Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2012

Vecka 31:s träningsinlägg

Av Sofie - 5 augusti 2012 20:33


Träningsveckan som gått:


Måndag - Gymmet: Uppvärmning 5 min crosstrainer, bulgariska utfall med hantlar i händerna, leg extensions, sittande bröstpress, latsdrag, rodd, biceps med fria vikter, dips från bänk, oblique squats, axellyft med fria vikter åt sidan + Pluurpingutmaningen: 51 burpees, 5:06 min planka


Tisdag-Fredag - Vilodagar (sjuk)


Lördag - Pluurpingutmaningen: 52 burpees, 5:12 min planka


Söndag - Vilodag


Kommentar: Startade veckan med ett grymt gympass för hela kroppen, över en månad sedan sist. Jag trodde att jag inte alls skulle känna mig stark och klara av med samma motstånd som innan jag reste bort. Men nähä i övningarna jag gjort tidigare så kunde jag klara tyngre vikter än innan sommaren. Konstigt, de få kroppsviktsövningarna jag gjort under sommaren har då kanske varit effektiva? Och all pluurpingen? :S Så kände mig superduper stark haha under och efter passet, för att sedan känna mig som världens ynkling i en vecka när jag blev sjuk. Ligga hemma i sängen och bara känna sig svag är inte kul!

Även om jag har varit ute och gjort saker i slutet av veckan så har jag inte känt mig helt på topp för att kunna träna. På lördagen kände jag dock för att se i vilket läge kroppen var i och körde lite pluurping, 10 burpees, 1 min planka, 10 burpees osv tills jag var klar. Kändes helt okej men har ändå vilat upp mig resten av veckan, har mått bra men varit väldigt trött! Men imorgon måndag ska jag börja träna igen men LUNGT, får bli en 5 km jogg i det tempot kroppen klarar av och pluurping efter det. Även om jag kommer efter en hel del nu i löpningen och pluurpingen så får det bli så, börja långsamt med träningen igen för att sedan komma tillbaka på samma nivå som jag var innan. Känns lite bittert nu när jag tränat en hel del inför tjejmilen och så bara förstörs allt av en sjukdom. Men förhoppningvis startar jag inte på ruta 1 igen.


Förresten de oblique squatsen jag testade (har länkat till en sida där de visas hur man gör) på gymmet är grymma. Jag körde 3 set till uttmattning. Hade träningsvärk i rumpan ända till fredagen.


"Veckans vill-ta-upp-ämne":

Tänkte prata det här med träning och vara sjuk eftersom det känns ganska passande. Träna aldrig när du är sjuk! Skadar bara kroppen mer än gör nytta. Och när man sedan ska komma tillbaka till sina träningsrutiner gäller det att komma tillbaka lugnt och sansat och verkligen känna efter vad kroppen klarar av. Har du legat still i sängen en vecka så är det kanske inte det bästa att första dagen du är frisk försöka springa 15 km på rekordtid. Börja med promenader och öka sedan intensiten.


Hur har er träningsvecka sett ut? Efter att ni har varit sjuka, hur tar ni er tillbaka till träningen? :D

 
 
Rebecca

Rebecca

5 augusti 2012 21:29

usch det är så jobbigt att bli sjuk och inte kunna träna :( Jag tycker att det är extra jobbigt att komma igång igen för att man liksom tappar motivation och kommer ur sina rutiner/ vanor...
Men jag brukar göra som du, börja lugnt när jag känner att kroppen verkligen är frisk så jag inte blir liggande i ännu en vecka :)

http://www.denksam.wordpress.com

Sofie

5 augusti 2012 21:42

Haha jag har inte problemet att jag tappar motivationen (snarare tvärtom), jag har saknat min träning och vill komma igång med den så fort som möjligt :) Vad jag dock brukar göra är att jag går ut för hårt i början, så jag ska försöka att inte göra det denna gång!

 
felicia

felicia

5 augusti 2012 21:39

vad är plurping??

http://tkhl.wordpress.com

Sofie

5 augusti 2012 21:45

Pluurping=planka+burpees

Är med i en utmaning där vi började planka 3 min per dag och göra 30 burpees på en dag, och sedan ökas det med 6 sek planka och 1 burpees per dag tills det är 10 min planka och 100 burpees (tar 71 dagar). Dock behöver man inte göra all plankning och burpees i ett svep på en gång (då skulle det vara sjukt jobbigt) utan man kan sprida ut det under dagen och vila emellan :D

 
Fanny Roethlisberger

Fanny Roethlisberger

6 augusti 2012 07:41

vad roligt att det kändes bra att träna igen, grymt! :D och helt rätt att man ska vila när man är sjuk, folk är ju banne mig fantastiska på att tro att just DE är ett undantag som viiiisst kan träna med feber eller trasig led eller klämd nerv som gör ont.. haha.. det kommer bara tillbaka och biter en i rumpan senare :) (typ i form av en allvarligare sjukdom eller skadad kroppsdel..)
jag har också haft en fantastiskt träningsvecka tack, dags för en vilodag idag känner jag, träningsvärk i HELA benen+rumpa, HELA ryggen, axlar och triceps.. liksom lite svårt att röra mig ;) mitt problem är att vila dagar jag har pigg kropp och själ men trötta använda muskler.. ÄLSKAR ju träningen. Meeen vettet, vettet säger vila ;) ha en fin måndag och start på nya veckan! :)

http://roethlisberger.shapemeup.se

Sofie

6 augusti 2012 08:32

Härligt! Tack och du får också ha en grym vecka :D

 
Ingen bild

Caroline

6 augusti 2012 13:38

Hej! Har läst din blogg ett tag och den är väldigt inspirerande! Jag elitidrottar själv och kände för att kommentera när du nu tog upp träning och sjukdom!
Jag simmar och har 8-10 träningar i veckan. Det är sjuk roligt, men det är ofta en stor press också! Vilket ofta visar sig i samband med sjukdom. Jag vet inte hur många gånger jag tränar halvsjuk eller helsjuk, bara för att inte komma efter. Detta har enbart resulterat i en längre tid av sjukdom, inte något positivt har det gett! Men efter den här
Våren gör jag inte det längre... Tränade väldigt intensivt inför ett läger och viktiga tävlingar, men jag hade en lätt förkylning med hosta som satt i i veckor. Tänkte inte på det så mycket, men en morgon vaknade jag och kunde inte gå upp. Jag hade fått en lunginflammation med vätska i båda lungorna och den ena hade kollapsat. Resultatet av detta blev 6 veckor utan träning, ett par ambulansfärder och 2 veckor inlagd på sjukhus. Jag har fortfarande en bit kvar till den form jag hade innan jag blev sjuk, men jag är taggad och glad att kunna träna igen!
Det jag vill säga med det här är precis som du sa att man aldrig ska träna sjuk och jag tycker att detta är ett ämne man måste pratade mycket mer om!!
Men hoppas att du kommer igång bra och kan fortsätta inspirera:)!

Sofie

6 augusti 2012 16:15

Hej! Stackare, vad jobbigt. Verkligen ett bevis på att man inte ska träna när man är sjuk! :)
Tack förresten, och krya på dig och lycka till med simningen :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards