Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 7 april 2014

Recept: Bärgröt med kanel, ingefära och kokos

Av Sofie - 7 april 2014 20:38


 

Idag blev det en skål med supergod gröt till frukost:


Bärgröt med kanel, ingefära och kokos (1 person): Koka upp 1 dl havregryn och 2 1/2 dl vatten i en kastrull. Låt även 1 dl hallon, 1 dl blåbär, 1/2 msk kanel, 1-2 krm torkad ingefära och 1 msk kokosflingor puttra med till en grötliknande konsistens. För extra krämighet; rör i 1 äggvita i gröten. Häll upp i en skål och toppa med vad du vill. Jag hade vaniljkesokvarg (keso+kvarg+vaniljpulver) och jordnötssmör!


Har ni ätit någon god frukost den senaste tiden som ni kan rekommendera? Kommentera! Själv har jag inte haft någon frukostinspiration de senaste veckorna. Det har mest blivit yoghurt med keso och müsli (idag var ett undantag), och sen har jag varierat det med olika toppingar. Men nu är jag trött på det!

 
 
Ingen bild

matilda

7 april 2014 21:33

jag hittade världens godaste recept på pepparkaksgröt hos josefine andersson:
http://josefineandersson.se/2013/december/morsning.html

vill även tipsa om detta recept på raw bovetegröt med smak av carob:
http://therawfoodsisters.com/portfolio/carob-inspired-buckwheat-porridge/

Sofie

7 april 2014 22:59

Tack ska kolla upp de tipsen :)

 
Ingen bild

Maja

7 april 2014 22:17

Den gröten lät jättegod! Jag är inne i en riktig grötperiod, jag äter det varje dag till frukost och kan inte få nog :) Brukar variera mellan olika varianter men speciellt gröt med rivet äpple eller päron tycker jag är himla gott just nu! Gärna med kanel i och kvarg + vaniljpulver + honung/agave som topping. Bananvaniljgröt (gröt med mosad banan och vaniljpulver) med choklad/carobfluff är också en favorit! På helgen blir det oftast vanlig gröt då med men ibland blir det t.ex bananpannkakor, ugnsbakad gröt eller frukostmuffins som variation. Att göra hembakt bröd är ett annat tips för att förnya frukosten! Mycket tips, men jag älskar verkligen frukost numera haha :)

Sofie

7 april 2014 22:59

Mums allt låter gott :)

 
fanny

fanny

8 april 2014 20:36

Jag har ätit chiapudding de senaste dagarna, det borde du testa om du inte redan har gjort! Sååå gott ^^ Recept finns på min blogg om du är osäker :)

http://ffannyelgstrand.blogg.se

Sofie

9 april 2014 15:26

Har testat det flera gånger tidigare och det smakar helt okej, men jag har alltid fått ont i magen efter ha ätit chiafrön (min mage pallar inte med alla fibrerna tror jag) så jag äter därför inte chiapudding. Men tack för tipset ändå, kanske är det någon annan som läser din kommentar och vill testa :)

 
Ingen bild

Maria

9 april 2014 01:00

Låter supergott!

Två grova knäckebröd med en halv mosad avokado + toppat med 1 skivat ägg på varje! Sen kan man antingen ta kaviar eller salt på (om man dricker kaffe till frukosten kan kaviar bli en liten konstig kombo dock). Annars är frukt med yoghurt och hackade nötter + gojibär en klar favorit! Apelsin är favoriten då fruktsaften blandar sig extra bra med yoghurten!

Annars kan jag tipsa om bananpannkaka! Ett söndervispat ägg blandat med en mosad banan och sen bara att steka (+salt)! Jag brukar ta lite kakao också så det blir chokladpannkaka :) så himla gott!

 
Anna

Anna

9 april 2014 08:39

God morgon! Jag känner ingen det där med keso- o yoghurtblandningar till frukost, då det är vad jag själv oftast äter. Här kommer ett tips på en go frukost:bovetegröt! Recept ---> http://lidenmentuff.blogspot.se/2014/04/grot-med-helt-bovete.html

Ha en fin dag!

http://lidenmentuff.blogspot.se

Sofie

9 april 2014 15:19

Ska kolla upp det, jag har gjort gröt på bovete förut och tyckt bovetet har en lite speciell smak men jag kanske ska testa igen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards