Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 april 2014

Av Sofie - 14 april 2014 20:45


Idag vill jag skriva ett inlägg om självkänsla; det vill säga "medvetenhet om den egna personlighetens värde" eller enklare sagt hur man värderar sig själv. Det är otroligt viktigt att ha en bra självkänsla, att tro på sig själv och känna att man duger precis som man är vare sig vad man gör eller vad som händer. Ibland blir jag nästan rädd när jag hör människor klanka ner på sig själva men framförallt blir jag ledsen för deras skull. Att ha en dålig självkänsla är som att fysiskt slå kroppen med en hammare, bara det att man istället gör det psykiskt genom att attackerar hela sitt inre och sin personlighet med dåliga tankar om sig själv.


Jag har själv varit den med dålig självkänsla. Inte insett att jag är bra precis som jag är och vare sig hur jag presterar. Jag har helt enkelt blandat ihop min självkänsla med mitt självförtroende. Självförtroende är att tro på sin egen förmåga att prestera och göra saker bra. Kort sagt handlar självförtroende om vad man gör, och självkänsla om vem man är. Jag har varit en "fröken duktig", en sådan som ska göra allt och hon ska göra allt perfekt varendaste gång. Så länge jag gjorde allting bra och perfekt så mådde jag prima men så fort något gick mindre bra så kom tankarna. Tankarna om att jag kunde har gjort mycket bättre om jag bara ansträngt mig lite mer, att jag var dum/konstig/tråkig osv och att nästa gång ska jag försöka ytterligare lite till. Helt enkelt var min självkänsla på topp när jag presterade bra men när jag inte riktigt lyckades var jag och den kass. Jag värderade mig själv efter vad jag gjorde.


Vad är då problemet med att värdera sig efter vad man gör? Jo, man kan inte ständigt och jämt vara perfekt, ingen kan det. Det går helt enkelt inte att leva upp till den mallen man eftersträvar och bedömer sig efter. Och man är framförallt INTE det man gör, utan man är den man är. Alla är vi unika människor med olika personligheter och utseenden. Man måste acceptera sig själv, tycka om sig själv och bli sin egna bästa vän. För är det någon som man ständigt kommer umgås med hela livet så är det en själv. Och vill man spendera det livet med någon som man inte tycker om och som man klagar på? Nej, det tror jag inte. Jag säger inte att det är lätt för det är svårt att skaffa sig en bra självkänsla om man tills idag levt i tron att man är det man gör, och inte att man är den man är. Förövrigt kan dålig självkänsla komma till uttryck genom att man är elak och dum mot andra. För tycker man inte om sig själv så känns det såklart härligt att klanka ner andra för då blir man ju själv bättre jämfört med dem, det handlar om ren överlevnad. Dessutom blir man lätt självupptagen eftersom man ständigt tänker på sig själv och hur man själv framstås i andras ögonen.


Min resa mot en bättre självkänsla började för sisådär 2 år sedan när jag stötte på begreppet "Fröken Duktig" vilket jag kände igen mig i så enormt. Jag tror jag först läste Annika Sjöös bok "Fröken Duktig" och sedan "Good enough: Bli fri från din perfektionism" av Elizabeth Gummesson som förklarade det hela ännu bättre och med mer tips. Det var som en helt ny värld som öppnades för mig och det var där jag började intressera mig för inre hälsa. Men att få en bra självkänsla och använda mina ambitioner och min perfektionism på ett bra och positivt sätt tog tid. Jag bekantade mig med begrepp där med de två böckerna och började få en förståelse för att hur jag tänkte och hur jag gjorde inte var så himla bra för mig själv och mitt välmående. Jag intresserade mig för inre hälsa och började läsa mer om det och sakta men säkert försökte jag ändra min syn på mig själv och tankar om att jag ständigt måste göra allt perfekt. Men det var nog inte förrens förra sommaren som jag verkligen förstod och började ta tag i det på riktigt. Jag läste Maria Törnbloms bok "Samlade tankar om självkänsla" och förälskade mig i den. Mia förklarar allt på ett enkelt sätt med exempel och konkreta tips. Jag sträckläste boken och satt till och med med en penna och strykte under allt som jag tyckte var mest viktigt. När jag läste boken hade min självkänsla blivit bättre men genom boken fick jag en mycket mer djupare förståelse med många tankeställare om mig själv. I boken finns många idéer och tips hur man öva sin självkänsla och jag började använda mig av dem.


Självkänsla är en färskvara, precis som fysisk träning måste man regelbundet träna den. Jag tror att om man vill få en bra självkänsla måste man börja med att förstå vad självkänsla är och börja acceptera att man inte är det man gör utan att man är den man är. Det är steg 1. Sedan kan man börja med mer konkreta övningar. I Mias bok tipsar hon alla om att skriva brabok varje kväll, och det var det jag började göra efter att ha läst boken och det gör jag fortfarande ganska ofta i modifierad version. Mias brabok går ut på att man varje kväll skriver ner minst 3 saker som har varit bra med en själv den dagen, det ska främst då vara egenskaper som man har. Som t.ex. att idag har jag varit snäll eller idag har jag varit klok som har bara har legat hemma och slappat trots att jag tänkte göra x men jag kände att det bara skulle bidra med mer stress att göra det. Sedan skriver man ner minst 5 saker som man är tacksam för. Det kan vara alltifrån att man är frisk, något kul som skedde den dagen eller att man är tacksam över att man fick tid att äta frukost i lugn och ro. Slutligen skriver man ner saker som man vill ha hjälp med imorgon. Personligen skriver jag inte vad jag behöver hjälp med för jag känner att det mer blev som att jag letade saker att oroa mig för. Istället har jag börjat skriva 3 saker som jag ser framemot imorgon. Då lägger jag mig alltid med en känsla att imorgon kommer bli en bra dag då jag ska göra x, y och z som jag tycker ska bli kul.


För mig hjälpte det mycket att få insikt om att jag inte kan vara perfekt och att jag inte kan bedöma mitt egenvärde efter hur jag presterar. Jag försöker skriva Brabok enligt ovan så ofta som möjligt vilket hjälper. Jag förstår egentligen inte varför, det bara gör det. Sedan har jag blivit bra på att känna igen och stoppa negativa och dåliga tankar i mitt huvud. Dyker en sådan tanke upp gäller det att fort komma på en eller två mottankar som säger något i stil med "jag är bra precis som jag är". Det kommer som en reflex nu och de dåliga tankarna blir samtidigt färre och färre. Men det här är något som man kommer behöva träna resten av sitt liv, precis som man tränar på gym eller i löpspåret. Jag tror även att bara stå framför spegeln och säga att man duger som är, att man är fantastisk och helt unik är bra sätt att öka sin självkänsla även om det nog kan kännas fånigt till en början och rent utav svårt om man  har riktigt dålig självkänsla. Annars kan man alltid skriva peppande lappar och sätta upp lite här och var i sitt rum.

Och slutligen läs Mia Törnbloms samlade bok eller hennes böcker om självkänsla om ni känner igen i saker jag har skrivit ovan, hon skriver så bra och mycket mer detaljerat än jag har gjort i detta inlägg.

En annan sak är att bra självförtroende inte alls är dåligt. Det är ju toppen att tro på sin egen förmåga att klara av att göra saker. Att ha många drivkrafter och vara ambitiös är fina egenskaper, det gäller bara att använda egenskaperna på ett bra och inte för extremt sätt.


Jag kollar på klockan nu och ser att jag har suttit och skrivit det här i två timmar men det har det varit värt. Jag har tänkt på det här med självkänsla så himla länge och att jag vill att alla andra ska få förstå och få veta allt jag har lärt mig om det. För jag tror definitivt inte att jag är ensam med att ha känt/känna på det här viset. Särskilt bland mat/hälsa/träningsmänniskor (ni som läser min blogg) tror jag att människor med dålig självkänsla är överrepresenterade, för många handlar det här intresset om att vara duktig och kunna ha full kontroll över något. Tränar man hårt och mycket och äter extremt nyttigt så anser man sig själv vara duktig och tycker om sig själv. Men missar man ett träningspass eller äter en bulle då börjar man klanka ner på sig själv igen, får ångest och man blir plötsligt tjock, misslyckad och börjar förakta och klanka ner på sig själv. Man har alltså ingen bra självkänsla utan tycker att ens eget värde beror på hur bra man är att kontrollera sig själv för att nå ett viss ideal som man tror kommer göra en lycklig och må bra. Jag säger inte att det alltid är på det här viset, men jag tror definitivt att dessa tankesätt förekommer i hög utsträckning. Den här överdrivna tränings- och hälsohetshysterin börjar jag bli riktigt trött på nu. Det handlar inte om att må bra och vara hälsosam utan om något mycket större.


  Som jag har skrivit tidigare tycker jag det är himla svårt att visa en balanserad bild av mig på bloggen. Jag äter mycket nyttigt för att jag mår bra av det och det är det jag delar med mig av på bloggen. Men jag har kommit till en punkt de senaste 1-2 åren då jag är väldigt balanserad och äter en hel del saker som betraktas som "onyttiga" också. Enligt mig ingår det i en hälsosam livsstil att kunna äta "onyttigare" saker utan minsta ånger (sålänge man tycker det är gott förstås). Som Ben and Jerry glass t.ex som jag älskar. Jag äter det inte varje dag men då och då. På min drömlista över saker som jag vill göra i mitt liv står det att jag vill testa alla Ben and Jerry glassar som finns i Sverige faktiskt. Men som jag tidigare skrivit tycker jag att det är extremt tråkigt att skriva ett inlägg där jag skriver att idag åt jag ben and jerry, att jag åt en pizza med en kompis eller att mamma hade bakat en god äpplepaj till efterrätt. Det tycker inte jag ger bloggen något med en bild på det och en kort förklaring av vad det är på bilden men samtidigt kanske det gör det genom att visa på balans och motverka all himla hälsohets som finns där ute. Vad tycker ni om det?


Ett långt inlägg med många tankar men jag kände verkligen att jag behövde få ur mig allt!! Tack till alla som orkat ta sig igenom hela inlägget. Vore kul att få respons på det i en kommentar.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards