Sofies Wellness

Inlägg publicerade under kategorin Restaurangmat

Av Sofie - 20 augusti 2011 17:04

Har varit och shoppat med mamma på stan idag. Och då stannade vi för en liten lunchpaus på ett cafe. Jag tog Grillad kyckling med klyftpotatis, sallad och tsatziki, jättegott!!! Egentligen tycker jag det är bättre att äta hemma, man tjänar mycket pengar på det och man får exakt vad man vill ha. Men det kan vara kul att äta ute ibland och få slippa att laga mat.

Något som många tror är "hälsosamt" är att till lunch köpa sig en sallad. Visst det är bra mat, men en sallad innehåller sällan lika mycket energi som en rätt med bra kolhydratskälla (som råris, bulgur, potatis osv) och ibland även proteinkällan saknas. Så då kommer man vara vrålhungrig till middagen, och då äta en massa och antagligen småäta fel sorts mat på eftermiddagen. Det är bättre att sprida ut måltiderna.

Av Sofie - 11 augusti 2011 12:00

På cafeer finns det ofta något på lunchmenyerna som de kallar för hälsotallrik. Det är alltid kul att beställa in det och se vad man får. För ganska många veckor sen så åt jag en sådan på La Bella Pausa i Göteborgs saluhall. Den bestod av:

x Bulgur blandat med något spaghetti liknande

x Kyckling stekt i jättegoda kryddor

x Sallad med tomat, gurka, majs, morötter och apelsin

x Tsatziki

x Fetaost

Jag ska börja med att säga att allt var sjukt gott. Jag som då precis kommit hem från 2 veckor i Italien kastade glatt i mig bulgur och kyckling med sallad som inte fanns att beställa in där. Rätten var fräsch med mycket sallad och perfekt stekt kyckling. Om jag ska klaga på något var det väl att mer än halva tallriken var bulgur (det ser man dock inte på bilden), jag hade önskat mer kyckling och mindre bulgur, men jag är då ska man veta en riktig kycklingälskare. Sen undrar jag också vad det var för spagettiliknande som var medkokt med bulgurn, jag frågade en som jobbade där vad det var för något och hon sa att hon ärligt talat inte visste vad det var. Tydligen var det något recept som hennes mamma från syrien alltid kokade med i sin bulgur. Men gott var det. Ett till plus var att det bara kostade 65 eller 69 kr (kommer inte riktigt ihåg), i Stockholm får man ofta betala 80 eller mer för en sådan tallrik.

Cafeet låg som sagt i saluhallen, väldigt mysigt ställe. Om jag bodde där i närheten i Göteborg skulle jag nog ofta besöka där och köpa hem matvaror, allt verkade ha så fin kvalite där. Allt från frukt och grönt till olika sorters kött och mat från alla världens hörn.

Av Sofie - 2 augusti 2011 11:15

Jag kom på att det var en del från min Italien/franrike resa i juli som jag inte vissat bilder ifrån.

De dygn som spenderades kring medelhavet i somras blev riktiga fisk/skaldjursmat dagar:

x Skaldjurssoppa

De där bläckfiskarna med huvud och allt var lite läskiga att äta, men väldigt knapriga och goda.

x Ugnbakad fisk med potatis och tillbehör i världens godaste sky

Det här kan ha varit bland det godaste jag åt under resan!

x Pasta med en skaldjur

Eller så var det den här rätten som var godast...

x Laxtarte med sallad

... eller så var det denna rätt

Hur som helst, slutsatsen är att fisken är så mycket godare kring Medelhavet än den fisk man köper i fryst i ICAs frysdisk ;)

Av Sofie - 1 augusti 2011 17:45

På eftermiddagar äter jag helst ett mellanmål. När man är hemma är det lätt att fixa fram något att äta. Men när man är ute och gör något, går t.ex på stan så är det lite svårare att få fram ett mellanmål, om man inte vill köpa en bulle på 7eleven eller något fik. En klassiker är ju att äta en näve nötter och en frukt till mellanmål, då behöver man inget kylskåp som håller det kallt.

I alla fall i förrgår när jag var på stan med en kompis så stannade vi på Waynes coffee (som finns i hela landet), min kompis åt en sen lunch och jag köpte mig en smoothie där till mellanmål. Smoothien bestod av hallon, yoghurt och mjölk, ett bra mellanmål helt enkelt. Sen om jag varit hemma så hade jag antagligen blandat i mer hallon, och bytt ut mjölk mot kesella.

Av Sofie - 24 juli 2011 14:30

x Smörstekt ölandsflundra med kokt potatis och sallad (och någon sås jag inte åt)

Vi åt detta häromdagen på en restaurang här på öland. Denna där fisken var så god, jag ville bara ha flera stycken haha. Vad är eran favoritfisk? :)

Av Sofie - 19 juli 2011 13:45

Förra veckan bjöd mormor och morfar oss på restaurang på krogen Pålsjö krog, en fin restaurang i Helsingborg.

Se deras hemsida här: http://www.palsjokrog.com/valkommen.aspx

Jag åt i alla fall en jättegod laxsallad där, men en massa goda och fräscha grönsaker.

Jättegott, jag älskar sparris, paprika, majs och lax, och tillsammans blev det supergott :D

Om ni någon gång besöker Helsingborg tycker jag att ni kan ta er förbi detta ställe, de har underbara fiskrätter!

Av Sofie - 18 juli 2011 15:00

Igår som sagt åkte jag till öland, och vid lunchtid ville magen ha mat och det enda stället som finns att stanna på längs vägen i Sverige är McDonalds (eller nåt annars snabbmatställe).  Så vi stannade där. Jag tycker att deras Caesarsallad brukar vara ganska god,så jag tog den. Men när jag fick det, var det alldelles för lite kyckling (enligt mig), parmesanost bitarna var alldelles torra, brödet var torrt och smakade konstgjort blandat med salt:

Ingen succe direkt, jag hade hellre tagit ett par cheeseburgare istället. Visst det händer inte så ofta att man stannar på McDonalds, så egentligen gör det väl inget, men efter att ha sett vad som fanns längs bilvägarna i Italien så blir man ganska missnöjd. Det går faktiskt att göra god mat, billigt och enkelt och så att den mättar och får kroppen att må bra.

När vi var nu i Italien för några veckor sedan så stannade vi 2 gånger längs motorvägen på ett ställe som hette Autodrive (eller något sådannt) som fanns på flera ställen längs motorvägen, där hade de en massa olika sorters mat gjord på bra råvaror och lagat där, det var framställt på tallrikar så det gick snabbt och enkelt att ta vad man ville ha. Man kunde ta olika rätter och sen betalade man för det man tagit i kassan och sen satte man sig vid ett bord. Det var kanske lite dyrare än McDonalds men inte så värst och det var värt det eftersom det var så mycket bättre kvalite och variation på maten. Här kommer i alla fall lite bilder från det stället:

Så här såg det ut där man tog maten

Första gången vi stannade tog jag Gnochi (potatis/pasta) med tomatsås och parmesanost

Anda gången blev det skaldjurssoppa

Båda gångerna tog jag lösviktssallad till (man fick en tallrik och sen var det bara att välja vilka grönsaker man ville ha)

Man kunde även ta lösvikts fruktsallad till efterrätt (tänk om de kunde servera det på McDonalds) och det fanns även sötare efterrätter för den som var sugen på det

Allting var jättegott och fräscht. Så varför kan vi inte ha något sådannt i Sverige? Jag tror det skulle gå riktigt bra.

Av Sofie - 17 juli 2011 15:00

På resan när vi åt på restaurang så beställde vi in förrätter ibland, här kommer lite bilder på dessa:

Carpaccio på kronärtskocka med en massa parmesan och salladslök

Kronärtskockan var inte tillagad utan rå så den hade en liten speciell smak med det var gott tillsammans med parmesanosten

Fyra sorters fyllning på bruschetta med sallad

Fyllningarna var tomat/vitlök/basilika, smält mozzarella, svampröra och kycklingleversröra (sistnämnda åt jag inte dock då jag har svårt för lever och sådan mat)

Tomatbruschetta

Förutom förrätter kunde man även beställa in olika tillbehör till maten vilket jag tyckte var bra (kan de inte ha det mer i Sverige?!), då kunde man t.ex få en sallad eller grönsaker till sin pastarätter eller kötträtt. Här kommer lite bilder på det:

Tre olika sallader som man kunde beställa in

Ugnsbakade grönsaker kunde man även få till på många restauranger

Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

Instagram: sooofieee

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

Inlägg om vikt och kalorier

Superfood Guide

<<< November 2014

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen