Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Läsarfrågor del 2 om kalorier och hur jag ser ut...

Av Sofie - 17 februari 2013 20:23


Dessa läsarfrågor handlar i grund och botten om samma sak. Här svarar jag på dem tillsammans, vilket ledde till att jag kom in allmänt på min syn på hälsa. Men det tycker ni säkert också är intressant att läsa:


Hej din blogg är jätte spännade måste jag säga!
undrar bara om du hade kunnat typ lägga ut en bild på hela dig, för du verkar äta såna "speciella " rätter som jag aldrig hört ïnnan så skulle vilja se hur din form är, du verkar vara i bra form med maten men ger eller har den gett något resultat sen du började med det? typ viktuppgång eller viktnedgång? :)


Hej bra blogg!!
kan du inte lägga ut en bild på hela dig? hur mycket väger du och hur lång är du?
innehåller din mat många kalorier ? :)
tack för super inlägg!!


kan du inte börja skriva upp hur mycket kcal allt innehåller?


hej jättebra blogg har du!
undrade bara om du vet hur många kalorier eller så din mat innehåller och om det är mycket typ fett eller mycket protein i det du lagar..du verkar vara i fin form och så men hittar ingen bild på hela dig..hade varit kul o veta hur du ser ut i helhet och hur lång o vad du väger..du är en jättebra inspiration :)
jättegulligt om du svarat i ett inlägg :)


Svar: Jag räknar inte kalorier och håller inte koll på min vikt för jag tycker inte alls det är viktigt för mig eller för hur jag mår. Därför kommer jag inte heller skriva ut det här. Jag har tidigare skrivit om vikt här och här, och ett inlägg om varför man inte ska räkna kalorier här. Jag har inget behov av att lägga ut en bild på mig i bikini, och säga "kolla in min kropp" som så många andra hälsobloggar gör, eller visa upp en bild där jag pekar ut allt jag är missnöjd med. Jag vill inte heller lägga upp "inspirationsbilder" på hur andra ser ut. Jag strävar inte efter att se ut som någon annan.


Hälsa är så mycket mer för mig än hur jag ser ut, även om jag visst bryr mig om hur jag ser ut, det förnekar jag inte, det är så coolt hur man kan förändra kroppen med bra kost och träning, men det handlar så mycket om känslan också, Hur jag mår! Den där välmående känslan som är så svår att beskriva i ord. Jag tror starkt på en balans mellan att må bra på insidan, näringsrik mat och regelbunden träning. Sträva efter att må bra på alla sätt, men inte att må perfekt, för det är ett omöjligt ideal som man bara mår dåligt av att sträva efter! Jag älskar ordet balans. Jag är inte den där perfekta personen som alltid är glad, slutar äta precis när jag är mätt, tränar alla pass som planerat och aldrig får ångest över saker och ting. Ibland får jag kommentarer från människor som verkar vara irriterade på att jag alltid är så "perfekt och hälsosam" men nej det är jag verkligen inte och det har jag aldrig påstått. Jag har mina dåliga dagar då jag bara vill krypa ner under täcket, och det är okej, livet är inte alltid på topp.


Jag är så glad att mina föräldrar aldrig under hela min uppväxt har pratat om kalorier och vikt eller hållit på och trixat med en massa dieter. Jag är så glad att när mitt 14-åriga jag blev intresserad av hälsa/mat/träning och sökte inspiration och förebilder fann jag bloggar som PT-Fias m.fl som inspirerade till helhetstänket, må bra från insidan och hälsa på lång sikt utan förbud och måsten, där mat var något man njöt av, träning var något roligt man längtade efter, att känna efter mättnadskänslor är bättre än kaloriräkning och där grötfrukost var den bästa måltiden på dygnet, där jag fick höra "Ingenting är så onyttigt att man aldrig kan äta det, samtidigt som ingenting är så nyttigt att man alltid kan äta det".


Med detta sagt vill jag även re-posta det viktigaste jag skrev i ett inlägg i Maj 2012 angående syftet med bloggen under rubriken "Inspiration till 100 %":

Det här är bloggen där jag vill att man ska finna matinpiration. Det ska vara gott, enkelt och nyttigt, det är mina tre beskrivande ord för matlagning.


Det här är inte utseendebloggen där allt handlar om kalorier och vikt. Här äter vi för att må bra! Om vi äter sådannt som vi mår bra av behöver man inte tänka alls på saker som vikt, övervikt och kalorier, det fungerar oftast då automatiskt.


Det här är inte bloggen där vi förbjuder oss själva att äta saker. Utan vi njuter och äter av sådant som är gott och vi mår bra av.


Här använder vi oss av så mycket naturliga produkter som möjligt. Vi är inte rädda för energirik mat sålänge den är naturlig och näringsrik.


På denna blogg vet vi att det är helheten och att leva hälsosamt långsiktigt som är det viktiga. Att jojobanta, köra pulverdieter, skippa måltider vet vi inte kommer att hålla i längden. Det gäller att finna balansen i sitt liv för att det ska hålla hela livet ut.


Här finner vi matglädje. Matlagning på ett hälsosamtvis är inget tråkigt (som många tror) och allting ska vara äcklig för det är det verkligen inte. Det är kul att exprimentera sig fram och finna nya favoriter. Särskilt om man använder sig av riktiga råvaror och inte Knorrs pulversoppmix.


Hela inlägget kan ni läsa HÄÄÄR om ni har missat det!!!


Gamla egobilder i samband med träning, endorfinhög eller vadå...

 
 
Ingen bild

Elin

17 februari 2013 21:00

Vad glad jag blev när jag läste detta inlägget! Du verkar ha ett väldigt sunt tänkade och din blogg är grym! Fortsätt så!! Kram :)

Sofie

17 februari 2013 21:23

Tack, kram :)

 
maja

maja

18 februari 2013 02:55

Gråter nästan utav lycka. Hoppas du tar dig tid att läsa hela min text.

Jag är själv en fånge i en värld full av vikt,måttband,kaloriräknande, hetsätandee kräkandes värld.

Jag har testat mer eller mindre alla dieter som finns.
Levt i ett slutet helvete.

Men så för ett tag sedan fick jag en tankeställare.. att jag lever nu, och att jag svälter mig med flit för uppnå ett osunt ideal. Jag tvinar mig själv att inte äta medans andra i min ålder kämpar för få mätta sina magar och för kunna överleva.

insåg hur otacksam jag faktiskt är, hur mycket mina val sårar andraa, och att jag faktiskt vill kunna se tillbaks på mitt liv och vara lycklig över det, inte sitta och tänka att jag svälte mig i flera årstid.

För ett tag sedan bestämde jag mig för att faktiskt ändra mig.

Under två tre veckor har jag nu ätit bra. Även om det rör sig om 500 kalorier om dagen så äter jag bra, Äter saker som är gott, och nyttigt.

Jag är rädd för kolhydrater ja., men mår tusen gånger bättre nu när jag äter fisk/fågel/grönsaker och frukt.

Känner inget behov alls av att behöva spy då jag faktiskt vet att jag kommer gå ner till en vikt där jag kan känna mig ''nöjd''.
Och samtidigt kunna få näring, kunna äta mig mätt och må bra.

Mår bättre än på länge., Och det gör mmig så otroligt ledsen att det är sådant stort fokus på vikt och bantning i det samhället vi lever i.

Önskar att folk kunde acceptera varandra som dom var..och att dom som faktiskt har några kilo för mycket slutas nedvärderas.

vi är ju alla människor,. och lika mycket värda..Och förjänar kärlek hur vi en ser ut.

Jag är övertygad om att man kan vara hälsosam hur mycket eller lite man väger.

Jag funderar ofta hur folk tänker.. är det verkligen viktigt vad vågen visar, hur många kalorier maten innehåller.

Är inte lyckan viktigare,att man lever lyckligt och äter nyttig mat, men även unnar sig med saker man älskar?

Är det verkligen nödvändigt med alla bantningstips i alla tidningar, är det verkligen nödvändigt att skolan säger åt ett barn att hon/han äter för mycket, att den väger för mycket?

Nydligen kom min lillebror fram till mig och berättade om att hans fröken sa att han åt för mycket mat, sedan kollade han på mig och frågade ''tycker du att jag är tjock?''

en kort tid innan det berättade min bror om hans flickväns dotter som hade slutat äta efter skolsyster hade sagt att hon behövde gå ner i vikt.

Blir så arg.. varför kan inte alla bara sluta bry sig om vikt.

Jag är övertygad att det inte finns något bra med kaloriräknande, vägning eller dyl.

Jag är ett levande bevis på det,. hur fel en bantning efter onödiga komentarer kan leda.

Jag är långt ifrån frisk,. men jag är påväg bort från den ytliga tomheten. Jag är osäker på om jag kommer bli helt frisk,. en del utav mig skriker att jag är avskyvärd, äcklig fet och förjänar inte mätta min mage. Men jag är starkare, och det är min tur att vinna.

Jag vet inte riktigt inte om du minns det men,. i början när jag bloggade så var jag på väg att tillfriskna, var vegan och levde livet och mådde bra.,sen gick det snett igen.

Vill bara säga tack, tack. För du inspererar mig till att tillfriskna, det är även tack vare dig att jag tänkt om.

Du är vacker.. du utstrålar skönhet och en underbar energi.
Är glad över att du skippar dessa ''peppbilder'' viktinlägg och snack om kalorier.

Återigen, tack underbara underbara vackra människa. Du är guld värd.
Borde som sagt finnas fler som dig!

http://aldrig.bloggplatsen.se

Sofie

18 februari 2013 17:34

Jag blir verkligen ledsen av att läsa din kommentar! Jag hoppas verkligen att du får professionell hjälp och har bra människor omkring dig som kan stötta dig att ta dig ut ur det där, även om det är lätt för mig att säga det. Det kommer ta tid, men det är det värt :) Du verkar ha ett smart tänk, och inse alla konsekvenser med det du gör, fortsätt med dina småsteg till att tillfriskna. Som sagt sök hjälp om du inte redan gjort det!!! Och kom ihåg att du är en fin och unik människa precis som alla andra. En massa kramar från mig

 
Ingen bild

signes.blogg.se

18 februari 2013 08:29

imponerade bra skrivit !
Sådana kommentarer tycker jag känns så ''neddragande'' och trista, jag får alltid ont i magen när det ska börja mätas och jämföras
kramar

Sofie

18 februari 2013 08:58

Tack :) Ja jag tycker att det är så hemskt att det ska vara så mycket fokus på det. Kram!!

 
Ingen bild

Louise

18 februari 2013 11:45

Vill bara säga att jag är så glad att jag hittat din blogg, har läst den i ungefär ett halvår nu och den har verkligen hjälpt mig i min strävan att försöka släppa ångesten som tenderar att infinna sig i matsammanhang. Det behövs verkligen såna som du i dagens överdrivna och numera OSUNDA tränings- och diethets, tänk om det kunde finnas fler tonåringar som hade ditt sunda tänk istället för att hetsa om kalorier och "nyttigt/onyttigt" osv?!
Kram!

 
Jenny

Jenny

18 februari 2013 14:23

Du är så grymm! Håller med med om allt du skriver haha, så himla skönt med någon som resonerar med ett helhetstänk regarding hälsofrågorna. En fråga bara, som jag skulle uppskatta om du vill göra ett inlägg om: hur ställer du dig till alkoholfrågan i ett hälsoperspektiv? Har du några aspekter? Kram till bästa bloggaren! :)

http://www.mylittlej.blogg.se

Sofie

18 februari 2013 17:42

Tack :) Ja jag ska kanske skriva ett inlägg om alkohol. Ärligt talat vet jag inte riktigt min "ställning", ska fundera lite. Att det är dåligt ur ett hälsoperspektiv är iallafall helt klart säkert, gynnar inte kroppen alls. Kram!

 
Sally

Sally

18 februari 2013 14:28

Fantastiskt kul att höra din inställning. Snälla snälla snälla börja aldrig med kalorier, utseendefixering osv. Det är då du kommer kunna behålla den riktiga hälsan!

http://www.skippanudlarna.com

Sofie

18 februari 2013 17:44

Nej jag hade inga planer på det :P Vore intressant att höra från dig som jobbar som modell hur hälsoinställningen ser ut där backstage!!

 
Emma

Emma

18 februari 2013 14:35

Fantastiskt bra skrivet Sofie! Jag beundrar dig och ger dig applåder! Stor kram

http://Emmabarremyr.blogg.se

Sofie

18 februari 2013 17:45

Tack :D En massa kramar!

 
Paulina

Paulina

18 februari 2013 17:25

Härligt att läsa, du verkar ha en så sund syn på allting :)

http://psychedelique.shapemeup.se

 
Ingen bild

Sofia

18 februari 2013 20:35

Blir så glad när jag läser detta! Du är grym, och inspirerar sjukt mycket till en hälsosam livsstil! Keep on good work!:)
/Sofia, din gamla "mailkompis"

Sofie

18 februari 2013 21:30

Tack snälla du! Det var längesedan vi sist hördes, måste leta upp din mejladress så att jag får höra hur det är med dig nuförtiden :)

 
Ingen bild

Madeleine

18 februari 2013 21:03

Har precis hittat din blogg och jag blev så glad av att läsa detta!
Själv kämpar jag mot anorexi och har gjort de närmaste 3 åren. Jag försöker bli frisk nu och jag försöker byta ut det destruktiva med hälsotänk (dock vet jag inte än om det är ätstörningen eller jag som vill äta nyttigt). Men det är i allafall toppen att ha hittat en blogg som inte fokuserar på kalorier och på vad man inte ska äta.
Jag tycker att det är bra att du inte skriver ut kalorier eller skriver hur lång du är och vad du väger. Många har typ blivit besatta av att fråga alla bloggare om bmi hela tiden. Denna värld blir bara sjukare och sjukare. Skönt att det finns i alla fall en person som håller kvar vid ett friskt förhållningssätt.
Jag ska fortsätta följa din blogg. Lyssna inte på kommentarer om bilder på din kropp och vikt, längd och kalorier. Det är sjuka människor.

 
Ingen bild

jonna

19 februari 2013 21:38

woow vilket moget svar på frågan! precis rätt! tänk om man hade varit lika sund och mogen i tänket som du när man var i din ålder! tog lite längre tid för mig kan jag säga :) du är en förebild! fortsätt va den du är! kram på dig //en imponerad läsare:)

Sofie

20 februari 2013 07:19

Tack :D Kram!

 
uppochhoppa

uppochhoppa

20 februari 2013 19:04

Lycklig ända in i själen. Stolt fastän jag inte känner dig. Att det finns sextonåringar som tänker som du ger mig hopp om framtiden. Som resonerar sp klokt, så moget, så smart! Jag är med och driver nätverket bloggar om träning, bloggar som står för just det här, en sådan här text gör att du platsar hos oss! Om jag får ge dig ett tips så är det att jobba med dina bilder och hur du fotar. Hämta inspiration från andra snygga matbloggar! Lycka till och jag ska kika in snart igen!

http://www.uppochhoppa.se

Sofie

20 februari 2013 21:07

Tack :) Nej någon fotograf är jag inte, men det är lite det som är grejen, bilderna är tagna snabbt och "vardagligt" precis som mina recept är gjorda, här är det inte långkok på 3 timmar. På vissa större matbloggar tycker jag att man nästan blir avskräckt på direkten när man ser de "perfekta" bilderna och maten som är perfekt upplagd, då känns det inte som något som en "vanlig" människa kan göra och det jag vill inspirera till är att alla kan laga god, snabb och nyttig mat!!

 
Ingen bild

du är grym

20 februari 2013 19:06

HELT RÄTT!
Det är precis den här inställningen som jag tycker är så värdefull. Att du skiter i kalorier, hälsohets, deffande och det där ortorexi-tänket som syns på nästan varje tränings-/hälsoblogg.
Det är otroligt befriande att gå in på din blogg, du är en suverän, sund förebild!

Kram från en föredetta anorektiker!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards