Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 september 2014

Av Sofie - 5 september 2014 14:13


 

Idag blev det bovetegröt igen till frukost. Men såklart i en ny variant! Denna gång med ananas, kanel, vanilj och ingefära. Låter gott va? Det var det.


Raw bovete/ananasgröt (1 person)


1 dl helt bovete

2 dl färsk ananas i bitar

1 tsk kanel

1 krm vaniljpulver

1 krm torkad ingefära

valfri topping


1. Lägg bovetet i en skål med vatten över natten.

2. På morgonen sköljer du bovetet och mixar sedan ihop med resten av ingredienserna.

3. Lägg upp i en söt liten skål och toppa med vad du vill! Jag hade chiafrön, hampafrön, frysta blåbär och kokosmjölk!


Fler recept på raw bovetegröt finner ni; HÄR, HÄR och HÄR!


   

Njut av helgen nu, verkar som om det kommer bli riktigt fint sensommarväder! Och en helt annan grej, ni som följer mig via bloglovin och fortfarande följer gamla bloggadressen (food-and-health-in-my-way) där byt till den nya Sofies Wellness. Det kan ni göra HÄÄÄÄÄR


Av Sofie - 5 september 2014 08:00


Varsågod, här har ni veckans fredagslista. Enjoy!


1. Som ni säkert har märkt har jag i stort sett i alla mina smoothies någon grön bladgrönsak som bladspenat, grönkål eller ruccola. Anledningen är enkel; bladgrönsaker (och gröna grönsaker överhuvudtaget) är bland det mest näringsrika en kan äta. Till en början tyckte jag det kändes konstigt att stoppa sallad i min frukostsmoothie men en känner inte alls av smaken av grönsakerna. Det enda negativa är väl att en aldrig vet vilken konstig färg smoothien får men det tycker jag en kan leva med. Det jag iallafall vill tipsa om är @simplegreensmoothies på instagram som dagligen delar med sig av nya spännande smoothierecept som alltid innehåller minst en grön grönsak (dock är inte alltid färgen grön på smoothien...), där har jag funnit en massa inspiration till vad en kan ha i en smoothie!


2. Apropå instagram och sociala medier så hade jag en lång period då jag knarkade instagram och bloglovin även om jag inte alls insåg det själv till en början. Ständigt när jag inte hade något att göra eller hade minsta sekund av väntan så gick jag in på de apparna. Jag tycker båda apparna är grymma för all inspiration jag får men jag märkte att när jag gick in för ofta så blev jag inte alls inspirerad utan snarare stressad av allt som hände med alla runt om i världen. Samtidigt blev jag stressad om jag inte gick in pga risken att missa något. Men jag kom till en punkt då jag insåg att jag inte kunde fortsätta som jag gjorde utan måste strukturera mina mobilvanor lite. Det jag gjorde var att jag beslöt hur många gånger om dagen jag fick gå in på instagram och bloglovin per dag (för mig blev det 8 gånger instagram och 2 gånger bloglovin, det kändes rimligt då), och sen varje gång när jag hade gått in i någon av apparna var jag tvungen att skriva appens namn och sen en 1, 2, 3 osv i mobilens anteckningsblock för att hålla koll på hur många gånger jag gått in den dagen. Det var lite jobbigt i början men det fungerade galant för mitt beteende. Grejen var den att när jag visste att jag bara "fick" gå in en viss mängd gånger per dag så ville jag verkligen gå in och kolla noga och länge när jag väl gjorde det och då slutade behovet helt att bara slötitta lite på bussen, under någon tråkig genomgång eller medan jag kollade på tv. Efter några månader behövde jag inte längre skriva upp varje gång jag gick in i apparna för jag hade inte längre samma stora behov av att ständigt gå in och kolla. Det fungerade för mig. Jag har ingen aning om det fungerar för någon annan men jag tänkte iallafall dela med mig av det, någon kanske kan dra nytta av det. Och det borde fungera för alla sociala medier och appar om du känner att du har ett beroende av någon annan app!


3. TÄNDA LJUS!!! Jag har aldrig riktigt fattat grejen med tända ljus förrens nu denna veckan. Det är så fridfullt och mysigt! Varje morgon och precis innan jag ska sova har jag tända ljus på mitt rum. Det behöver inte ens vara mörkt ute på morgonen, bara rullgardinen är nere så är mysfaktorn på...


 Billiga doftljus från IKEA! Woop woop :)


4. Det här har jag tipsat om en massa gånger tidigare på bloggen men det är ett riktigt bra tips så varför inte ta det igen? Varje gång du eller någon i din familj lagar bulgur, ris, quinoa, matvete, kamutvete, couscous osv gör dubbla eller till och med trippla portioner. Förvara sedan det som blir över i kylskåpet (det håller länge). Perfekt att ta fram ur kylen när du är hungrig och inte har så mycket tid att laga något. Gör t.ex en matig sallad med det i, ett tonfisk/grönsak/äggfräs eller stek wokgrönsaker och ett par ägg till och toppa med en massa pesto. Mums!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards