Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 mars 2014

Av Sofie - 12 mars 2014 17:32

Imorgonbitti bär det äntligen av till Paris med skolan. Jag ska bo i en fransk familj i hel vecka vilket kommer bli spännande och verkligen sätta mina franskakunskaper på prov. På dagarna när min familj går i skolan/jobbar ska jag och min franska klass göra det som man gör som turist i Paris. Förhoppningsvis kommer det vara ännu mer vårlikt och varmt där nere. Jag tror det kommer bli superkul. Bloggen kommer däremot få vila medan jag är borta. Under tiden kan ni ju alltid gå tillbaka i bloggarkivet och hitta en massa spännande recept att testa.


Men innan jag åker ska jag börja svara på era frågor från frågestunden:


Topp 3 favoritbloggar?

Supersvår att välja tre eftersom det finns så många bra. Men måste jag välja blir det nog Emmas blogg, Yogobebloggen och sen skippar jag att välja den tredje för där kommer typ 10 st bloggar på delad tredjeplats.


Vilken linje på gymnasiet går du?

Samhällslinjen med inriktning samhälle


Vad har du tänkt att utbilda dig till, drömyrket alltså? :)

Jag vet inte riktigt, jag har inget drömyrke. Senaste åren har jag tänkt på psykolog, hälsocoach, kostrådgivare eller något sådant. Men jag vet inte. Planen är att jobba och resa ett eller ett par år efter gymnasiet och jag hoppas att jag till dess har en lite klarare bild vad jag vill göra.


Hur kom de sig att du startade denna grymma och underbara blogg?

Tack :) Jag läste andra liknande bloggar och kände att jag också ville sprida mina recept och tankar.


Vilken träningsform rekommenderar du mest?

Den träningsformen som man tycker är rolig för då är det större chans att den blir den av.


Ditt absoluta favorit godis!

Choklad Favoritchokladgodiset är belgisk choklad; ni vet de där med chokladnougatfyllning och runt om är det ett täcke av vit och vanlig choklad i form av olika sjödjur. Annars är färska dadlar med jordnötssmör underbart som godis!


Mer tips på bra podcast? :)

Jag älskar podcast och jag förstår inte varför fler människor inte lyssnar på det så jag delar mer än gärna med mig av mina tips. Bra podcaster som rör hälsa/mat/träning/dylikt tycker jag är Hälsa på dina villkor, Träningsglädje Talks, Helt Organiskt, Het på Gröten, Jillian Michaels Podcast, PT Podden, Kropp och själ i P1, Bypogosjan, My Though Coach och en som jag nyligen upptäckt; The Wellness Wonderland Radio. Andra poddar på andra ämnen som jag kan rekommendera är Vagabond Resepodd, Livshjulet, Fredagspodden, Isabel och Rebeccas Podcast, Graaf & Eberhard, Värvet, Godmorgon världen, Radiopsykologen, Den Nervsvage och Psykopaten och Veckans Viktigaste Intervju. Nu har ni mycket att lyssna på!


Vad lyssnar du på för musik?

Väldigt blandat. Mycket "modern" musik som går på radio men även gamla hits som spelas på radio Vinyl. Det beror mycket på vilket humör jag är på. Jag är sådan att jag fastnar för en låt totalt och sen lyssnar jag sönder den genom att spela den om och om igen i några dagar/någon vecka tills jag är supertrött på den låten och hittar en ny favoritlåt. Just nu går låten "Rather be" med Clean Bandit och Jess Glynne på repeat men jag håller på att tröttna på den nu.


Har du några planer på byta bloggportal till en ''finare'' eller så i framtiden? Din blogg är ju rätt stor, och tja... tror faktiskt det bara skulle ge dig mer läsare i om du bytte portal eller så.

Jag tycker bloggplatsen fortfarande fungerar bra. Den är enkel att använda och ser ganska bra ut. Men visst har jag funderat på att byta eftersom det inte är många som känner till bloggplatsen. Problemet är väl främst att jag inte är så teknisk av mig och vet inte hur allt fungerar med att föra över inlägg etc. Just nu tycker jag bloggplasten fungerar bra eftersom det är så smidigt men jag är öppen för förslag om någon vill samarbeta och hjälpa mig.


Läser du några bloggar som inte är mat- eller hälsoinriktade?

Blueberry Språkresor skriver om en massa skol-, språk- och volontärresor som de erbjuder och bjuder på berättelser från elever som har varit på deras resor på Utlandsstudiebloggen som jag läser. Jag reste själv med Blueberry Språkresor till England för en språkresa förra året och skulle gärna vilja åka iväg genom dem igen. Annars läser jag en blogg av Anna Hegestrand som gör podcasten Livshjulet, Blondinbella då och då och när kompisar får för sig att blogga. Sen finns det ett antal bloggar jag läser som inte enbart handlar om mat och hälsa men en hel del.


Din bästa resa?

Svår fråga, jag måste få välja några stycken. Språkresan till Sidmouth som jag skriver om ovan är en av dem. Att resa helt själv utomlands för första gången, knappt prata svenska på 2 veckor utan förlita mig på min engelska och lära känna en massa människor över hela världen som jag har kontakt med fortfarande var läskigt men samtidigt kul, lärorikt och skapade ett självförtroende. Annars var resan till New York underbart kul. Min familj har en kärlek till Nice i Frankrike och däromkring så dit har jag åkt på flera fantastiska resor. Jag kommer särskilt ihåg när vi var där i november och det var hela 20 grader, soligt och vi svenskar badade.


Vad är ditt absoluta favorit mellanmål?

Just nu är det knäckebröd, keso, kokt ägg, örtsalt och tomatpure. MUMS!!! Annars är ju alltid riskakor med jordnötssmör och någon frukt gott, eller kesokvarg med kakao, hallon, banan och jordnötssmör. Eller en fräsch smoothie med ett kokt ägg till. Jag gillar variation.


Om du är ute och ska köpa dig mellanmål i matbutik, har du några nyttiga förslag?

Kesomellis; den med hasselnötter, blåbär och tranbär är godast. Annars frukt och/eller naturella nötter. När jag var i en Coopbutik i helgen fann jag det på bilden nedan som jag tycker är bra och goda mellanmål

 Raw bite protein (den godaste raw biten hitills med kakaosmak och den är dessutom mer mättande med risproteinpulver) och en frö/rostade sojabönor/russin-blandning. Bra mellanmål on-the-go!


Resten av frågorna ska jag svara på i ett inlägg när jag har kommit hem igen. Ha en fin vecka i Sverige nu och njut av våren!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards