Sofies Wellness

Alla inlägg den 29 januari 2014

Av Sofie - 29 januari 2014 21:53


Jag har sedan en tid tillbaka skrivit lappar med citat som peppar och inspirerar mig, och som jag tar fram när jag behöver. Jag vet att det mesta handlar om min inställning och hur jag tänker på saker. För att jag ska ha "rätt" inställning till saker gäller det att jag kommer in i de tankebanorna som jag vill ha. Tänker jag att något kommer att gå åt helvete, ja då är min inställning och min känsla att det kommer att bli på det viset och då blir det ofta så. Samma sak om jag får för mig att jag är värdelös och korkad och tänker på det, då blir det min sanning och jag kommer tolka allt efter det. Om jag har en lapp med ett några ord eller några meningar som är formulerade på ett sätt som jag vill se på saker och sedan läser dessa ett antal gånger för mig själv så kommer jag in i de tankebanor som jag vill ha och då blir allt som jag vill.


Igår hade jag problem med en stor skoluppgift. Jag blev riktigt frustrerad och la ner en massa onödig tid på att vara arg, tycka synd om mig själv och inte fokusera på det jag behövde göra. När jag sedan skulle gå och lägga mig fann jag lappen nedan och skrattade då ganska mycket åt mig själv. Där stod det väldigt bra hur jag hade kunnat se på situationen istället. Så idag när det var dags för att fortsätta med den där jobbiga uppgiften igen läste jag lappen några gånger för att peppa mig själv och "tänka rätt", och sedan har den fått lega bredvid mig. Och allt har gått superbra, så tummen upp för mina smarta lappar :)


Meningarna på lappen nedan kan jag rekommendera er alla att läsa några gånger för er själva innan ni ska ta itu med något jobbigt. Det kan vara allt från jobbuppgifter, träningspass som ska bli av, städning, skolarbete, you name it... Eller bara att börja tänka så om allt som tar emot att göra som man vet att man måste göra! Dags att börja se allt jobbigt som spännande utmaningar...


 


Någon annan som använder liknande hjälpmedel för att lyckas bättre med att finna rätt inställning till olika saker?


Av Sofie - 29 januari 2014 10:47


Idag börjar jag skolan sent så jag tänkte göra lite spännande saker till frukost och bjuda er på recepten. Dock blev juicen jag gjorde alldeles för besk och mina frukostmuffins smakade för lite så det är inget jag vill bjuda er på. Trots att jag är ganska van i köket blir det helt fel ibland med smakerna. Här kommer istället ett recept på en gröt jag åt till frukost förra veckan:


 


Sugen på en extremt krämig gröt? Här har ni receptet:


Äpple- och carobgröt (1 person): Koka upp 1 dl fiberhavregryn/havregryn och 2 1/2 dl vatten som vanligt. Grovriv 1 äpple, rör i det och låt allt puttra ihop till en krämig gröt. Avsluta med att röra i 2 tsk carobpulver och ev. 1 äggvita för extra krämighet. Toppa med vad du vill. Jag hade kesokvarg, hasselnötssmör och gojibär!


  Verkligen en underbart god gröt som ger mättnad och näring inför dagen!


Vet du inte vad carob är? Se min superfood guide här! För att vara en superfood är carob billigt, kostar sisådär 20-50 kr för en ganska stor burk/förpackning på hälsokosten.


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards