Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av Sofie - 5 augusti 2013 21:57


 


Väl hemma efter jobbet idag ville jag göra något enkelt till middag med det som vi hade hemma. Jag fann en liten fiskfilé och en sötpotatis och experimenterade med det. Jag gjorde en enkel sås som ser läskigt svart ut men den var god. Till detta skivade jag tunna skivor av sötpotatis som jag kastade ner i formen med fisken. Eftersom sötpotatisskivorna inte var inne lika länge som när jag gör ugnsrostad sötpotatis blev de mer krispiga och inte lika söta. Det var gott så det kommer jag att göra igen. Men det är viktigt att skiva de tunt och ringla gärna lite av såsen över sötpotatisen. Här kommer receptet:


Fisk med soja/tomat/sesamtäcke och ugnsrostade sötpotatisskivor (1 person)


1 något tinad torskfilé

2-3 tsk soja

1 tsk tomatpure

1 tsk sesamfrön

ev. en skvätt vatten om man vill ha såsen/täcket lite rinnigare


1 sötpotatis

olivolja

salt o peppar


1. Lägg fisken i en form. Blanda ihop soja, tomatpure, sesamfrön och ev. en skvätt vatten. Häll såsen över fisken.

2. Skrubba sötpotatisen och skär bort ev. dåliga bitar (men spara så mycket av skalet som möjligt). Skiva i millimeter tunna skivor.

3. Lägg sötpotatisskivorna i formen. Ringla över olivolja och krydda med salt och peppar.

4. Sätt in allt i ugnen på 200 grader i ca 20 min!


 

Av Sofie - 5 augusti 2013 10:31


 


Dagens frukost:

x Nyttigare äpplepaj med jordnötssås


En superenkel, supergod och nyttig äpplepaj som passar lika bra till frukost som mellanmål eller fika. I receptet nedan är det sötat så att det är lagom sött för frukost, vill du ha det till fika är det bara att smaka av och söta mer.


Nyttigare äpplepaj med jordnötssås (1 person)


1 litet äpple

1 dl fiberhavregryn/havregryn

3/4 dl vatten

1 tsk kanel

1/2 tsk kardemumma

2 krm vaniljpulver

2 msk keso

1 ägg

1/2 mosad banan+någon tsk valfri sötning (stevia/honung/agave/kokossocker/mer mosad banan)


2-3 msk kvarg

2 msk keso

2 tsk jordnötssmör


1. Hacka äpplet i småsmå bitar. Blanda ihop med gryn, vatten, kanel, kardemumma, vaniljpulver, keso, ägg, banan och sötning.

2. Lägg smeten i en ugnssäker mindre form. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 10 min.

3. Blanda ihop kvarg, keso och jordnötssmör. Toppa pajen med jordnötssåsen!!


 


Nu är jag hemma i Stockholm igen och har inga som helst planer på att åka någonstans inom närmsta tid. Tills skolan börjar igen ska jag jobba, träffa kompisar och bara slappa en massa (och blogga när jag har något att blogga om). Jag har hitills haft en underbar sommar, jag tror den bästa någonsin. Jag hoppas ni också har njutit av sommaren! Nu ska jag göra mig redo för att åka till jobbet, vi hörs!!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards