Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 augusti 2013

Av Sofie - 12 augusti 2013 20:31


Det går inte längre att undvika tankar om hösten och om vardag. Det känns i luften! Det är ju verkligen på gång nu. Jag tror de flesta började jobba idag igen om inte tidigare. Själv sätter jag tillbaka min fot i skolan om 8 dagar med delade känslor. Den här sommaren har varit helt underbar. Jag har åkt tusentals mil hemifrån helt ensam där jag övade engelska och lärde känna människor från hela världen, jag har jobbat på ett företag inom hälsa/mat vilket jag tyckt varit så kul och lärolikt, jag har åkt på en varm, solig och välförtjänt semestervecka med familjen i Franrike och sedan har jag bara varit hemma och åkt runt lite i Sverige och tagit varje dag som den kommit. Det har varit precis vad jag behövt.


Jag älskar årstidsväxlingarna eftersom jag tycker att alla årstider har sin egen charm. Jag brukar alltid börja lite i hemlighet längta efter skolan i augusti. Och jag har alltid gillat att lära mig och nystarter känns alltid spännande med en förväntan om vad som komma skall. Men i år känner jag bara en stor klump i magen. Jag kommer ihåg hur kallt det var förra vintern och hur lääänge det var så kallt och dystert ute, med höst innebär det att det nu kommer dröja evigheter till värme. Dessutom efter en så rolig sommar känns det lite jobbigt med höst och vardagsliv. Men framförallt efter det som hände i våras känns det inte så lockande att gå tillbaka vardag. Det finns en oro att samma sak kommer att hända igen. Samtidigt har jag lärt mig så mycket av det och allt som hänt sedan dess. Kroppen signalerar bättre när det räcker, eller snarare jag känner efter mer vad kroppen säger och lyssnar sedan på det. Jag jobbar sedan några veckor tillbaka med mig själv varje kväll (efter en bok jag läser, ska tipsa om den i ett annat inlägg). Jag har haft en massa tid till att reflektera och komma till insikter om mig själv och omvärlden. Jag har hittat ro i att börja yoga. Jag försöker vara så mycket i nuet som möjligt. För varje dag som går känns det som att jag mer och mer hittar mig själv och att jag blir starkare i mig själv. Så den här hösten borde gå galant om jag bara fortsätter som jag gjort de senaste månaderna, men ändå finns den där oron kvar i mig.


 Men jag måste väl bara hålla fast mig vid att prio ett alltid ska vara att jag mår bra, inte skolan, inte bloggen, inte andra och deras åsikter utan jag ska känna att jag mår bra utan någon stress i kropp eller själv! Egentligen har jag tänkt så länge, men jag har inte gjort så i praktiken utan bara kört på för "Bara idag ska jag göra klart det här" eller "Bara idag ska jag bortprioritera det som jag egentligen behöver för mitt välmående" och sen tänker jag så nästan varje dag. Känner ni igen er? För min del är det sedan en tid tillbaka slut med det.


Som ni läser är jag för en gångs skull inte pepp på nystart och höst, men det är bara att gilla läget. När jag verkligen tänker efter kommer jag på en massa positiva saker, och dessa vill jag påminna mig själv och er om:

- Det är den bästa mystiden på året. Känslan man får när det regnar ute, man sätter på sig varma myskläder, burrar upp sig under täcket och kollar på film är oslagbar.

- Det är skönt med dagliga rutiner.

- Ett nytt läsår innebär nystart vilket ger en massa förväntning på vad som komma skall. Man vet aldrig vad som kommer hända eller vad olika förändringar kommer innebära.

- Att springa i sokgen med lövens alla färgglada färger är så himla vackert. Jag älskar dessutom den kyliga luftens smak.

- Istället för att umgås utomhus med kompisarna hänger vi hemma hos varandra. Mysiga kvällar med en massa prat och god mat är ett måste. Och sedan ett och ett annat biobesök.

- Jag älskar julen och hela hösten känns som en nedräkning inför december och julen.

- TEEE! Te smakar aldrig så gott som på hösten när man kommit in efter en kylig promenad.

- Att ta en dag/kväll och bara ta hand om sig själv kan göra mycket för välmåendet. T.ex göra egen ansiktsmask och hårinpackning, baka något gott eller sträckläsa en bok man haft liggandes länge.

- Med mer och mer mörker tänds mer och mer ljus. Mys på högsta nivå.

- Att lära sig i skolan är kul. Det är bara när det blir sådan press på prestation som den egentligen blir jobbigt.

- Det ska bli skönt att inte vakna vareviga natt av att det antingen är för ljust eller för varmt eller för den delen båda två på samma gång.

- Höstklädernas färger är alltid vackra i lila, mörk grönt, brunt... Jag älskar det!


Vad tycker ni om hösten och vardagsliv? Bävar ni för att allt ska komma igång igen eller tycker ni det är skönt att semestern/sommaren är slut och få starta på ny kula? Vad tycker ni det bästa med hösten är? Dela gärna med er! Kram :D


 


Men sommaren och skolledigheten är inte slut än. Som sagt 8 dagar kvar för min del, och sommar är det ju hela augusti ut. Jag ska njuta av det som är kvar, och sedan ska jag fokusera på allt positivt med hösten och fokusera på mig själv och mitt välmående! För jag är den viktigaste personen i mitt liv, och därför bör jag behandla mig själv så bra som möjligt. Ni kommer väl också ihåg det om er själva?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards