Sofies Wellness

Alla inlägg den 3 september 2014

Av Sofie - 3 september 2014 20:22


 

Hej alla läsare! Uppdateringen på bloggen de senaste dagarna har inte varit den bästa då min förkylning blivit värre och jag har inte orkat skriva helt enkelt. Nu är det lite bättre men jag är fortfarande inte helt klar i huvudet och ligger mest och vilar i sängen. Eftersom jag har varit hemma både idag och igår så har jag även behövt äta lunch hemma och då har jag båda dagarna lagat en favoriträtt som är så enkel att göra men samtidigt är jättegod. Jag brukar ofta laga den när jag inte har någon fantasi att komma på något nytt, när jag egentligen inte har någon lust att laga mat, när jag lagar bara till mig själv och när jag inte har jättemycket tid men vill ha något smarrigt och som kroppen tycker om. Låter bra va?


Enklaste laxrätten (1 person)


Quinoa

1/2 paket frysta wokgrönsaker (ca 250 g)

1 tinad laxfile

salt/örtsalt

1 tomat

ett par skedar grön pesto


1. Börja med att koka quinoa enligt förpackningen.

2. Stek wokgrönsaker i en stekpanna. Skär laxen i mindre bitar under tiden. Låt sedan laxen få stekas med wokgrönsaker. Stek tills laxen är genomstekt och grönsakerna krispiga. Krydda med salt.

3. Skär en tomat i skivor.

4. Kasta sedan upp allt (fint) på tallriken. Klart och varsågod att äta!


Rätten går att variera på en massa sätt: Quinoan kan bytas ut mot bulgur, matvete, potatis, ris osv. Har en inte wokgrönsaker kan en hacka andra valfria grönsaker så som t.ex squash, aubergine, morötter eller paprika. Orkar en inte hålla på att steka laxen; lägg bara in den ca 10-15 min i ugnen. Krydda som variation med rosmarin. Byt ut tomaten mot bladgrönsaker. Ta röd pesto istället för grön eller mosa ihop en bit avokado med örtsalt+citron som "sås"!

  

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards