Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 juli 2013

Av Sofie - 14 juli 2013 20:37


 


Idag lagade jag en god köttfärssås till middag. Som vanligt hade jag inte bara färs och krossade tomater i utan smaksatte/fyllde ut med grönsaker, svamp, kryddor och soja.


Sofies goda köttfärssås (ca 6 personer)


1 morot

1 dm squash

5 champinjoner

500 g nötfärs

1 förpackning krossade tomater (ca 500 g)

5-6 soltorkade tomater

1 msk torkad timjan

2 tsk torkad basilika

1/2 dl soja

2-3 tsk sambal oelek

salt o peppar


1. Skala moroten. Riv både morot och squash. Skiva champinjonerna.

2. Fräs morot, squash och champinjoner i några minuter i en större stekpanna. Lägg fräset på en tallrik åt sidan.

3. Bryn färsen i samma stekpanna.

4. Häll i grönsaksfräset och krossade tomater. Låt puttra upp.

5. Lägg soltorkade tomater på ett hushållspapper som suger upp den överflödiga oljan, skär sedan i mindre bitar. Smaksätt sedan köttfärssåsen med soltorkade tomater, timjan, basilika, soja och sambal oelek. Låt puttra ihop sig i ca 5-10 min.

6. Smaka av med sambal oelek, salt och peppar.

7. Servera med en sallad och bulgur/pasta/ris/quinoa/liknande!!


 


Av Sofie - 14 juli 2013 11:55


 


Topping som smakar kanelbulle, går det? Japp det var vad jag experimenterade fram till frukost idag. Gott, nyttigt och enkelt! Självklart kan man använda kanelbulletoppingen som topping till vilken gröt som helst, på pannkakor eller kesokvarg... Annars smakar hallongröt aldrig fel:


Hallongröt med kanelbulletopping (1 person)


1 dl fiberhavregryn/havregryn

2 dl vatten

1 1/2 dl frysta hallon

ev. lite vaniljpulver (kan uteslutas)

ev. 1 äggvita (kan uteslutas)


3 msk kvarg (eller yoghurt)

1/2 mosad banan

1 msk mandelsmör

1/2 tsk kanel


1. Koka gröt som vanligt på gryn och vatten, men koka även med hallon och ev. vaniljpulver till en krämig gröt. Om du vill kan du röra i en äggvita eller två efter kokning för mer protein och mättnad.

2. Mosa ihop kvarg, banan, mandelsmör och kanel. Smaka av.

3. Toppa gröten med kanelbulletoppingen. Ät och njut!


 


Den här sommaren är jag ganska mycket på resande fot. Igår kom jag hem efter en solig vecka i Frankrike, därav ingen blogguppdatering senaste veckan. Jag har iallafall haft det superbra i Frankrike, dock lyckades jag bli förkyld vilket inte var det roligaste. Värmen i kombination med förkylning gjorde mig helt matt och jag hade ingen energi alls. Det blev mycket slapp i skuggan med en bok eller en podcast eftersom det var det jag orkade vilket förstås inte var helt fel men jag hade önskat att var lite piggare. Men förutom förkylningen har resan varit toppen. Nu är jag hem några dagar innan jag ska iväg igen, men då kommer jag vara i Sverige och ha både dator och wifi så då kommer bloggen uppdateras mer kontinuerligt sålänge jag har något att uppdatera med vill säga ;) Trevlig söndag!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards