Sofies Wellness

Alla inlägg den 29 maj 2014

Av Sofie - 29 maj 2014 11:20


Jag är som ni vet ett stort fan av nötsmör. Oftast gör jag det själv i mixern till ett krämigt och underbart nötsmör av några nävar nötter (ibland rostar jag dem, ibland inte), någon msk olja och någon nypa salt. Nötsmöret blir då alldeles lent vilket jag tycker är gott, men jag gillar också variation. Häromdagen gjorde jag ett mandelsmör men i crunchigare variant.


Crunchigt mandelsmör


300 g mandlar

4 msk kokosolja

2 krm salt


1. Lägg undan en näve mandlar till senare. 

2. Mixa resten av mandlarna till ett grovkornigt mjöl i en matberedare. Mixa sedan med kokosolja och salt tills det blir ett krämigt nötsmör.

3. Mixa med resten av mandlarna. Men mixa bara i sådär 20-30 sek så att mandlarna inte hinner mixas helt sönder. Tar lite olika lång tid beroende på hur stark mixer man har. 

4. Häll upp i burk. Kan förvaras i både kylskåp och rumstemperatur men personligen tycker jag det sistnämnda är bäst för att det är som mest krämigt då. 


Självklart kan man göra på liknande sätt med vilka nötter och frön som helst!


Passar underbart som t.ex topping på gröt:

  Havregrynsgröt med kanel toppat med kesokvarg, äpple och mandelsmör


  Havregrynsgröt med hallon, jordgubbar, kokosflingor och kardemumma toppat med kesokvarg och mandelsmör


Gröterna ovan är vad jag ätit till frukost de två senaste dagarna, annars har det nästan varje dag blivit denna underbara frukost de senaste veckorna. Anledningen till att jag så sällan frukostbloggar nuförtiden är att jag gör och äter samma sak i stort sett varje dag och jag tycker det är lite tråkigt att blogga om. 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards