Sofies Wellness

Inlägg publicerade under kategorin Gröt

Av Sofie - 6 mars 2013 07:19

Dagens frukost:

x Fiberhavregrynsgröt med mjölk, banan/jordnötssmör/kanelkräm, kiwi och gojibär

Banan/jordnötssmör/kanelkräm (1 person): Mosa 1/2-3/4 banan, rör ihop med 2-3 tsk jordnötssmör och 3 krm kanel!

Åh den där krämen var helt underbart god. Passar ju säkert bra att toppa på annat än gröt som t.ex riskakor, yoghurt/fil, till kesokvarg, på pannkakor...

NU skola för min del. Ha en fin dag :D Kram!

Av Sofie - 5 mars 2013 07:49

Dagens frukost:

x Davosfil med lime/kanel toppat med blandade nötter, hampafrön och gojibär

x Kokt ägg

Davosfil med lime/kanel (1 person): Blanda ihop 1 dl havregryn, 2 dl fil, saften ur 1/2 lime och 1 tsk kanel. Ställ antingen in i kylskåpet över natten och ta ut och är direkt på morgonen, eller gör på morgonen och låt gegga ihop sig ett par minuter. Toppa med vad du vill!!

Jag brukar nästan alltid välja yoghurt över fil eftersom jag tycker det är mycket godare. Men ett antal gånger per år får jag världens filsug och vill bara ha fil, tur att pappa alltid äter fil så att det alltid finns hemma vid akutbehov ;) Igår blev det fil med müsli och idag gjorde jag en davosgröt på fil istället för yoghurt (man kan ju ta yoghurt istället om man hellre vill ha det) till frukost. Smaksättnigen blev lime och kanel, passar underbart ihop.

Och idag ska jag tillbaka till skolan, känns som evigheter sedan jag sist var där så det ska bli kul. Nu börjar även nedräkningen till påsklov vilket innebär Barcelona för min del, knappa 4 veckor kvar :D

Ha en fin dag, och jag har skrivit ett önskeinlägg under rubriken "Hur jag kommer på alla mumsiga recept", kommer upp senare idag...

Av Sofie - 2 mars 2013 14:49

Dagens frukost:

x Hallon/kardemumma kokosgröt med apelsinsaft, kesokvarg, jordnötssmör och gojibär

Hallon/kardemumma kokosgröt (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn/rågflingor/en blandning av dem och 2 1/2 dl vatten. Koka även med hallon och kardemumma efter smak. Efter den är klar, rör i 1 msk kokosmjöl. Toppa med vad du vill!

Igår gjorde jag en kokosgröt med kokosmjölk, och idag fick jag för mig att blanda i kokosmjöl i vanliga gröten för att få kokossmak, och det smakade gott det med. Man behöver ju såklart inte ha hallon eller kardemumma i sin kokosgröt utan man kan smaksätta med annat eller inget alls men då är det nog gott med mycket topping.

Av Sofie - 1 mars 2013 17:17

Dagens frukost:

x Kokosdavosgröt med carob/mesquitefluff, kiwi, apelsin och några gojibär

Kokosdavosgröt (1 person): Rör ihop 1 dl fiberhavregryn/vanliga havregryn med 1/2 dl kokosmjölk, 1/2 dl vatten (alternativt mer kokosmjölk för starkare kokossmak), 1 msk kokosflingor och 1 tsk psylliumfrön (kan uteslutas). Ställ in i kylskåpet över natten. Ta ut på morgonen, jag rörde i 1 msk extra vatten för att få det lite rinnigare, toppa och ät direkt med vad du vill!

Carob/mesquitefluff (1 person): Vispa 1 äggvita fluffigt med en elvisp. Rör i 1 tsk carob, 1 tsk mesquite och ett "sprut" agave eller honung!

På många bloggar jag läser bloggas det mycket nu om gröter kokta med kokosmjölk, kokosdavosgröter och kokoschiagröter. Och jag som älskar gröt och kokos kunde förstås inte låta bli att exprimentera med en egen. Blev gott, men nästa gång blir det 1 hel dl kokosmjölk och inte hälften med vatten för ännu starkare kokossmak :D

Blev lite sen frukostbloggning idag, och det beror inte på att jag åt min frukost nu vi 17-tiden haha, jag har bara haft annat för mig. Bland annat på eftermiddagen har jag umgåtts med en kompis och istället för att ta vår vanlig promenad inne i stan så beslöt vi oss för att hoppa på första bästa buss och se vart vi kom någonstans, och sen bara fortsätta vidare. Det var kul, jag har åkt tvärbana och åkt tunnelbanelinjer jag sällan åker idag och på så vis upptäckt en massa nya ställen samtidigt som jag umgåtts och haft kul med en kompis. Nu ska jag ta och ladda upp dagens lunch så att ni får det receptet med :D

Av Sofie - 28 februari 2013 09:33

Dagens frukost:

x Ugnsbakad päron/vaniljgröt med kesokvarg, hallonsylt (mosade varma hallon), jordnötssmör och mandelsmör (i-landsproblem när man inte kan bestämma sig för vilket nötsmör man vill ha utan tar lite av båda)

Ugnsbakad päron/vaniljgröt (1 person)

1 dl havregryn

1 tsk bakpulver

1 ägg

1 rivet päron

2-3 krm vaniljpulver

1/2 mosad banan

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser. Rör i resten.

3. Lägg i en ugnsäker form/skål. Sätt in i ugnen ca 15 min.

4. Toppa med någon sorts yoghurt/kvarg/keso blandning, gröten är ju väldigt varm så det är gott om den möter något kallt!

Verkligen superdupergott. Älskar ugnsbakad gröt :D Precis som mina tidigare ugnsbakade gröter går säkert denna att göra i micron om man har ont om tid, sätt in på högsta effekt i ca 2-4 min tills den stelnar och blir klar.

Se tidigare ugnsbakade gröter här:

Ugnsbakad pepparkaksgröt, Ugnsbakad ballerinagröt, Ugnsbakad kakao/jordnötsgröt, Ugnsbakad blåbär/apelsin/kryddgröt, Microbakad gröt med rivet äpple och kanel, Microbakad apelsin/kakao/kaffegrötUgnsbakad hallon/kardemummagröt

Alla dessa kan bakas genom att sätta in dem på 225 grader i ca 10-15 min! Eller micra i 2-4 min på högsta effekt istället för ugnen (vare sig vad det står i receptet).

Idag är det torsdag och en intensiv pluggdag hemma står på schemat. Har redan tragglat franska verb i olika tempusformer i 30 min, och nu ska jag strax fortsätta med det igen... Men det är bara att kämpa på, får iallafall en paus vid lunch då jag har en lunchträff, och sen kanske jag går en sväng förbi gymmet, har inte varit där på 3 veckor nu pga av den här dumma förkylningen/influensan som kommer fram och tillbaka, men det gick utmärkt att stå på skidorna hela dagen igår så då borde jag klara av ett lättare gympass :D

Av Sofie - 27 februari 2013 08:20

Dagens frukost:

x Frö/fruktbröd med keso, kokt ägg, sesamfrön och örtsalt

x Blåbär/kardemummagröt med mjölk, apelsinbitar och kokosflingor

Blåbär och kardemumma i gröt har jag ätit en massa gånger eftersom det är så gott, men att toppa med apelsin gjorde pricken över i:et, helt enkelt supergott ihop :D

Idag har pappa tagit ledigt så att vi kan åka skidor alpint en dag här i Stockholmsområdet. Så idag laddar jag med en stor grötfrukost med äggmackor, precis som när man är uppe i fjällen en hel vecka. Ska bli grymt kul att åka skidor, jag åkte bara en dag förra året med skolan, och i år blir det bara idag och en helg om några veckor. Älskar att åka skidor, så idag ska njuta.

Ni får ha en kul dag vad ni nu gör och så hörs vi imorgon igen (eller kanske ikväll)!!!

Av Sofie - 25 februari 2013 08:41

I helgen bakade jag en sats knäckebröd. Jag använde som grund ett recept jag tidigare använt och freestylade från det. Blev supergott och krispigt:

Fröigt Knäckebröd (ca 20 bitar)

3 dl valfria frön/frökärnor (jag tog 1 dl sesamfrön, 1 dl pumpakärnor, 1 dl solroskärnor)

2 dl valfritt mjöl (jag tog 1 dl havregrynsmjöl och 1 dl mandelmjöl)

2 dl valfria gryn (jag tog 1 dl havregryn och 1 dl rågflingor)

1/2 tsk salt

2 1/2 dl vatten

ev. lite rosmarin eller annan krydda

1. Bara att blanda ihop allt till en smet. Jag toppade delar av mitt knäckebröd med rosmarin.

2. Smeta ut tunt på en bakplåtsklädd (jag tog aluminiumfolie efter mitt papper var slut) bakplåt. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10 min.  Ta ut och skär i fyrkantiga bitar.

3. Sätt in i ugnen igen ca 25 min tills de stelnat.

4. Ta ut och låt svalna. Förvara dem torrt i en burk!

Och till dagens frukost fick dessa knäckebröd vara med:

x Davosgröt med pepparkakskrydda och bär

x Fröigt knäckebröd med keso, kokt ägg och lite extra rosmarin på toppen

Davosgröt med pepparkakskrydda och bär (1/2 frukostportion, men lagom för 1 person med matiga knäckemackor till): Blanda ihop 1/2 dl fiberhavregryn eller andra gryn med 1 1/2 dl naturell yoghurt, 1/2 tsk pepparkakskrydda, 1/2 dl hallon och 1/2 dl blåbär!! Äts antingen på direkten men fungerar annars utmärkt att göra på kvällen, sätta in i kylskåpet under natten och ta ut och äta direkt en stressig morgon.

Davosgröten ovan är en av mina favoritdavosgröter. Supergott!!

Idag är det första riktiga dagen på lovet. Men jag ska plugga haha eftersom vi har så mycket :S Jag har bestämt mig för att jag ska ha några riktiga pluggdagar då jag pluggar järnet och sen ska jag känna mig helt fri de andra dagarna. Så nu ska jag minsann sätta igång och få så mycket gjort som möjligt.

Av Sofie - 22 februari 2013 08:39

Dagens frukost:

x Kardemummagröt (vanlig gröt med 1 tsk kardemumma i) varvat blåbärsås (blåbär blandat med kesokvarg) toppat med kokosflakes och några cashewnötter

Det fick bli gröt till frukost idag, det blir det ofta såhär års. Men bara för det blir det ju inte samma frukost varje dag, den går ju att variera på miljoner sätt. Ovan en väldigt lätt variant. Vill ni ha grötinspiration, kolla här under alla mina grötinlägg :D

Och idag är det sista dagen i skolan innan sportlovet. Ska bli härligt med lov även om detta lov kommer att bli ett plugglov med stort P. Vi har haft det ganska slappt sedan jullovet, men mellan sportlovet och påsklovet har de proppat in en massa olika skolsaker vi ska göra. Jag ska iallafall vara hemma hela lovet så blogguppdateringen kommer nog bli ungefär som vanligt. Börjar lovet med att en kompis ska sova här ikväll.

Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

Instagram: sooofieee

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

Inlägg om vikt och kalorier

Superfood Guide

<<< November 2014

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen