Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 juli 2013

Av Sofie - 21 juli 2013 14:23


 


Förra helgen gjorde jag en enkel soppa till lunch. Helt vegetarisk och vegansk med bl.a linser, sötpotatis och spiskummin. Den är god varm precis färdigkokt men även god kylskåpskall dagen efter då smakerna kommer tydligare fram. Om man vill kan man ju även mixa soppan med en stavmixern om man vill ha den slät.


Linssoppa med sötpotatis och spiskummin (4 personer)


1 morot (ca 100 g)

1 sötpotatis (ca 200 g)

3 stora vitlöksklyftor

1 förpackning krossade tomater (ca 500 g)

1 liter vatten

2 grönsaksbuljongtärning (helst en ekologisk variant med få tillsatser)

2 dl okokta röda linser

2 tsk spiskummin

1 1/2 tsk paprikapulver

salt o peppar


1. Skala och grovriv morot och sötpotatis. Pressa vitlöken.

2. Fräs vitlöken i olja i ett par minuter i en större kastrull. Lägg i morot, sötpotatis, krossade tomater, vatten, buljong, linser, spiskummin och paprikapulver i kastrullen. Salta och peppra.

3. Låt puttra under lock i ca 10-15 min. Om man vill ha soppan slät kan man mixa den med en stavmixer (jag gjorde inte det).

4. Smaka av och servera ev. med keso/turkisk yoghurt/creme fraiche i soppan och/eller kokta ägg/mackor/knäckebröd till!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards