1 1/2 dl frysta hallon/blåbär som tinas och mosas i smeten

2 msk kokosmjöl (går säkert med annat mjöl)

1 msk mandelsmör eller annat nötsmör

1 msk kardemumma

1 tsk vaniljpulver

2 tsk bakpulver

2 tsk fiberhusk

Toppingen:

Ca 3/4 dl hallon/blåbär

Kokosflingor

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda ihop alla ingredienser noga till muffinsen i en bunke.

3. Fördela i ca 9 st normalstora muffinsformar. Tryck i några fler hela hallon/blåbär i muffinsen och toppa med kokosflingor.

4. Grädda i ugnen i ca 25-30 min. Låt svalna.

5. Frys in eller ät direkt. Perfekta att på morgonen bara ta ut frysen, lägga i väskan och äta senare till mellanmål.

Fungerar såklart även som frukost etc!

Av Sofie - 28 augusti 2012 08:49

x Mellanmålsmuffins med äpple/kanel (recept denna och några andra varianter av dessa muffins kommer)

x Yoghurtblandning på 1 dl naturell yoghurt, 1 dl turkisk yoghurt, 1 dl keso, 1 msk kallt kaffe, 1/2 msk kakao och 2 krm vaniljpulver toppat med mango, gojibär och valnötter

Mums, supergott! Jag älskar alla mina nya varianter på mellanmålmuffins, det är kokossmak på dem och det är så gott. Recept på hallon/blåbär/kardemumma varianten tänker jag lägga upp senare här idag, så kika in här då! Och självklart var även yoghurtblandningen god, om man gillar kaffesmak vill säga :)

Nu hinner jag inte skriva mer för jag måste supersnabbt fixa mig för att komma i tid till skolan :O

Av Sofie - 27 augusti 2012 09:57

Min hjärna är lite förvirrad av mina alla olika muffinsvarianter. Jag gjorde ju en variant choklad/kokosmuffins som var mer fika/efterrättsliknande förra veckan. Sedan har jag även testat en annan variant choklad/kokosmuffins som är mer som en mellanmålsliknande fralla men supergod. Recept på de kommer, jag har även planer på att testa att göra mellanmålsmuffinsarna/frallorna med samma grund men med andra smaksättningar. Kanske hinner jag göra det ikväll? Och sedan sist men inte minst har vi mina alla varianter frukostmuffins som jag gör i micron, ska sammanställa alla de varianterna med länkar till recepten i ett eget inlägg tänkte jag. Och det var en ny variant sådana här frukostmuffins i micron som jag gjorde till frukost idag och receptet på dessa kommer här:

Ingefära/citron frukost muffins/cupcakes med hallontopping i micro (1 person)

Muffins:

Hallon

Kanel

Ev. kokosflingor och pumpakärnor

1. Blanda ihop allt till muffinsen. Fördela i muffinsformar i papper, jag tog 3 ganska stora.

2. Micra på full effekt i micron i ca 2-4 min, beroende på hur stora muffinsformar du har.

3. Blanda ihop allt till toppingen. Bara att kleta över muffinsen när de är klara!

Väldigt uppfriskande med ingefära och citronsmak, testa! :D

Så nu är jag tillbaka på bloggen igen. Jag har som sagt haft en bloggpaus under helgen och varken bloggat eller läst några andra bloggar. Skönt, man behöver göra det ibland :D

Idag då? På måndagar har jag världens underbaraste långa sovmorgon. Fast jag som är morgonpigg av mig kommer nog inte använda tiden så mycket till att sova. Idag var jag uppe 7, åt lite snabb energi och upptäckte att det bara var 10 grader och regnade ute. Wiho hejdå sommaren :( Men jag drog ändå på mig löparkläderna och körde min planerade 8 km runda i bra tempo, verkligen superhärligt, sista distanspasset innan tjejmilen på lördag! Morgonträning på måndagar kommer bli min nya grej, jag som nästan aldrig morgontränat tidigare. Brukar ni morgonträna? Nu har jag iallafall fått i mig frukosten ovan och duschat och fixat mig för en dag i skolan. Vi hörs senare!

Av Sofie - 26 augusti 2012 11:00

Knäckebröd (ca 25 bitar)

1/2 dl sesamfrön

1/2 dl krossade eller hela linfrön

1/2 dl pumpakärnor

1/2 dl solroskärnor

1 dl dinkelmjöl/havremjöl/rågmjöl eller annat mjöl

1 dl mandelmjöl (eller mer av mjöl ovan)

2 dl fiberhavregryn

1/2 tsk salt

2 1/2 dl vatten

1. Bara att blanda ihop allt till en smet.

2. Smeta ut tunt på en bakplåtskläd bakplåt. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10 min. Jag hade varmluft på. Ta ut och skär i fyrkantiga bitar.

3. Sätt in i ugnen igen ca 15 min tills de stelnat. Om du inte har varmluft på kan du nog behöva längre tid.

4. Ta ut och låt svalna (och bryt i bitar). Förvara dem torrt!

För ett tag sedan testade jag att göra hemmagjort knäckebröd efter recept från Emmas blogg. Det blev verkligen supergott, och det var jätteenkelt att göra. Tyvärr var detta i samma veva som jag blev ordentligt magsjuk (men jag lovar det beror inte på knäcket), och jag kunde inte äta sådant här som innehöll mycket fibrer och frön/nötter på många dagar. Dessutom blev det att jag inte förvarade knäckebrödet på ett bra sätt för jag orkade inte bry mig när jag låg halvt död i sängen. Så det slutade med att jag fick slänga det mesta pga mögel. Men jag hann provsmaka och äta en äggmacka med knäcket efter att jag hade blivit frisk. Och det verkligen gott. Ni måste pröva! :D Jag tror att jag själv ska göra en ny sats någon dag när det finns tid.

Knäckebrödsmackan jag hann äta med microägg med basilikasmak :D

Knäckebrödet går att toppa med det mesta och äta till frukost, mellis och till maten. Jag bakade knäcket för att jag skulle ha det till förrätt med ett par kalla såser på min födelsedagsmiddag!

Av Sofie - 24 augusti 2012 08:23

Morotskakagröt (1 portion): Koka gröt på 1 dl fiberhavregryn, 2 1/2 dl vatten, en nypa salt, 1 finriven morot (ca 1 dl ihoppressat), 1 tsk kanel, 1-2 krm ingefära, 1 krm vaniljpulver och 1/2-1 mosad banan. För mer protein rör i 1 rå äggvita efteråt!

Glasyren: Blanda ihop 1 dl kesella/kvarg eller turkisk yoghurt med 1 krm vaniljpulver och några droppar honung/agave/sweet freedom/annat sötning. Lägg glasyren på gröten och toppa med mer morotsriv! Denna gång hade jag även blåbär och valnötsbitar som inte kom med på bilden på gröten. Då blev det yttligare lite godare.

Detta är definitivt den godaste gröten som finns. Om ni inte redan har testat så måste ni göra det! Den slank snabbt ner i mig denna morgon som frukost. Tar lite längre tid att göra, men så värt det.

Vad är er favoritgröt?

Nu en dag i skolan, vi hörs :P

Av Sofie - 23 augusti 2012 08:39

x Hembakat bröd med keso, kokt ägg och örtsalt

x Äpple/kanel smoothie toppat med gojibär

Äpple/kanel smoothie (1 portion): Mixa 2 1/2 dl naturell yoghurt, 1 äpple, 1/2 msk kanel, 1/2 banan, 1/2 tsk vaniljpulver och 2 msk havrekli eller havregryn. Toppa med vad du vill!

Jag fick några smoothietips igår, bland annat denna äpple/kanel smoothie fick jag inspiration till att göra. Tack för det, men fortsätt gärna tipsa med era bästa smoothietips om ni inte har gjort det.

Förresten ni är grymma, nytt läsarrekord igår IGEN, och jag dessutom haft över 1000 unika läsare VARJE dag hela veckan. Tack för att ni läser :D

Idag börjar vi gå enligt schema. För min del betyder det sovmorgon, precis som 3 andra dagar i veckan. Glömde jag säga att jag älskar mitt schema? :P Jag fick sova hela 9 timmar i natt, så välbehövligt efter natten innans ynka sömn, idag känner jag mig som en ny person.

Vad åt ni till frukost idag? :)

Av Sofie - 22 augusti 2012 16:26

Som nästan alltid så njuter jag av min smoothie i en skål med sked och inte drickandes i ett glas! :D

Jag gjorde en härlig smoothie såhär på eftermiddagen när jag kom hem från skolan:

Choklad/banan/mango/mesquite/mandelsmörssmoothie (1 glas/skål): Mixa ihop 1 1/2 dl kesella, 1 dl naturell yoghurt, 1 dl fryst skivad banan (alternativt samma mängd färsk), 1/2 dl fryst mango, 1 msk kakao, 1 tsk mesquitepulver (inte nödvändigt men smakboostar hela smoothien) och 1 msk mandelsmör! Toppa med vad du vill, jag hade granatäpplekärnor och kokosflingor :)

Smoothies är verkligen gott och perfekt mellanmål. Dock gör jag det allt för sällan, så jobbigt att diska mixern med alla sina delar... Men alltid när jag har gjort det så har jag tyckt det har varit värt det. Nu är jag på jakt på nya smoothieidéer och recept. Vore jättesnällt om ni kunde tipsa mig om era favoritsmoothisar! Jag behöver ny inspiration.

Så kommentera era bästa smoothiestips nu tack! Denna var god, men annars är denna en favorit :)

Av Sofie - 21 augusti 2012 07:52

Dagens frukost:

x Kokosdavosgröt med kiwi, granatäpplekärnor, rostade nötter/frön och mandelsmör

x Ett halvbra försök att få i mig ett ägg också

Kokosdavosgröt (1 portion): Blanda ihop 1/2 dl vanliga havregryn, 1/2 dl kokosflingor, 2-3 msk havrekli (alternativt mer havregryn) och 2-1 1/2 dl naturell yoghurt, låt stå ochgegga ihop sig under natten i kylskåpet. Jag smaksatte även min rejält med vaniljpulver på morgonen. Toppa med vad du vill!

Körde en favorit i repris denna morgon, kokosdavosgröt. Eftersom jag visste att jag inte skulla vara så pigg och ha tid att göra frukost denna morgon, då blandade jag ihop gröten igår kväll, kokade även ett gäng ägg så att jag har för flera dagar framöver. Perfekt nu när jag inte har lika mycket tid på morgonen! Dock får jag säga att det var sjukt svårt att äta lika mycket som normalt såhär tidigt, det kommer ta några dagar att få kroppen att vänja sig vid de gamla frukostrutinerna.

Så idag är det dagen med stort D. Jag börjar gymnasiet. Superspännande och superläskigt. Precis som det ska vara. Efter 10 år i samma skola och samma klass är det dags att lämna tryggheten och bege sig ut på nytt främmande vatten. Ingen i min klass har valt samma skola, vilket är både positivt och negativt. Men jag känner några från annat håll som börjar i min nya skola, skönt. Bara det att jag inte kan springa 2 minuter hemifrån innan skolan börjar och ändå hinna är en sak, nu ska jag även börja ta bussen varje dag. Mycket omställningar, men jag gillar det!

Vad äter ni till frukost idag?

Jag har ingen aning om vad jag kommer göra idag eller hur länge jag kommer vara i skolan och vad som händer efteråt. Men jag har iallafall fixat ett tidsinställt inlägg som kommer upp här vid lunchtid, kika in här då igen! :D

Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

Instagram: sooofieee

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

Inlägg om vikt och kalorier

Superfood Guide

<<< November 2014

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen