Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 september 2014

Av Sofie - 9 september 2014 20:58


 

Jag älskar som ni säkert vet nötsmör. I USA köpte jag med mig lite olika nötsmör som jag ätit av de senaste månaderna men häromdagen tog alla plötsligt slut. Så då fick jag mixa fram ett eget. Experimenterade lite med chiafrön och vaniljpulver och det blev sååå lyckat. Ett lent nötsmör med vaniljsmak samtidigt som chiafröna gav crunch. Vill en ha ett helt lent smör eller om en inte har chiafrön; byt bara ut chiafrön mot mer cashewnötter eller mandlar. 


Vaniljnötsmör med chiafrön (1 liten burk)


1 1/2 dl cashewnötter

1 1/2 dl mandlar

2 msk chiafrön (eller mer cashewnötter/mandlar)

2 krm vaniljpulver

1 krm salt

ca 1/2 dl kokosolja


1. Mixa cashewnötter, mandlar och chiafrön i en matberedare tills det blir ett finkornigt mjöl eller börjar bli ett krämigt smör (beror lite på hur stark matberedare en har).

2. Tillsätt vaniljpulver och salt.

3. Tillsätt och mixa sedan i kokosolja efter hand. Hur mycket kokosolja en behöver och hur länge en behöver mixa för att det ska bli krämigt beror lite på hur stark matberedare en har. Jag behövde iallafall 1/2 dl kokosolja och jag mixade ca 5 minuter. 

4. När det är tillräckligt krämigt; häll upp i en burk. 

5. Njut av en sked direkt, och förvara sedan burken i rumstemperatur!


  Gott tillsammans med skivat äpple


För mer nötsmörsrecept, kika in: Mandelsmör, Cashewsmör, Valnötssmör och Nutella!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards