Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2012

Socker, honungar och alla dessa sötningsmedel!

Av Sofie - 3 augusti 2012 12:00


   


Tänkte ta upp det här med socker, honungar och sötningsmedel. Det är ett ganska intressant ämne samtidigt som det är en djungel och råder väldigt delade meningar. Tänkte skriva lite tankar och sedan får ni gärna skriva vad ni tycker och tror! Inget är rätt eller fel :)


Att vi människor dras till saker som smakar sött. Det har vi alltid gjort i mer eller mindre grad och det är väl inget konstigt med det. Men vad ska man välja då mellan alla dessa söta saker, riktigt strösocker, sötningsmedel och sedan finns ju honungar i massa varianter?


Det finns ju vanligt strösocker som har använts jag vet inte hur länge och som nuförtiden framställs som något "dåligt" att äta. Vad är det för fel på det? Det är ju en helt naturlig ren produkt (som visserligen är kaloririk, får blodsockret att gå upp och ner och inte alls är särskilt mättande)! Men ändå varför så smutskastad? Antagligen pga överkonsumtion och att sockret smygt sig in i en massa vanliga matprodukter (som många inte ens har en tanke på att det kan finnas i) vilket har gett många ett beroende. Jag menar kollar man tillbaka några generation i tiden så åts det ju både kanelbullar, sockerkaka, sylt och saft fyllda med strösocker och vetemjöl, men de led ju inte av dessa övervikts och sockerberoende problemen som finns idag? Skillnaden är väl det stora och lättillgängliga utbudet på godis, glass och läsk och sådant som finns nu. Okej nu kom jag på sidospår det var inte detta (hur det var för längesedan jämfört med nu) jag skulle prata om haha. Vad jag tror om strösocker: ät det och baka med det men med måtta. Lider du av sockerberoende, sätt upp sockerförbud på sådär 4-6 veckor och då menar jag inte bara godis/glass/läsk utan även tillsatt socker från t.ex såser på flaska med några mg socker i, tufft och jobbigt (och folk kommer hacka på dig) men du blir av med det. Kanske värt mödan?


Sedan finns det ju då honung och det är ju också naturligt. Jag vet inte riktigt skillnaderna mellan honung och strösocker om man pratar näringsinnehåll och energimängd. Någon som vet? Vad jag vet iallafall är att jag själv tycker om att söta med honung eftersom det är gott och det känns nyttigare (fast det kanske det inte är?). När jag tog bilderna till detta inlägg (vilket var hundra år sedan) var jag inne på en megastor affär och upptäckte att här fanns det inte bara vanlig honung utan blomsterhonung, akaciahonung, klöverhonung, eukalyptushonung, lindelshonung... Hjälp vad ska man välja och är det några direkta skillnader? Och är ekologisk/fairtrade så mycket bättre än vanlig? Jag har ingen aning faktiskt. Jag har bara prövat vanlig honung. Har ni testat någon annan får ni gärna berätta.


 


Även om jag inte testat alla dess honungar så står det en flaska sweet freedom och en flaska agave i vårt skafferi här hemma (som jag har lyckats få mina stackars föräldrar att köpa hem för att testas) och båda dem är honungsliknande både till smak och utseende. Dock utlovar de på förpackningen att de ska vara bättre än honung då de har lägre gi och behövs mindre mängd för att ge samma söta effekt. Låter ju bra när man köper det, men är det egentligen en så stor skillnad eller vill de bara sälja sin produkt?


Sedan sist men inte minst har vi då sötningsmedel. Vid nämning av ordet får jag negativa tankar. Antagligen för att mina föräldrar brukar säga att ska man äta sött så ska man äta sött på riktigt och inget kemiskt. Håller med dem, så jag har faktiskt inte stoppat ett litet korn sötningsmedel i min mun än. Jag har lyckats lära mig (efter att ha kommit in på bloggar som använder sötningsmedel) att det finns något som kallas sukrin som finns i både strö och flor form och canderel och lite andra märken. Och sedan finns det ju då också stevia som har blivit väldigt populärt det senaste året. Jag kan inte säga att jag är jätteinsatt men det jag har läst är att detta ska vara helt naturligt och kommer från en växt. Så då är det väl bra? Och det innehåller inga kalorier heller? Jag vet inte riktigt vad man ska tro, men eftersom jag älskar att testa nya saker så köpte jag senast jag var i affären hem en påse stevia strö (förlåt mamma och pappa jag vet att mitt skafferiet redan är överfullt). Vill liksom testa, men jag säger inte att det är det bästa att äta! Har någon några bra recept med stevia får ni gärna tipsa :)


   


Det här var mina tankar kring detta. Som ni märker är jag inte så insatt i detta, och detta är mer mina funderingar. När det gäller mat (och massa andra saker i livet såklart också) får man vara kritisk, testa sig fram och använda det sunda förnuftet. Det kommer alltid vara företag som vill sälja sina produkter till dig och försöka få dig att tro att de har det bästa. Det kommer alltid vara folk som går efter det mest kalorifattiga men inte bryr sig om vad de stoppar i sig. Man får vara lite smart och tänka efter sina egna förutsättningar. Vad passar bäst för mig och de jag har omkring mig? Ekonomiskt, miljömässigt, äta för att gå ner i vikt/slippa sitt sötsug eller äta så "rent" och naturligt som möjligt. Det finns inget rätt och fel för alla!


Och slutligen så vill jag höra era tankar om detta. Vore ganska intressant! Som sagt det är en djungel. Bakar ni på socker, sötningsmedel eller honung/liknande? :)

 
 
Emma

Emma

3 augusti 2012 15:03

Har samma åsikter som dig och dina föräldrar om sötningsmedel! De påverkar inte blodsockret, men fortfarande insulinutsöndrigen vilket är farligt i längden. Dock ska inte stevia påverka insulinet, men jag har ingen aning om hur det funkar och kör därför på honung ist :) Vad jag vet om honung är att det innehåller c-vitamin, antioxidanter och små mängder mineraler, därför tycker jag att det är ett bättre alternativ än socker son saknar dessa ämnen :) och som du skriver, ska det vara sött så ska det! Att få i sig socker någon gång ibland är inte farligt, men man ska passa sig för det "dolda" sockret! Intressant inlägg ;)

http://Emmabarremyr.blogg.se

 
Ingen bild

Maxine

3 augusti 2012 15:55

Jätte intressant inlägg! Jag har själv varit beroende av de kemiska sötningsmedlarna i typ ett år, tills min mammas kompis som är doktor typ, sa att man kan få cancer av det och det "lurar" hjärnan att den får något sött. Det förstör liksom hela balansen i magen och gör att man blir hungrigare snabbare och massa andra saker... Ursh för sånt! Men stevia är bra! Och de andra honungs-sakerna finns det ju mängder av varianter av!

 
Ingen bild

Erdinen

3 augusti 2012 17:49

Hej igen!

Lite intressant att vi ser strösocker som naturlig sötningsmedel då det är precis lika "kemisk" som andra sötningsmedel. Problemet med de konst-framtagna sötningsmedel som tex aspartan eller andra för den delen är hur kroppen lagrar, förbränner eller gör av sig med dem. Det hela är en mycket komplicerad biokemisk process som vi fortfarande inte helt förstår.

Om man skulle köpa naturligt strösocker så skulle de vara sockerbetor eller sockerrör, dessa är inte direkt lätta att äta från så man vinner ut sockret ur växterna och tar bort fibrerna. Så det ända naturliga sötningsmedlen vi kan hitta i naturen är honung som bin har jobbat fram. Men så är honung är precis lika onyttigt som socker om man använder den som sötningsmedel så det viktiga är att äta lagom mycket av sötsakerna.

Så att säga att något är naturligt och därför är nyttigt är helt befängt det är som att säga att det är nyttigt att röka tobak för de är från tobaksblad som kommer från naturen och därför är nyttigt.


Jag kan rekommendera att ni tittar på denna 1,5 timme långa föreläsningen om socker som hålls utav en doktor som jobbar med kraftigt överviktiga barn i USA.

Mycket intressant tittande om man frågar mig.

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Sofie

3 augusti 2012 21:11

Det där med att strösocker inte är naturligt visste jag inte.
Har inte tid att se på den där filmen nu, men kanske någon annan gång! :D

 
Ingen bild

Marjolein

3 augusti 2012 18:48

Jag använder honung för att baka med.
Jag vill nämligen inte att våra barn får i sig för mycket socker. För mig spelar det ingen stor roll vilken honung det är. Jag brukar köpa såna 1 kg-förpackningar Blomsterhonung.

Jag försöker själv att inte ta mycket honung/stevia/sötningsmedel, men använder frukt(topping) och kakao för att smaksätta och ha sötma.

 
Ingen bild

Elin

3 augusti 2012 20:34

Jag undviker strösocker, för jag tycker inte det ger mig något förutom en söt smak. Ja kan använda det i bakverk ibland för att få till den riktig smaken, eller hur man ska säga. Annars gillar jag starkt sukrin och sukrin melis. De gör det sött, men jag blir inte sötsugen och får inte i mig onödiga kalorier bara för att jag vill ha en sötare smak. Sukrin är naturligt framställt och påverkar även inte blodsockret. Strösocker däremot gör mig bara hängig, uppblåst och mer sugen! Jag tar inte i mig articifiella (om det stavas så haha) sötningsmedel, med undantag av cola light och fun light. Honun tycker jag är helt OK att käka, är också naturligt och har i alla fall vissa näringsinnehåll!

 
Annie

Annie

4 augusti 2012 23:01

När det gäller sockers vara eller inte vara tänker jag inte gå in på en längre diskussion, men jag håller mig gärna borta från det då det faktiskt inte är direkt naturligt och inte heller något som ingått i vår kost allt för länge (förr var det en lyxvara), däremot är det inte heller fel att använda eller äta då och då :)

Däremot väljer jag hellre att söta med naturlig honung till vardags. Vad gäller de olika typerna av honung är det bara finare namna till största delen. Det innebär att honungen kommer från en viss blomma eller växt och pga det så varierar smaken också lite :) Sedan finns det också de som är smaksatta med olika saker som vanilj och liknande, d kan jag lika bra smaksätta själv.

Den "bästa" honungen rent näringsmässigt är de som är "råa" som tex saltå kvarns där man har alla näringsämnen kvar :)

http://liveitloveit.shapemeup.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards